Røykutvikling i kabinen på WF591 21APR24

Re: Røykutvikling i kabinen

På FR24 ser det nesten ut som den landet på taxebanen på BGO, men det stemmer nok ikke. Hva får posisisjonsdata til å være korrekt ved take-off og deretter offset like etterpå? Ingen emergency kode på transponderen....
db.no har foto tatt om bord... smoke hood benyttet av besetningen.
 
Last edited:
Re: Røykutvikling i kabinen

På FR24 ser det nesten ut som den landet på taxebanen på BGO, men det stemmer nok ikke. Hva får posisisjonsdata til å være korrekt ved take-off og deretter offset like etterpå? Ingen emergency kode på transponderen....
db.no har foto tatt om bord... smoke hood benyttet av besetningen.

Hos meg ser ankomsten like korrekt ut som avgangen. 7700 har ingen funksjon hvis ATC er informert allerede; og de var nok opptatt med andre ting.
 
Re: Røykutvikling i kabinen på WF591 21APR24

Enda godt det gikk bra. Håper ikke opplevelsen satt seg tungt i passasjerene. Er jo mer skremmende enn farlig.

Så får vi se. Nå er det snakk om hvor usikre og dodgy utenlandske selskaper skal være, og så har man to hendelser med røyk i cockpit/kabin hos WF på knapt to uker...Dette er ikke bra.
 
Re: Røykutvikling i kabinen på WF591 21APR24

Enda godt det gikk bra. Håper ikke opplevelsen satt seg tungt i passasjerene. Er jo mer skremmende enn farlig.

Så får vi se. Nå er det snakk om hvor usikre og dodgy utenlandske selskaper skal være, og så har man to hendelser med røyk i cockpit/kabin hos WF på knapt to uker...Dette er ikke bra.
Flyene er gamle da.. Spørs hvor stor betydning det har. Her hørte folk smell før røyken så antar engine failure?

Sent fra min VER-N49 via Tapatalk
 
Re: Røykutvikling i kabinen på WF591 21APR24

Flyene er gamle da..

I følge Flightaware så hadde Widerøe 18 kanselleringer torsdag og 17 på fredag, jeg vet ikke om det begynner å røyne på for enkelte av maskinene. Jeg var på to av de kansellerte, årsak ble oppgit som teknisk.
 
Re: Røykutvikling i kabinen på WF591 21APR24

I følge Flightaware så hadde Widerøe 18 kanselleringer torsdag og 17 på fredag, jeg vet ikke om det begynner å røyne på for enkelte av maskinene. Jeg var på to av de kansellerte, årsak ble oppgit som teknisk.

Q400 er jo ikkje "så veldig gamle"... Men dette er ikkje bra det. Har tre flights med WF i morgen og onsdag.
 
Re: Røykutvikling i kabinen på WF591 21APR24

Spesielt å sette WF i båsen med dodgy utenlandske selskaper etter to hendelser. Dersom havarikommisjonen sier dette er grunnet slurv, så greit. Men det har formodningen mot seg.

Å klage på kanselleringer grunnet teknisk er en helt annen ting, og legitimt dersom det drar ut.
 
Enda godt det gikk bra. Håper ikke opplevelsen satt seg tungt i passasjerene. Er jo mer skremmende enn farlig.

Så får vi se. Nå er det snakk om hvor usikre og dodgy utenlandske selskaper skal være, og så har man to hendelser med røyk i cockpit/kabin hos WF på knapt to uker...Dette er ikke bra.

pardon my ignorance - link til den andre hendelsen?
 
Re: Røykutvikling i kabinen på WF591 21APR24

pardon my ignorance - link til den andre hendelsen?

https://www.bt.no/hendelser/i/veEXg5/fly-hadde-problemer-paa-vei-til-flesland (usikker på om det er abo-sak).

Liten oppsummering, uten abo:

https://www.tu.no/nyhetsstudio/roeyk-i-wideroee-fly-paa-vestlandet-landet-trygt/39703


Røyk i Widerøe-fly på Vestlandet – landet trygt
Et Widerøe-fly sendte varsel om tekniske problemer mens det var på vei fra Bergen til Sogndal. Flyet snudde tilbake og landet trygt på Flesland.

