• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

RJX returnerer Q400?

De to maskinene ble ikke levert nye, men er faktisk tidligere SAS-maskiner, henholdsvis LN-RDX (S/N:4041) og LN-RDU (S/N:4044), som ble levert til SAS i 2001, og returnert allerede i 2002...

En avslørende detalj på flyene er at de ennå flyr med SAS sine "lavprofil-dekk" på hovedhjulene... ;)
Ganske unikt for SAS sine Q400'er det der, om jeg ikke tar helt feil...

Edit: Her er en gammel tråd om blant annet RDX og RDU...

Edit 2:
Fra Flynytt 5-02:
LN-RDN
De Havilland Canada DHC-8-402 (4043) Slettet 05.08.02 av Luftfartsstilsynet da grunnlaget for registrering ikke lenger er tilstede.
SAS har satt flyene på bakken og overlatt dem til eieren Bombardier Capital Inc, USA

LN-RDU
De Havilland Canada DHC-8-402 (4044)
Som LN-RDN

LN-RDW
De Havilland Canada DHC-8-402 (4040)
Som LN-RDN

LN-RDX
De Havilland Canada DHC-8-402 (4041)
Som LN-RDN

Fra Flynytt 6-02:
LN-RDN. Siste tur i SAS 03.07.02
LN-RDU. Siste tur i SAS 17.07.02
LN-RDW. Siste tur i SAS 16.07.02
LN-RDX. Siste tur i SAS 03.07.02.
Alle fire flyene ble fløyet til Exeter, England for lagring
 
Last edited:
Noe tyder på at Royal Jordanian ikke er fornøyd ettersom de returnerer flyene etter så kort tid i drift.

Q400 har enkelt og greit for mange driftsforstyrrelser etter min mening. Mulig dette har rammet RJ også.
 
Noe tyder på at Royal Jordanian ikke er fornøyd ettersom de returnerer flyene etter så kort tid i drift.

Q400 har enkelt og greit for mange driftsforstyrrelser etter min mening. Mulig dette har rammet RJ også.

Royal har leaset disse flyene og de skal nå erstattes med tre Embraer 175 maskiner.
 
Royal har leaset disse flyene og de skal nå erstattes med tre Embraer 175 maskiner.


Flight Global - Royal Jordanian studies long-haul options and rethinks Q400

Meanwhile, the carrier is rethinking its use of the Bombardier Q400, after admitting that passengers appear less keen to travel by turboprop than by jet. Two Q400s operate under the Royal Jordanian Xpress brand.

Majali says that, while the aircraft have demonstrated good economic performance, passengers can suffer baggage limitations on long-haul feeder services. “The customers in this region are fickle and very demanding,” he adds.

Nyheten er faktisk halvannet år gammel, og Embraer-maskinene blir ikke levert før i slutten av neste år...
 
Skepsis blant de reisende i Midt Østen er oppgitt som grunn til og kutte ut Q400:rolleyes:.....hmmm skeptisk!
 
Back
Top