Rullebane 11 og 29 avikles på Sola/enzv

Re: Rullebane 11 og 29 avikles på Sola/enzv

I følge mine kilder så er økningen av gates utelukkende for at vi får direkteruter til Murmansk, Petropavlovsk-Kamchatsky, Moskva og SPb. Fra ubekreftet hold så ble det snakket om en direkterute til Mogadishu også.

:rolleyes:

:colgate: :stir :colgate:

Det burde vel være areal nok til å både utvide terminalen og beholde begge de eksisterende rullebanene? I fremtiden blir det vel neppe mye bruk for heilporten..

Det burde vel være areal nok til å både utvide terminalen og beholde begge de eksisterende rullebanene? I fremtiden blir det vel neppe mye bruk for heilporten..

Og når det ikke er bruk for heliport lenger, så er det liten vits å utvide Sola.

Hvilken vei da?

Jeg ser på tegningen at de ikke avvikler RWY29 helt, men fremdeles legger til rette for avganger med helikopter på banen. Og når banen først ligger der vil nok helikopterene også lande på RWY 11 når vær-/siktforholdene tillater det. Sola blir kanskje første flyplass i Norge som bruker 3 rullebaner ! ( I nyere tid, vet Sola hadde 5 baner, "back in the day")

Jeg antar at mye av grunnen til å lage en parallell bane er at det i dag blir stor avhengighet mellom helikopter på innflyging til RWY 11 og fly til RWY 18/36. Antar også at avstanden mellom banene er større enn 1035m slik at uavhengige operasjoner kan utføres.
De har valgt en litt merkelig løsning, men sikkert smart med tanke på helikopter operasjonene på Sola.

Jeg tror du vil bli overrasket hvor lenge denne vil være i drift. Noen avvikling her ligger laaaangt frem i tid.

Jeg ser på tegningen at de ikke avvikler RWY29 helt, men fremdeles legger til rette for avganger med helikopter på banen. Og når banen først ligger der vil nok helikopterene også lande på RWY 11 når vær-/siktforholdene tillater det. Sola blir kanskje første flyplass i Norge som bruker 3 rullebaner ! ( I nyere tid, vet Sola hadde 5 baner, "back in the day")

Jeg antar at mye av grunnen til å lage en parallell bane er at det i dag blir stor avhengighet mellom helikopter på innflyging til RWY 11 og fly til RWY 18/36. Antar også at avstanden mellom banene er større enn 1035m slik at uavhengige operasjoner kan utføres.
De har valgt en litt merkelig løsning, men sikkert smart med tanke på helikopter operasjonene på Sola.

Det er nettopp det som er grunnen slik du skriver over.

Jeg tror du vil bli overrasket hvor lenge denne vil være i drift. Noen avvikling her ligger laaaangt frem i tid.

Jeg er i alle fall ikke yrkesaktiv lenger når dette skjer.:up:

Oljeindustien flytter nordover og heliporten på Sola vil nok bli stadig mindre viktig i fremtiden. Men Stavanger-regionen er i enorm vekst, med eller uten olje i nærområdene, og det vil garantert bli behov for en større terminal i fremtiden. Vi snakker tross alt om en av de dyreste og rikeste byene i Europa.

Oljeindustien flytter nordover og heliporten på Sola vil nok bli stadig mindre viktig i fremtiden.
De fleste feltene man når fra Sola har fremdeles mye olje igjen, det letes fremdeles, og heliporten på Sola vil ikke se mye forandring de nærmeste to ti-årene. Dette er uavhengig av hva som skjer i nord. F.eks. bygges Valhall ut med ny plattform, Ekofisk får snart to nye plattformer. Ikke tomt helt ennå gitt.

Vi snakker tross alt om en av de dyreste og rikeste byene i Europa.

Og hvorfor er det dyrt i Stavanger og Rogaland? Mange tjener mye, nettopp pga olje, både on-shore og offshore. Når det begynner å minke på oljen så har jeg en mistanke om at trafikken reduseres til Stavanger. Det går rett og slett ikke an å opprettholde reisemønsteret man har i dag på lang sikt. Til det er det for mange som tjener for bra og har mye fri i dag.

Samme hva som gjøres i det lokale næringsliv med å redusere virkningene av at olje-eventyret en gang er over, så tror jeg at Stavanger går på en smell. Like it or not.

Ok, du har sikkert et poeng når det gjelder både heliporten og Stavanger. Men ikke glem at olje- og energiindustrien allerede i dag er veldlig internasjonal. Rogalandske bedrifter har gjennom erfaringer fra Nordsjøen blitt aktive neste overalt på kloden der det letes etter olje og gass. Dessuten er Stavanger-regionen ekstremt "pro-business" så jeg er ikke så bekymret for fremtiden. Ikke for å skryte, men vi er veldig annerledes enn resten av Norge (og det finnes statistisk grunnlag for mine påstander), rogalendinger er gründere og her det penger som teller på godt og vondt (jeg er historiker og dette er ikke bare lokalpatriotisk tull).

Samme hva som gjøres i det lokale næringsliv med å redusere virkningene av at olje-eventyret en gang er over, så tror jeg at Stavanger går på en smell. Like it or not.

Rogaland vil nok miste mange godt betalte olje-relaterte arbeidsplasser frem mot 2050, men jeg er ikke enig i at det nødvendigvis betyr krise, og mindre trafikk. Masterplanen side 26 gir en prognose frem til 2050, og trafikken ventes å øke til 4,6 millioner passasjerer i 2050, selv i worst case scenarioet. I det beste alternativet ventes det 7,6 millioner passasjerer.

Brukerne(les piloter i SAS bosatt her lokalt i området) der et par av dem er medlemmer av kommunestyret i Sola Kommune har fra kommunetstyrets talerstol uttalt at de mener dette er en feil beslutning av Avinor å legge ned 11-29 på Sola og anmodet Sola kommune å gå i mot dette når Masterplanen var oppe til behandling i kommunestyret tidligere i år.
Det kan også være greit å vite at de to pilotene/politikerne som nevnes begge er bosatt omtrent på senterlinja til den eventuelle 18R/36L. Det kan jo hende at hovedargumentet deres for ikke å legge ned rullebane 11/29 er at de ikke ønsker seg en parallelle rullebane, på grunn av fare for mer støy over eget hjem? :-)

Back