Routing mellom LPA og TRF

Cessna182

ScanFlyer Blue
Fløy Ving/Sunclass A321 fra LPA til TRF på torsdag. Hvorfor går disse flightene så langt vest ? Gikk over Irland/Edinburgh/Stavanger for så å lande på rwy 18 på Torp. Vær/trafikk ? Storsirkelen betyr vel ikke noe her ?
 
Re: LPA/TRF

Storsirkelen betyr vel ikke noe her ?
Å joda, den slår inn den også.

map


Og da skal det ikke mye til for å unngå fastlandet som MOW nevner.
 
Re: LPA/TRF

Nå ligger jo LPA langt vest så det er bare å "go west young man". Du skal fra 10 grader 15 minutter øst, til 15,23 vest og det er et stykke. På våre breddegrader treffer du nesten Vatnajøkull på Island.

Og vestlig rute holder deg unna køkjøring på kontinentet.
 
Så det er snakk om penger ? Jo færre kontrollområder (frekvenser) desto billigere ? Hvorfor gjøres ikke dette også på nedturen ? Da var det vestkysten av Danmark, London, La Coruna !
 
Last edited:
Som regel gjøres det for å slippe restriksjoner og unngå delay, noe man ofte får når man flyr gjennom Frankrike.
 
Så det er snakk om penger ? Jo færre kontrollområder (frekvenser) desto billigere ? Hvorfor gjøres ikke dette også på nedturen ? Da var det vestkysten av Danmark, London, La Coruna !

Mye å hente på å søke litt gunstige vinder. Fløy over London fra OSL begge veier tidligere i uken. Var innom fransk luftrom over Biscaya og Brest. Har vært både lenger vest og lenger øst før, via Shannon og øst for Madeira på vei ned, og over Marokko og nesten bortom Barcelona på vei hjem, grunnet både vind og luftrom (streik hos ATC osv).
 
Så det er snakk om penger ? Jo færre kontrollområder (frekvenser) desto billigere ? Hvorfor gjøres ikke dette også på nedturen ? Da var det vestkysten av Danmark, London, La Coruna !

I mine Thomas Cook dager fløy vi ofte 15 minutter ekstra for å benytte de så kalte "tango-rutene" (på bildet) som går i Shanwick og St. Maria sitt luftrom (begge er klassifisert som Atlantisk luftrom). Det gjorde de fordi det er utrolig billig å fly der ute da det er en fast avgift uansett hvor langt du flyr og hva slags fly det er (vi snakker her 100 € eller noe slikt per flyging). Dette, sammenlignet med å betale vektbasert avgift per nautisk mil gjennom "vanlig" luftrom og hver nasjon vil sette sin avgift så noen land er dyrere enn andre.
Det var store penger å spare selv med økt drivstofforbruk p.g.a. lenger flytid ved å fly i atlantisk luftrom.
Nå skal det sies at de to ytre luftveiene (T13/16) er vanskeligere å komme inn i da de har bestemt at flyene må ha det samme kommunikasjon og overvåkning (ADS-C via satellitt) som på transatlantiske flyginger. Det var tidligere ikke avkrevd så mange "vanlige" flyselskap fløy også der ute. For de andre "tango-rutene" er der dispensasjon fra dette.

Vinden spiller også en rolle, selvfølgelig, og på torsdag var det ganske god sørvestlig vind med jetstrømmer i høyden mener jeg å huske (jeg var på jobb og vi landet i Dublin kl. 0500 fra Toronto den morgenen...).

Som regel gjøres det for å slippe restriksjoner og unngå delay, noe man ofte får når man flyr gjennom Frankrike.

Veeeel... Hvis for mange går "tango-veien" blir det fort fullt der da der ikke er radar og ganske begrenset med plass så da blir det masse slot-moro der også :p Spesielt når den øvrige transatlantiske trafikken har sørlige ruter.
 

Attachments

  • Screenshot 2023-02-12 at 13.44.50.png
    Screenshot 2023-02-12 at 13.44.50.png
    589.9 KB · Views: 309
Ofte drar man nytte av jetstrøm som kommer inn fra Atlanterhavet.

Forrige gang fikk den ruten peiste vi på med GS 550 knop/1000km/t over Irland, Skotland og Nordsjøen.
 
Back
Top