Jeg har forsøkt å finne utkast til Avinors Masterplan for Værnes. Det nærmeste jeg fant på nettet var et sammedrag fra rådmannen i Stjørdal kommune. Der skriver han om en ny rullebane 2 slik:
En eventuell rullebane nr 2 er tegnet inn parallelt med dagens i en senterlinjeavstand på 210 meter og med en rullebane på inntil 1199 meter og som begrenses til flyging under visuelle forhold og for commuter-, GA- og helikopter-trafikk.
Men kan dette være riktig? Er ikke 210 m senteravstand mellom to rullebaner så lite at man i praksis ikke kan bruke banene uavhengig av hverandre. Rullebanene på Gardermoen er vel 10 ganger så langt fra hverandre. Nå er det vel ikke helt greit å bygge rullebane 2 på Værnes 2 km unna den andre. Da hadde man jo havnet midt i sentrum av Stjørdal omtrent.
Men kan det være noen mening i å bygge en rullebane 2 dersom den ligger 210 meter fra den første??
En eventuell rullebane nr 2 er tegnet inn parallelt med dagens i en senterlinjeavstand på 210 meter og med en rullebane på inntil 1199 meter og som begrenses til flyging under visuelle forhold og for commuter-, GA- og helikopter-trafikk.
Men kan dette være riktig? Er ikke 210 m senteravstand mellom to rullebaner så lite at man i praksis ikke kan bruke banene uavhengig av hverandre. Rullebanene på Gardermoen er vel 10 ganger så langt fra hverandre. Nå er det vel ikke helt greit å bygge rullebane 2 på Værnes 2 km unna den andre. Da hadde man jo havnet midt i sentrum av Stjørdal omtrent.
Men kan det være noen mening i å bygge en rullebane 2 dersom den ligger 210 meter fra den første??