• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Robert Milton spår LCC'enes død

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Robert Milton spår LCC'enes død

Mange har jo forsøkt å spå om LCC'enes fremtid.
De fleste har kommet for å bli. Noen ser ut til å få problemer , men ellers tror jeg "the majors" er de selskapene som vil få størst problemer i tiden fremover.
Er ikke helt enig i Robert Miltons analyse her.

Jeg ikke klarer Milton sitt logikk.

Folk vil alltid forsöke a spare noen kroner. Om det gjelder bensin, mat, drikkevarer eller flyreiser spiller ingen rolle. Bare fordi milk-prisen stigger gar ALDI ikke konk her nede. Fler folk kjöper pa billigsalg da real-inntekter svikter.

De kunder som er meget pris-sensibel og matte kjöpe (-> les reise) vil velge lavpris-aktörer i fremtida i langt större grad. Og ogsa en god del forretningsfolk vil fly pa Low Cost fordi deres arbeidgivere er ikke lengre villige a betale for transport av sine ansatte mer en minimalt nödvendig. Vi ser denne trenden her nede og spardommen er at Low-Cost andel vil ligge pa 50% av alle foretatte flyreiser nar det gjelder kort od mellom-distanse.

Sikkert, noen selskaper vil knekke, mens ny utfordere vil komme pa banen. Av de store aktörer i Europa er bare de 3 veldig-store sikkert. Alle andre transjonelle kan og sikkert vil fa problemer.

For a fa sirkelen tilbake til Canada og USA. Det er jo en visst ironi at Southwest snakker om a utvide na...

jeg er ikke så sikker, Ole Johan, dette var jo det samme som jeg påpekte i en tråd tidligere, at denne gangen er det ikke først og fremst etterspørselssiden som er problemet som det var ved forrige downturn i 2001/2002 - lav etterspørsel kan til en viss grad stimuleres med lave priser. Men, som Milton sier, INGEN kan leve med de samme lave prisene som for to år siden med dagens oljepriser, og Ryanairs passasjerer er ikke villige til å betale 8300 tur/retur OSL-LON i bissniss, men det er en god del av SAS' og BAs kunder.

Det er ikke snakk om å spare noen kroner. 199-billettene er i større grad en billetter til 1099 utslagsgivende for om man bruker pengene sine på å reise i det hele tatt. LCC'ene har levd høyt på raskt voksende etterspørsel, drevet av lave priser. De siste årene har det vært mulig for LCC'er med lave kostnader å sette opp nye rute til steder de fleste av oss ikke hadde hørt om, og med priser til noen få hundrelapper har man skapt en etterspørsel som ikke var der tidligere. Hvor mange har ikke selv - eller kjenner noen som har - reist til et sted man aldri hadde hørt om før man så billetter til 199? Nordmenn reiser nå på 4-5 utenlandsresier i året, nettopp pga lave flypriser (selv om flyprisen ofte er den minste utgiften på en helgetur), noe som jeg er redd blir kraftig kuttet når flyprisene stiger, og folk begynner å merke effekten av en høyere generell prisstigning, høyere rente og kanskje en ørliten usikkerhet omkring egen fremtidige økonomi. Den store årlige reisen er neppe den som blir skadelidende (jeg hadde satt pengene mine på TUI!), men de maneg "ekstraturene" som man etterhvert ser man kan klare seg uten.

Jeg kan ta feil - det har skjedd før - men jegs er mye rett i det MIlton sier.

Jeg tror heller ike at dette er slutten på Ryanair, easyJet, Southwet og Norwegian - dette er selskaper som etterhvert har såpass kritisk masse at de nok klarer seg med lavere vekst, men MANGE andre vil bukke under.

Det er vel et større problem i land hvor folk tjener lite LCC'ene vil lide. De har jo ikke i utgangspunktet så veldig god råd og når flyselskapene må sette opp prisene så har ikke folk i så stor grad råd til å reise med fly.

Det skal bli spennende å se hva som skjer fremover, men at både Airbus og Boeing får noen kanselleringer fremover det er det hvertfall ikke noe tvil om...

Mye bla-bla-bla ... men han har rett i en ting. LCC'ene blir borte. Ikke selskapene, men begrepet. Southwest, Ryanair og neoen av de andre som vi i dag kaller LCC vil bestaa, men de vil morfe inn i et konsept som ligner mer og mer paa dagens nettverksselskaper. Selv om MO'L og andre misliker det, er det en uunngaaelig utvikling.

Jeg ikke klarer Milton sitt logikk.

For a fa sirkelen tilbake til Canada og USA. Det er jo en visst ironi at Southwest snakker om a utvide na...

Jeg tror ikke du helt skjoenner Southwest, du bruker WN til stadighet i sammenligning med Europeiske LCC, men de har faktisk mindre og mindre til felles for hver dag som gaar. Southwest driver ikke med "elleville priser" som NOK 199.00 GBP 0.00 etc. stort sett saa koster Southwest billettene fra Seattle det samme som "Nettverk Selskapene" som Alaska, Southwest er litt billigere om du kjoeper 3 uker foer avreise, og Alaska er billigere rett foer avgang. Hos Southwest betaler du kun for flybilletten, og det er nettopp kjerne i WN reklamer over USA i disse dager, et gebyr fritt selskap....ikke akkurat RyanAir, Norwegian og SAS strategi....De fleste du moeter naar du resier med Southwest er Southwest sine egne ansatte....selv bagasjoen din blir tatt haand om av en Southwest ansatt....og det er ogsaa noe av filsofien bak WN, ennaa en forskjell...

Saa skal du sammenligne USA med Europa's LCC saa maa du sammenligne med SkyBus....de drev etter samme forretningsmodel som RyanAir, Easyjet og Norwegian.....og de drev:p de gjoer de ikke lengre...

Hovedpoenget er jo at LCC i Europa har ridd paa en voldsom vekst paa grunn av veldig billige billetter. Billige billetter blir ikke aa finnes lengre noe som betyr at etterspoerselen vil gaa kraftig ned.

Naar det gjelder Southwest, er de veldig flinke til aa presse prisene ned i de markedene de finnes. Fra Chicago ser man at nettverkselskapene justerer sine priser etter Southwest. Eks: Til DTW koster en billett kjoept 3 uker foer avgang 150-180 USD. Like langt unna finner man MSP der billetter ligger rundt USD400 t/r. Grunnen? Southwest flyr til DTW, men ikke MSP.

Men LCC er de ihvertfall ikke. Null gebyrer, gratis snacks og drikke og god benplass kan vel neppe kalles LCC.

Er enig med CK, LCC er her for aa bli, men ikke i den modellen vi har sett til naa. Folk vil ikke ta seg en ekstratur fordi det er saa billig rett og slett fordi det ikke er mulig aa selge saa billige billetter lengre

Back