Routing PEK-CPH

MD11

ScanFlyer Dusty
Mine foreldre er vel i havn i PEK etter en uke på den Transsibirske Jernbane.
På fredag venter SK og hjemturen til TRD via CPH. Hvilken routing er mest vanlig på den strekningen:question:

I tillegg har det vært supert og kunne reservere en 2 seter ved vindu men setereservasjon var visst ikke mulig når man reiste ut fra Kina. Finnes det en løsning?
 
Heisann Per..

Da er det SK996 og WF359(innleid F100).

Det med setene burde kunne la seg ordne i CPH vel?
 
Heisann Per..

Da er det SK996 og WF359(innleid F100).

Det med setene burde kunne la seg ordne i CPH vel?

Ja skulle tro det men det gjorde det altså ikke, men det er jo fortsatt noen dager igjen til avreise. Tips?
 
Ja jeg er klar over flightnummer men lurer på hvilken rute som er mest vanlig og fly på strekningen PEK-CPH. Sibir? Polhavet?
 
Ja jeg er klar over flightnummer men lurer på hvilken rute som er mest vanlig og fly på strekningen PEK-CPH. Sibir? Polhavet?


Sibirien bli nog svårt att inte passera över. Mongoliet lika så. Vill minnas att vi flög rakt över Ulan Bator på sträckan PEK-ARN tidigare i somras. Som nordligast snuddar man kanske vid Vita havet? PEK-CPH bör väl vara nåt liknande. Om rutten jag flög är vanligast vet jag emellertid inte.
 
Vi har ikke så mange alternativer mellom Skandinavia og Peking v.v.
Vi flyr stort sett over Ulan Bator til PEK, og litt syd og vest på retur. Videre flyr vi ofte over Irkutsk, nord for Moskva og over St. Petersburg, syd for Helsinki og over Gotland.
 
Hei, på langturer. Hvem setter opp hvilken rute som skal flyes? Har pilotene noen innvirkning på rutingen? Blir det laget en ny rute for hver tur eller er det et lite utvalg av faste ruter det velges blandt? Siden rutefly vel bare bruker repeterende fligtplaner, hvordan gjøres forandringer i reiseplanen? Blir det bare sendt en endring eller blir det send ny reiseplan. Mye spørsmål, men det er mye jeg stadig ikke vet, men som jeg har lyst til å vite:confused:
 
Vi har ikke så mange alternativer mellom Skandinavia og Peking v.v.
Vi flyr stort sett over Ulan Bator til PEK, og litt syd og vest på retur. Videre flyr vi ofte over Irkutsk, nord for Moskva og over St. Petersburg, syd for Helsinki og over Gotland.

Høres kjent ut. Fløy PEK-FRA for en del år siden. Fløy tirekte over Ulan Bator og så som bekrevet på veien hjem.
 
Hei, på langturer. Hvem setter opp hvilken rute som skal flyes? Har pilotene noen innvirkning på rutingen? Blir det laget en ny rute for hver tur eller er det et lite utvalg av faste ruter det velges blandt? Siden rutefly vel bare bruker repeterende fligtplaner, hvordan gjøres forandringer i reiseplanen? Blir det bare sendt en endring eller blir det send ny reiseplan. Mye spørsmål, men det er mye jeg stadig ikke vet, men som jeg har lyst til å vite:confused:

Vi har noen dispatchere som planlegger turene for hver dag. De sjekker div. alternative ruter for å finne den som gir kortest flytid og/eller minst drivstofforbruk. Østover til PEK, NRT og BKK har vi noen airways som vi kan bruke, mens vestover til USA flyr vi såkalte "random tracks" basert på ko-ordinater. Disse kan variere fra dag til dag.

Som piloter, så får vi servert en flightplan m.m. Etter å ha sjekket vær og Notam bestemmer vi oss for final fuel figures, meddeler dette til dispatcher som igjen kontakter fuel leverandøren. Det files en ATC Flightplan for hver enkelt flygning hver dag. Ingen RFPL med andre ord.
 
Back
Top