Rullebaneforlengelse på Gazipaşa Airport?

kekker

Onkel reisende kekker
Rullebaneforlengelse på Gazipaşa Airport?

Undertegnede med bedre halvdel og fireåringen hadde 10 dager i Alanya (GZP) i september, da var det ganske så mange av de lokale turistguidene som gledet seg veldig til at RWY på GZP skulle utvides.
Slik at man kunne ta ned større maskiner, vi fløy ned med SAS 737 og opp med TK A320. Må si at turen med 737 i klemmeinnflestmuligturister ikke frister til gjenntagelse..

Uansett, er det noen som vet noe konkret om dette?
 
Last edited by a moderator:
Re: Rullebaneforlengelse GZP??

"Klemmeinnflestmuligturister"? Lurer på hva du hadde sett for deg når du bestilte chartertur til Alanya... Jiiiz
 
Re: Rullebaneforlengelse GZP??

Hva mener du med større maskiner?

Selv om rullebanen blir utvidet, tviler jeg på at det blir satt inn noe større maskiner fra Norge nedover dit.
 
Re: Rullebaneforlengelse GZP??

Hva mener du med større maskiner?

Selv om rullebanen blir utvidet, tviler jeg på at det blir satt inn noe større maskiner fra Norge nedover dit.


Tja, det virker som ruten går ganske bra fra Skandinavia med stadig økning av frekvens og destinasjoner dit

Utfordringen nå er at det er utfordrene med GZP er at til Skandinavia så er det litt utfordrene med større fly enn A319/737-700 pga banelangden
 
Re: Rullebaneforlengelse GZP??

Uansett, er det noen som vet noe konkret om dette?

Flyplassen er utvidet terminalmessig og kan operere med A320. Rullebanen skal utvides til 2500 m, fra 2000 i dag. I tillegg så skal det utvides til 6 parkeringsposisjoner (dobling). Jeg vet ikke når det planmessig skal stå ferdig, men antar de vil ha det så fort som mulig, flyplassen har vært en svært god suksess. Men det vil neppe bli veldig mye annet enn innlands og turist-/charterfly i framtiden heller.
 
Re: Rullebaneforlengelse GZP??

Tja, det virker som ruten går ganske bra fra Skandinavia med stadig økning av frekvens og destinasjoner dit

Utfordringen nå er at det er utfordrene med GZP er at til Skandinavia så er det litt utfordrene med større fly enn A319/737-700 pga banelangden

SK og DY (DY flyr ikke dit pr. dags dato) kommer aldri til å sette inn WB i hvert fall. I så fall kommer andre populære "syden-destinasjoner" i første rekke. (CHQ/PMI/AGP).
Men en WB fra noen charterselskap skal man ikke se bort i fra.
 
Last edited:
Re: Rullebaneforlengelse GZP??

Må si at turen med 737 i klemmeinnflestmuligturister ikke frister til gjenntagelse..

"Klemmeinnflestmuligturister"? Lurer på hva du hadde sett for deg når du bestilte chartertur til Alanya... Jiiiz

Hvis det var en SAS B737-700 du fløy nedover til GZP så var da den like stor, og med like mange seter som på alle andre ruter SAS flyver med B737-700 på...
 
Re: Rullebaneforlengelse på Gazipaşa Airport?

Undertegnede med bedre halvdel og fireåringen hadde 10 dager i Alanya (GZP) i september, da var det ganske så mange av de lokale turistguidene som gledet seg veldig til at RWY på GZP skulle utvides.
Slik at man kunne ta ned større maskiner, vi fløy ned med SAS 737 og opp med TK A320. Må si at turen med 737 i klemmeinnflestmuligturister ikke frister til gjenntagelse..

Uansett, er det noen som vet noe konkret om dette?

Klemmeinnflestmuligturister maskinen er jo akkurat den samme som ellers flyr deg innen Norge eller ut I Europa, så dem er vel ikke noe verre enn noe annet!?
 
Re: Rullebaneforlengelse GZP??

Tja, det virker som ruten går ganske bra fra Skandinavia med stadig økning av frekvens og destinasjoner dit

Utfordringen nå er at det er utfordrene med GZP er at til Skandinavia så er det litt utfordrene med større fly enn A319/737-700 pga banelangden

TUIFly Nordic flög under sommaren 2014 ARN-GZP-ARN med Boeing 737-800 med 189 pax och Thomas Cook Airbus A320 med 180 pax.
 
