Rullebaner med senterlinjeavstand 210 m?

Geir

ScanFlyer Blue
Jeg har forsøkt å finne utkast til Avinors Masterplan for Værnes. Det nærmeste jeg fant på nettet var et sammedrag fra rådmannen i Stjørdal kommune. Der skriver han om en ny rullebane 2 slik:

En eventuell rullebane nr 2 er tegnet inn parallelt med dagens i en senterlinjeavstand på 210 meter og med en rullebane på inntil 1199 meter og som begrenses til flyging under visuelle forhold og for commuter-, GA- og helikopter-trafikk.

Men kan dette være riktig? Er ikke 210 m senteravstand mellom to rullebaner så lite at man i praksis ikke kan bruke banene uavhengig av hverandre. Rullebanene på Gardermoen er vel 10 ganger så langt fra hverandre. Nå er det vel ikke helt greit å bygge rullebane 2 på Værnes 2 km unna den andre. Da hadde man jo havnet midt i sentrum av Stjørdal omtrent.

Men kan det være noen mening i å bygge en rullebane 2 dersom den ligger 210 meter fra den første??
 
Replying to Topic 'Rullebaner med senterlinjeavstand 210 m?'

På Værnes er det vel ikke så mange andre muligheter enn kort avstand mellom rullebanene. Legges den sør for eksisterende bane , havner den i konflikt med terminalen og div hus og veier og hoteller. Eneste alternativet er vel å annlegge den nord for eksisterende bane.

Legger også merke til at det i utkastet står at det kun er beregnet for helikopter, GA og commuter-trafikk. Aner ikke om det har noe betydning i dette tilfellet.

Men behovet for en 2.rullebane på Værnes er vel ikke tilstede enda, er det vel ?
 
Replying to Topic 'Rullebaner med senterlinjeavstand 210 m?'

Siden det er snakk om en såpass liten avstand kan man formelt anse rullebanene som en og samme i forhold til IFR instrumentinnflyging og -avgang. Men i forhold til VFR- og Visuell IFR-trafikk kan får man ved hjelp av et regulerende regelverk full anledning til å avvikle trafikk som man ellers ville avviklet kombinasjonen VFR/IFR på én rullebane. Fordelen er at man kan lande trafikken mye tettere, ta av mye tettere, line up mens et annet fly lander på den andre banen og så videre.
Man må selvfølgelig ta de vanlige hensyn, som f.eks hindre at flyene treffer hverandre, i tillegg til Wake Turbulence, noe som med en avstand på 210 meter kan være ganske betydelig.
I et gitt tilfelle kan man ta av en C208 eller Dash 8 på bane 27R med høyre sving nordover og samtidig ta av en B737 på 27L.
Og i et annet gitt tilfelle kan man tilsvarende lande en Dash-8 IFR på 09L mens man lander en AN-124 på 09R. Alt avhenger at alle som er involvert er inneforstått med hva som skjer og at man forholder seg til standard IFR separasjons-fravikelse (Nr2 ser Nr1, begge ser hverandre, twr ser begge osv).

Det meste går bare man har en regel i bånn. :musikk

Edit: 710 meter er ellers minimum for uavhengig innflyging. Men det finnes komposittløsninger med "staggered" approaches og slikt. Andre kan mer om dette enn meg. Faktisk er det vel noe sånt man driver med på OSL.
 
Replying to Topic 'Rullebaner med senterlinjeavstand 210 m?'

710 meter er ellers minimum for uavhengig innflyging

Skal ikke se bort i fra at det er trykkfeil i rådmannens sammendrag til Stjørdals-politikerne. Istedenfor 210 m som rådmannen skriver så er det jo mulig at det SKAL være 710 m. I så fall ville rullebanen kommet helt i nordre enden av flyplassområdet (ca. på høyde med enden av den nedlagte skråbanen). Det beste hadde jo vært om det var mulig å få tak i en utgave av Masterplanen - der finnes det jo kart og beskrivelser.

Ellers ser jeg at Avinor har lagt ut Masterplan for Flesland på internettsidene sine. Det er interessant lesing.
 
Replying to Topic 'Rullebaner med senterlinjeavstand 210 m?'

Har bilde av masterplan for Værnes liggende foran meg nå. (Fra Stjørdalens Blad 7. februar 2006).
Der ser det ut som rullebane 2 er lagt ca 200 meter nord for dagens rullebane. Den går rett over de militære flyoppstillingsplassene på nordsiden av dagens rullebane. Nord for den nye rullebanen er det tegnet inn helikopter terminal og hangarer med oppstillingsplasser for store fraktefly (Eks. Boeing 747 / An-124).

Ellers er dagens terminal bygget på i begge retninger til en hestesko. Det er totalt 28 gates med bru...

Ellers blir alle hangarer og GA-område, samt avisingsanlegg flyttet.

Denne masterplanen skal vel gjelde fra år 2030-2050 :zzz
 
Replying to Topic 'Rullebaner med senterlinjeavstand 210 m?'

Rullebanene 28L/R på SFO ligger som nevnt i en tidligere tråd med rundt 216 meters avstand mellom senterlinjene. Ikke uvanlig i USA. IFR = se og bli sett :lol

Kanskje vi får se noe slikt på ENVA?
http://www.airliners.net/open.file/0342514/L/
 
Back
Top