• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Rullebanelengder i Norge?

eriwe737

ScanFlyer Blue
Fins det en oversikt bedre enn Wikipedia med oversikt over rullebane lengdene på Norske flyplasser med rutetrafikk? Trenger litt avlasting fra playstation og facebook så tenkt å lage mitt eget regneark på pcn full av tall fra Norske flyplasser.

Re: Rullebane lengder Norge??

Fins det en oversikt bedre enn Wikipedia med oversikt over rullebane lengdene på Norske flyplasser med rutetrafikk? Trenger litt avlasting fra playstation og facebook så tenkt å lage mitt eget regneark på pcn full av tall fra Norske flyplasser.

Mye kortbane, mye langbane.
Litt nysgjerrig her: Hvorfor lurer du på rullebane lengder i Norge?
Det blir bare viktig hvis du skal fly en stor flyvemaskin inn til en eller annen mindre by i Norge, eller hvis du samler på innformasjon for Russerene og demses invasjon :colgate:

Det blir bare viktig hvis du skal fly en stor flyvemaskin inn til en eller annen mindre by i Norge, eller hvis du samler på innformasjon for Russerene og demses invasjon :colgate:

Tja nei jeg er ikke en Russisk spion. Er mer for tallenes skyld for å ha noe å gjøre :), å sette seg langs E6 å telle biler er liksom ikke helt min greie å det tar en time for å komme seg til Værnes så flyspotting daglig er ikke aktuelt.

En enklere måte for å se lengde enn kartene, er å se i flyplassenes tekstsider, punkt 2.12.

Og skulle du ønske å utvide regnearket med flyplasser utenfor Norge, så se her:

http://ourairports.com/airports/

For rullebanelengder klikk på fanen : For pilots øverst på siden. :)

Last edited:

Har en kamerat som kan nesten alt som kan vites om kumlokk i Norge. Dimensjoner,motiver osv.. Ikke til noe verdens nytte om ikke det plutselig blir en katogori i kvitt eller dobbelt, men en ting skal man da ha som innteresse så om det er rullebanelengder,kumlokk,kuer eller griser så er det noe å velge i for enhver smak

Hvilken rullebanelengde? LDA? TODA? TORA? ASDA? strip? Concrete/asphalt? Med eller uten overrun?

Da tenker jeg tiden flyr en stund til [emoji5]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Et tips til eriwe737;
Hvis du virkelig skal slå i bordet med "fun facts" om norske rullebaner kan du ta med stripa på Troll forskningsstasjon på Dronning Mauds land i Antarktis. Der har de en 3000 (tre tusen) meter x 60 meter rullebane hvor overflaten er is! Den blir rillet av en maskin -som ligner på de som brukes i slalombakker- for å skape friksjon. Pilotene sier den er meget god å lande på, omtrent som en god grusbane eller en våt asfalt/betong-bane. Det finnes en del tilsvarende baner i Antarktis, men dette er den eneste "norske". De har de siste årene brukt en innleid 737BBJ fra PrivatAir i Sveits, men kontrakten skal visstnok nå over til et Australsk selskap som flyr ACJ319. Turene går t/r Cape Town, ca 4,5 - 5 timer hver vei.

Et tips til eriwe737;
Hvis du virkelig skal slå i bordet med "fun facts" om norske rullebaner kan du ta med stripa på Troll forskningsstasjon på Dronning Mauds land i Antarktis. Der har de en 3000 (tre tusen) meter x 60 meter rullebane hvor overflaten er is! Den blir rillet av en maskin -som ligner på de som brukes i slalombakker- for å skape friksjon. Pilotene sier den er meget god å lande på, omtrent som en god grusbane eller en våt asfalt/betong-bane. Det finnes en del tilsvarende baner i Antarktis, men dette er den eneste "norske". De har de siste årene brukt en innleid 737BBJ fra PrivatAir i Sveits, men kontrakten skal visstnok nå over til et Australsk selskap som flyr ACJ319. Turene går t/r Cape Town, ca 4,5 - 5 timer hver vei.

Da bør han ta med Bjørnøya også, synes jeg. :D

http://airportnavfinder.com/airport/ENBJ/

. Hvor i all verden fant du det tullet der? Definivt en nettside man bør styre godt klar av. Bjørnøya (ENBJ) er en helipad. Dessuten ligger den oppgitte posisjonen 300 meter fra land!

Da kan jeg puste lettet ut, måtte reise med båt for å komme til Bjørnøya, lang tur i ruskevær. Nå som det ikke er flyplass der lenger så slipper jeg å fly dit..:colgate:

Back