Re: Rullebaneforlengelse GZP??

Hvis det var en SAS B737-700 du fløy nedover til GZP så var da den like stor, og med like mange seter som på alle andre ruter SAS flyver med B737-700 på...

Må si meg litt enig i Kekker sin påstand her. Har flydd noe charter med SAS og flyene føles mere oppfyllt ut. Vil si at en charterpassasjer=1.8 business reisende. Charterpassasjeren snakker mye høyere,har med hundreåørten taxfree poser,viser mere hårette legger,lukter ofte en blanding av old spice og Løitens linje,snorker og går oftere på do.

(Advarsel; snev av ironi kan forekomme) ;)
 
Last edited:
Re: Rullebaneforlengelse på Gazipaşa Airport?

"Klemmeinnflestmuligturister"? Lurer på hva du hadde sett for deg når du bestilte chartertur til Alanya... Jiiiz

Ahh, beklager, jeg som ordla meg dårlig, jeg beskrev 737, som i 737 – 700, med større tenkte jeg 737 – 800/900.
Min og halvdelens subjektive opplevelse var at det var unormalt trangt mellom setene i dette flyet.

Jeg er 194 cm, men har relativt kort bein, så jeg klarer oftest å lirke beina inn under setet forran uten alt for mye bask. Men i denne maskinen, som hadde de nye (??) setene, virket det unaturlig trangt i forhold til andre SAS maskiner.

Når jeg bestillte en reise med SAS forventet jeg, som når jeg bestiller billetter med DY, KLM og WF, helt ok benplass, hverken mer eller mindre. Hadde jeg fløyet med Thomas Cook maskin eller noe slikt, hadde kanskje forventningene ikke vært så alt for store, men jeg fløy altså med SAS og forventet å kunne sitte helt ok. Hverken mer eller mindre.
Frågan er jo om det er jeg som er på bærtur, vi satt på 19 A – C og var begge enige om at dette var da veldig så trangt i forhold til hva vi er vant til ellers med SK. Om man ser bort fra de gode gamle «Euroconfig» eller hva det nå var de hette.
Derav tankerekka mi, om en 738 eller A321, hvor det var en bittelitt hyggeligere Pitch, for jeg opplever stort sett ellers at det er mye triveligere å sitte i setene til SK, enn det var på akkurat denne maskina..


Som Someone er inne på, så er det vel lengden på rullebanen som begrenser hvor store maskiner de kan ta ned, uten at det blir for mye reduksjon i kapasiteten ut igjen. På tur hjem, fløy vi med TK og der mener jeg det var en A320 som tok oss ut, men da er jo flytiden en knapp time til IST.
Jeg har vel for så vidt samme formeningen som Someone, at det er mer eller mindre stinn brakke på det meste av flighter inn og ut av GZP fra Scandinavia..

Hvis det var en SAS B737-700 du fløy nedover til GZP så var da den like stor, og med like mange seter som på alle andre ruter SAS flyver med B737-700 på...

Ja det var en 737-700, så jeg vet at den er like stor eller liten som enhver annen 737-700, men det var altså Pitchen som gjorde at jeg kom med den tidligere nevnte kommentaren. Vet noen om det er klemt inn ekstra mye seter i denne, eller er det bare jeg som er finslig?
 
Last edited:
Re: Rullebaneforlengelse på Gazipaşa Airport?

Ja det var en 737-700, så jeg vet at den er like stor eller liten som enhver annen 737-700, men det var altså Pitchen som gjorde at jeg kom med den tidligere nevnte kommentaren. Vet noen om det er klemt inn ekstra mye seter i denne, eller er det bare jeg som er finslig?

SAS har uendelig mange setevarianter av 737-700.

LN-TUF, TUD, TUK, TUL har fått nye Recaro-seter. Her er det bedre benplass.

LN-TUA, TUH, TUI har de gamle setene til BU. Trangt, men behagelig stol.

LN-RRA,RRB har Sicma-seter.

LN-RPJ, RPK, RRM (etc). har SAS sine "orginale" seter. (Dvs. de med koppholderen. Finnes også igjen i enkelte 736).

