Rotating stator blades

aero_sp_96

Newcomer
I part-66 modul 15.4 står det at flyfag-elever skal lære om noe som heter "rotating stator blades".
Finnes egentlig disse? Hva er det i så fall?

Det er mulig at dette kom under feil kategori.. :S

Last edited:
Det begrepet har jeg aldri hørt. Sånn som det er skrevet er det jo selvmotsigende, etter min mening.

Men kan det være "Variable Intake Guide Vanes" det er snakk om? Det er jo vanlig på en haug av motorer.

Enig med stone her. Stator = stasjonær. Rotor = Roterende.... Selvmotsigende ja..

Hvor fant du dette?

Jeg vil tro det er inlet guide vanes, eller variable stator vanes det er snakk om :)

Enig med stone her. Stator = stasjonær. Rotor = Roterende.... Selvmotsigende ja..

Hvor fant du dette?

Jeg vil tro det er inlet guide vanes, eller variable stator vanes det er snakk om :)

Jeg er også enig i denne beskrivelsen. Variable stator vanes er de bladene i motoren der angrepsvinkelen på bladene endres automatisk, men å rotere gjør de ikke.

Det er vanskelig skrevet, men etter min mening er det ikke direkte feil. Det som menes er sannsynligvis noe à la "Variable Intake Guide Vanes".
Disse roterer ikke på samme måte som et kompressorblad, men det de gjør er å rotere x antall grader frem og tilbake om sin egen akse (opphenget).

Pirk, men for en som holder på å lære seg dette, så er det greit å få med seg at det finnes flere "typer" rotasjon. :spin

:72:

Stone og Ttech:
Dette er tatt rett ut av Part-66 under modul 15 (det er forresten modulen om gassturbiner):

Methods of air flow control: bleed valves, variable inlet guide vanes, variable stator vanes, rotating stator blades;

= de to siste er to ulike "konstruksjoner". :-/

Last edited:
Heisan!

Snakker vi om en aksial compressor tror jeg "rotating stator blades" blir feil beskrevet. De roterende vingeprofilene i en compressor blir som regel beskrevet som "blades" eller "rotor" og har som oppgave aa akselerere luften, slik en vingeprofil vil gjoere. De stasjonaere vingeprofilene blir som regel beskrevet som "stator" eller "vanes", og har som oppgave aa forandre den kinetiske energien av luften til statisk trykk, og forandrer retningen paa luftstroemmen til det neste rotor steget. Med andre ord saa har forskjellige oppgaver og boer ikke blandes sammen.

BTW: litt trivia, men jeg husker naar GE90 kom ut og hadde en hoey-trykk compressor rate paa 23:1 paa kun 10 steg. Dette var en enorm utvikling fra de CF6-50C2 jeg jobbet med der jeg tror aa huske hoey-trykk compressor raten var paa ca. 17:1 over 14 steg.

Dag

Bump igjen. Kom til og tenkte på en ting.
Det menes kanskje VSV, variable stator vanes? Altså som kan endre vinkel. Det blir jo en radiel rotasjon rundt selve bladet, selv om det står stille? :)

Er ikke det gassturbiner man bruker i båter o.l?

Helt riktig :) Såkalt Aero derivative turbiner som er industrierte. Bruker også mye offshore/onshore til olje & gass næring, hvor det er koblet på generator eller kompressor :)

Heisan Ttech!

Dag: Jeg jobber med CF-6 og GE 90 nå. Men med annet navn: LM2500 og LM6000 :)

Saa artig og det er helt utrolig hvor mange aar GE har laget LM2500 som er en CF6-6 (DC10-10) derivative. De bruktes paa land, baater og fly og jeg var ved en crossroad i min karriere da jeg holdt et foredrag paa en Land, Sea Air Gas Turbine konferanse i Houston for en del aar siden. En av de stoerre energy firmaene der trengte noen for aa overse vedlikeholdsprogrammet av LM2500 og de da nyere LM6000 turbinene, og de betalte en del mer enn flyselskapene den gangen, og sikkert i dag ogsaa. Dessverre hviler denne fly-dilla forbannelsen over meg og her er jeg fortsatt... ^_^

Dag

Ta det med ro, Dag : de fleste av oss her er blitt bitt av den samme basillen og har overlevet tilfellet, selv om det kanskje til tider har veiet noe negativt pä det ökonomiske ... what did you expect ?

Heisan Frequent Traveller!

Ta det med ro, Dag : de fleste av oss her er blitt bitt av den samme basillen og har overlevet tilfellet, selv om det kanskje til tider har veiet noe negativt pä det ökonomiske ... what did you expect ?

Ja jeg faar quote min far som sier "du vil ikke doe av fly-basillen, men det finnes ingen kur for dette heller"... :D

Dag

Back