Røros flyservice OSL må punge ut 175000 i overtidsbetaling

Glenn

ScanFlyer Gold
Røros flyservice OSL må punge ut 175000 i overtidsbetaling

Røros flyservice må punge ut 175.000 kroner i overtidsbetaling etter at de ansatte måtte gå på en skiftplan de ikke hadde samtykket i.

Høsten 2009 la ledelsen i Røros flyservice OSL på Gardermoen fram en ny skiftplan uten at de tillitsvalgte hadde godkjent den. På tross av protester, ble skiftplanen satt ut i livet. Den la opp til en gjennomsnittsberegning av arbeidstida, og inneholdt skift på opptil ti timer om dagen og 50 timer i uka. Så lange skift og arbeidsuker kan bare innføres etter avtale med de tillitsvalgte, slår arbeidsmiljøloven fast.
http://www.hk-nytt.no/arbeidslivet/article5889155.ece

Bra noen står på krava :)

Re: Røros flyservice OSL må punge ut 175000 i overtidsbetaling

Og i kontrast til diverse andre tråder her så er jo folk på bakken omfattet av arbeidsmiljøloven, som det står, så det er sikkert enklere å ta tak i tingene og ikke minst sikre seg mot "utfordringene" de andre yrkesgruppene diskuterer.

Gode nyheter. Jeg husker jeg så denne skiftplanen, den var ganske grotesk.

50 timer uka eller 10 timer dagen er vel i seg selv ikke noe problem, så lenge snittet ligger på 35,5. Problemet var vel at den ikke ble godkjent

50 timer uka eller 10 timer dagen er vel i seg selv ikke noe problem, så lenge snittet ligger på 35,5. Problemet var vel at den ikke ble godkjent

Jepp, eller 33,5 som og noen har. Men det viser jo hvor "uproffesjonelt" Røros Flyservice er, "alle" vet at tillitsvalgte skal være med på nye turnuser, og spesielt når de bryter aml.

Jepp, eller 33,5 som og noen har. Men det viser jo hvor "uproffesjonelt" Røros Flyservice er, "alle" vet at tillitsvalgte skal være med på nye turnuser, og spesielt når de bryter aml.

Problemet er og at "noen" mener at de ansatte IKKE har lov å melde seg inn i en fagforening. Hadde en til intervju (sommerjobb SGS) i fjor vår, som var ansatt i vikarbyrå, og jobbet for RF. Han hadde fått beskjed fra vikarbyrået (ikke RF!) at kun de som var ansatt i RF hadde lov å være med i fagforening!

Det er for så vidt et godt poeng. Men nå har vel neppe noen av oss sett den planen, og det er sikkert en god grunn til at de ikke gikk med på det.

Når jeg leser dette, priser jeg meg lykkelig over AML, tillitsvalgte og hovedverneombudet. Og ja, det burde vært en selvfølge å være organisert når man er ansatt i en stor bedrift, enten man er i vikarbyrå eller i selve firmaet. Skammer meg på tanken over at enkelte er så kyniske at de kan lyge til sine ansatte, uten å blunke!

Problemet er og at "noen" mener at de ansatte IKKE har lov å melde seg inn i en fagforening. Hadde en til intervju (sommerjobb SGS) i fjor vår, som var ansatt i vikarbyrå, og jobbet for RF. Han hadde fått beskjed fra vikarbyrået (ikke RF!) at kun de som var ansatt i RF hadde lov å være med i fagforening!

Hupp, men det er mulig. Men det hadde jeg i såfall tatt opp med med lederen, eller direkte med LO. For meg er det utrolig at det fortsatt finnes sånne arbeidsgivere, men det er det dessverre mange av.. :-/

Back