SE-RJS, RER, RES, REX (etc). - Usikker på hva de har.

Jeg ble glad når 737-700 kom med de nye Recaro, de gir bedre benplass. Så kanskje du ikke fikk det?
 
Last edited:
Re: Rullebaneforlengelse på Gazipaşa Airport?

SAS har uendelig mange setevarianter av 737-700.

LN-TUF, TUD, TUK, TUL har fått nye Recaro-seter. Her er det bedre benplass.

LN-TUA, TUH, TUI har de gamle setene til BU. Trangt, men behagelig stol.

LN-RRA,RRB har Sicma-seter.

LN-RPJ, RPK, RRM (etc). har SAS sine "orginale" seter. (Dvs. de med koppholderen. Finnes også igjen i enkelte 736).

SE-RJS, RER, RES, REX (etc). - Usikker på hva de har.

Jeg ble glad når 737-700 kom med de nye Recaro, de gir bedre benplass. Så kanskje du ikke fikk det?

Hjelpes for en kunnskap, hmm, nå må det sies at jeg ikke tok meg tiden til å notere REG på flyet.
Sånn utover at det var en 737-700, med winglets, så tok jeg meg ikke større notis av det.
Men er det ikke bare noe få fly som er satt opp til og fra GZP??

Uansett, stolene var relativt nye, men om de var Recaronye skal jeg ikke si, for jeg tenkte når vi gikk ombord, at dette blir en grei flight, siden det er slike gode stoler. Og stolene var greie nok de, men pitchen var litt ugrei..
 
Re: Rullebaneforlengelse på Gazipaşa Airport?

Hjelpes for en kunnskap, hmm, nå må det sies at jeg ikke tok meg tiden til å notere REG på flyet.
Sånn utover at det var en 737-700, med winglets, så tok jeg meg ikke større notis av det.
Men er det ikke bare noe få fly som er satt opp til og fra GZP??

Uansett, stolene var relativt nye, men om de var Recaronye skal jeg ikke si, for jeg tenkte når vi gikk ombord, at dette blir en grei flight, siden det er slike gode stoler. Og stolene var greie nok de, men pitchen var litt ugrei..

Da fløy du sikkert LN-RRA eller -RRB. Begge har winglets og har blitt brukt mye til GZP. De er sikkert ganske trange, ja. Sicma-seter er greit så lenge de har beregnet god plass mellom setene (ofte foran).
 
Re: Rullebaneforlengelse på Gazipaşa Airport?

Da fløy du sikkert LN-RRA eller -RRB. Begge har winglets og har blitt brukt mye til GZP. De er sikkert ganske trange, ja. Sicma-seter er greit så lenge de har beregnet god plass mellom setene (ofte foran).

Du har etter all sansynlighet rett, hadde det vært en tomme til mellom setene hadde det vært ypperlig!

Nuvel dagens avsporing er unnagjort, skal uansett bli spennende å se hva som skjer med RWY på GZP. Det er vel der begrensningene på hvor "store" fly de kan ta ned ligger.

Det er en stor koloni med Scandinaver i Alanya også, men om det er stor nok til å forsvare ruter både til GZP og AYT er usikker.
De dagene vi var innom GZP, var det maskiner fra Vueling (??), Finnair og Turkish, sammen med SK.

TUIFly Nordic flög under sommaren 2014 ARN-GZP-ARN med Boeing 737-800 med 189 pax och Thomas Cook Airbus A320 med 180 pax.

Mulig jeg tar skammelig feil her, men er det ikke slik at det er begresninger på avgangsvekt, på grunn av fjellene nord for flyplassen??
Og at det var derfor at blant andre SK har satt opp 737-700 dit?
 
Re: Rullebaneforlengelse på Gazipaşa Airport?

Mulig jeg tar skammelig feil her, men er det ikke slik at det er begresninger på avgangsvekt, på grunn av fjellene nord for flyplassen??

Det er restriksjoner som gjør at landingen kun skjer på 08 og takeoff på 26.
 
Re: Rullebaneforlengelse på Gazipaşa Airport?

Det er restriksjoner som gjør at landingen kun skjer på 08 og takeoff på 26.

Ergo blir det fort begrensninger når vinden står 'feil'. Lengre bane vil kunne gi noen kilo ekstra når dette skjer.
 
Back
Top