– Vi trykket på den røde knappen og satte full beredskap, sier operasjonsleder Tore-André Brakstad i politiet til Bergens Tidende.

Ifølge Widerøe oppsto det røykutvikling i cockpit. 16 personer var om bord, inkludert tre i besetningen.

– Kapteinen melder at ingen var bekymret eller hadde vært redde. Røykutviklingen var i cockpit, og ingen passasjerer ble eksponert, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli i Widerøe til avisen.

Teknikere skal nå undersøke flyet.

Nå virker ikke dette som om det var alvorlig, LN-WII var i luften igjen samme ettermiddag.
 
I tillegg til de overnevnte som skjedde henholdsvis 5.April og 22.April, så mer enn 2 uker i mellom, så har man disse;

https://www.nearadio.no/nyheter/i/2Bjplq/fly-evakuert-etter-roeyk-i-kabinen-forsinkelser-paa-vaernes

Røyk i kabin og evakuering på WF flight fra Trondheim til Ålesund - 25.Mai 2022

https://www.fremover.no/terje-havne...-bare-ramlet-ned-pa-flyplassen/s/5-17-1016480

Røykutvikling på WF flight fra Bodø til Sandnessjøen - 11.09.2022


Dette er bare noen av flere eksempler de siste årene...raske søk viser til enda flere opp igjennom årene..

Allikevel så er det "alle de andre" som får pekefinger på seg for å være tvilsomme...

Når det er sagt, så har jo WF veldig mange bevegelser hver eneste dag, så flere ting vil der fremkomme enn hos andre, og besetningene har åpenbart gjort sin jobb på en profesjonell og godt utført måte når hendelsene oppstår, men synes det har vært mye derifra de siste årene bare...
 
Re: Røykutvikling i kabinen på WF591 21APR24

Spesielt å sette WF i båsen med dodgy utenlandske selskaper etter to hendelser. Dersom havarikommisjonen sier dette er grunnet slurv, så greit. Men det har formodningen mot seg.

Å klage på kanselleringer grunnet teknisk er en helt annen ting, og legitimt dersom det drar ut.

Fair enough, men gjør noen søk så er det en hel del mer enn "bare to hendelser"...Eller skal ikke dette tas seriøst?

Starten på svaret ditt er nøyaktig grunnen til at jeg stiller dette spørsmålet. Hvorfor skal ikke WF få spørsmålstegn stilt ved seg når andre får det..? Flysikkerhet er viktig uansett hvor selskapet kommer fra.
 
Last edited:
Re: Røykutvikling i kabinen på WF591 21APR24

Gitt tallet på maskiner Widerøe opererer, er det normalt med en så høy frekvens av hendelser?

Listen er neppe helt komplett. Dette er siste månedene.

I dag 23.11 et Widerøe fly fra Bergen til Ålesund måtte snu pga tekniske problem

Et Widerøe-fly måtte snu og returnere til Bodø fredag 22. november 2024 på grunn av en teknisk feil45
6. Flyet var på vei til Tromsø via Stokmarknes da problemet oppstod
Tidligere hendelser
oktober: Et fly sendte ut nødmelding på vei fra Bergen til Trondheim grunnet problemer med landingshjulet1.
oktober: Et fly fra Ålesund til Bergen måtte snu på grunn av problemer med et hjulsett
oktober: Et fly måtte lande i Bodø på vei fra Trondheim til Evenes grunnet tekniske problemer.
september: Et fly fra Ålesund fikk motortrøbbel og måtte lande med én motor på Flesland1.
juli: Et fly utførte en sikkerhetslanding i Hammerfest etter at en sprekk ble oppdaget i frontruten.
 
Re: Røykutvikling i kabinen på WF591 21APR24

Tror kanskje man må se på antall legs og ikke bare antall fly. En del slitasje er jo veldig relatert til landing/avgang (eks. understell).
 
Back
Top