RIP Flytoget

Last edited:
Flytoget har et bra produkt, men enig med siste taler. Vi kan ikke kjøre med halvtomme tog gjennom Oslo i rushtid.
 
Ja, med pendlerhatten så er det gledlige nyheter.
Det er galskap å kjøre 5-6 avganger i timen med halvtomme tog gjennom Oslotunellen når kapasiteten i rushtiden er sprengt.

Det er ikke bare blåruss her inne på forumet. :)
 
Nå levde vel Flytoget på lånt tid uansett, men blir spennende å se om det om det blir noen faktiske endringer for oss som reiser sørover fra nationaltheatret stasjon eller om vi må vente til 2028
 
Forferdelig prosess, men fakta er som mange har pekt på, Oslo tunnel kapasiteten må optimaliseres.
 
"Datterselskap" så da blir det vel gjerne ikke åpne dører med det helt første?

Kunne selskapet hatt livets rett utelukkende på strekningen Oslo S-OSL med type 78?
 
Vil anta at taxiselskapene og de som leier ut parkering på OSL gnir seg i hendene. Blir nok ikke moro for en familie fullastet med kofferter fra Sandvika, Lysaker eller Skøyen i morgenrushet når dette trer i kraft.
 
Flypendlere tar vel toget tidligere enn jobb-pendlere, så bør ikke være noe problem i morgenrushet?
 
Økning til 10 avganger per time, lavere pris og samme billett kan brukes på alle tog. Jeg har vanskelig for å se noen ulemper med dette.
 
Gode nyheter. Flytoget er rett og slett en dårlig utnyttelse av jernbanenettet. Jeg har lite å klage på Flytoget som produkt men samfunnsmessig er det galskap å ta opp så mye sporplass med halvtomme tog. Egentlig rart at Høyre er i mot det, en skulle tro de ønsker å rasjonalisere ting.

Sent fra min SM-A326B via Tapatalk
 
Du som holder til i Sandnes, hvorfor mener du det ?

Kan han ikke mene noe om det fordi han bor i Sandnes?

Toget mellom OSL og Oslo benyttes like mye av folk som flyr til Oslo, som de som flyr fra.

Personlig tar jeg mest toget fra OSL til Oslo S etter å ha tatt bussen til OSL, og merker ofte at Vy-togene blir stappfulle. Gjør ingenting for min del om togpaxen kan bli spredt litt mer jevnt utover avgangene.
 
Flytoget er nok nærmeste sas monopol man kommer.
Burde egentlig ikke ha prioritering fremfor andre tog. Da flytoget har førsteprioritet på sporet nå.
Det med at Flytoget har prioritet er en myte som henger igjen...

Togleder skal prioritere de togene som er i rute. Hvis et tog allerede er forsinket, skal det ikke få prioritet for å kjøre inn ruten. Dette gjelder uansett hvilket togselskap som kjører.
 
Flytoget ble gitt prioritet på sporet (og syv milliarder kroner) i starten. Men det er mange år siden prioriteten ble fjernet, nå står de i samme køen som alle de andre.
 
Du som holder til i Sandnes, hvorfor mener du det ?

Fordi jeg gjerne reiser med fly til Oslo i blant og da tar jeg (som Martin påpeker) gjerne toget fra OSL til sentrum. Har aldri skjønt hvorfor folk er villige til å betale dobbel pris fro et tog som gjerne bruker et minutt kortere på reisen.

Ellers er vel det meste nevnt i denne tråden. Halvtomme togavganger gjennom Oslo er ikke bærekraftig.
 
Flytoget som konsept har overlevd seg selv. Hele ideen med Flytoget da det ble uttenkt og vedtatt på 1990-tallet var det skulle være selvfinansierende og gjennom årlige overskudd også helst betale for hva det hadde kostet å bygge Gardermobanen.

Den planen gikk ikke opp.

Siden har Flytoget kjørt som tenkt og gått bra. Men utviklingen av togtilbudet lokalt og regionalt på Østlandet har ført til langt flere Vy-avganger til og fra flyplassen.

Tidligere var det slik at det offentlige ikke skulle ha noen utgifter med kollektivtransport til flyplasser. Derfor har mange steder også hatt dyre flybusstilbud. Den tanken går man nå mer og mer vekk fra og innordner heller flyplasstransporten i den ordinære kollektivtrafikken til subsidierte takster. Det er en god utvikling.

Og så er det jo ikke alle som har det like travelt når de skal til og fra flyplassen. Bybanens linje 1 fra Bergen sentrum til Bergen lufthavn har en reisetid rundt tre kvarter. Det er nok av flypassasjerer på hver eneste avgang, og det er avgang hvert 5. minutt i rushtiden og ellers hvert 7. minutt.
 
Back
Top