RHO/LCA/PMI med Spotting/fly/A330-klapptur:

Blackhawk

ScanFlyer Gold
Her kommer en samle trip-rapport, fra både Spania (Mallorca),
Kypros, samt Rhodos (Hellas) - og klapptur fra Palma de Mallorca
(PMI) til Oslo Lufthavn (OSL) med Thomas Cook Airlines Scandinavia
ombord på en av selskapets Airbus A330-300, med individ: "OY-VKG".



Først starter vi med spotting og flybilder:







Fra: Oslo Gardermoen (OSL/ENGM)





IMG_5288.jpg

Over: ikke ofte jeg tar flybilder på OSL, men vi kan jo like gjerne starte
bildeserien med OSL, her med Qatar Airways og A330-200, med reg.: "A7-AFP".
Levert ny til Qatar pr. sept. 2005, maskinen er ca. 7.5 år gammel.






Fra: Rhodos: Diagoras (RHO/LGRP)





IMG_5282.jpg


IMG_5272.jpg

Over: min gamle arbeidsplass Novair, her med A321-200 og reg.: "SE-RDP"
som er den nyeste Airbus'en i NVR-flåten. Denne ble levert ny til selskapet
pr. april 2005, og er dermed ca. 7.5 år gammel.


IMG_5268.jpg

Over: litt for lite zoom på kameraet til å få bra nok bilde, men tatt med for
dokumentering, da dette selskapet nå kan sees i Norge (pga. ad-hoc flyvninger).
Minoan Air med Fokker-50, og reg.: "SX-BRS". Opprinnelig levert ny
til KLM Cityhopper pr. januar 1991, så satt til oppbevaring fra
juli 2009. Så kjøpt av Hellas Jet pr. sept. 2009, så til oppbevaring
igjen fra aug. 2010. Så kjøpt av nåværende selskap pr. mai 2012, maskinen
har dermed rukket å bli nesten 22 år. Bærer navnet "Stamitis" hos Minoan Air i dag.


IMG_5256.jpg


IMG_5259.jpg

Over: JetairFly (TUI Belgia) med B737-800, og reg.: "OO-JAH". Maskinen ble
levert ny fra leasingselskap pr. juni 2011, og er dermed ca. 1.5 år.
Bærer navnet "Perspective".


IMG_5250.jpg

Over: Thomas Cook Airlines Scandinavia, med A321-200 og reg.: "OY-VKE".
Maskinen ble levert ny til selskapet pr. feb. 2003 (til daværende
My Travel Airways i England), maskinen er snaut 10 år gammel.


Så til en lite stilstuide av en av de vakreste Boeing-maskinene
(etter min mening) nemlig Boeing 757:


IMG_5240.jpg


IMG_5237.jpg


IMG_5236.jpg


IMG_5228.jpg


IMG_5226.jpg


IMG_5224.jpg

Over: Finnair med B757-200, og reg.: "OH-LBS". Maskinen ble levert ny til
Finnair pr. mars 1998, så leaset ut til Excel Airways fra april 2006 til sept.
2008 (da XL Airways opphørte), og tilbake til Finnair siden. Maskinen
er snart 15 år gmammel. Galskap med seks bilder av samme fly sier du? vel,
det vil ikke skje igjen i denne trip-rapporten - så slapp av..






Fra: Palma de Mallorca (PMI)



IMG_4756.jpg






IMG_4944.jpg

Over: Thomson Airways (TUI England) med B737-800, og reg.: "G-FDZW". Maskinen ble
levert ny til selskapet pr. mars 2011, og er ca. 1.5 år gammel.


IMG_4836.jpg

Over: Luxair med B737-800, og reg.: "D-AXLK". Maskinen ble levert ny til
Air Berlin pr. mars 2003, så satt til lagring fra feb. 2012. Så solgt til
XL Airways Germany pr. mars 2012, og så leaset ut til nåværende Luxair fra
mars 2012. Maskinen er snart 10 år gammel.


IMG_4835.jpg

Over: Germania med B737-700, og reg.: "D-AGEQ". Maskinen ble levert ny
til selskapet pr. juli 1998, så leaset til Hapag Lloyd Express
fra des. 2002 til januar 2007, da tok TUIfly over leasingen frem
til feb. 2008 - og vært hos Germania igjen siden. Maskinen er
litt over 14 år gammel.




Fra: Larnaca, Kypros (LCA)


IMG_4756.jpg

Over: Ryanair med B737-800, og reg.: "EI-EKZ". Maskinen ble levert
ny til selskapet pr. apr. 2010, og er dermed ca. 2.5 år gammel.


IMG_4763.jpg

Over: TUIfly Nordic (Sverige) med B767-300ER, og reg.: "SE-RFR".
Maskinen ble levert ny til Air 2000 pr. mars 1999, så over til
First Choice Airways fra okt. 2003, så over til Aeroflot
fra aug. 2005, så videre til TUIfly Nordic fra sept. 2011.
Maskinen er litt under 14 år gammel, og har forøvrig
følgende seat-config: F31, W111, Y72.
 
Last edited:
Klapp-tur fra Mallorca (PMI) til Oslo (OSL) med
Thomas Cook Airlines Scandinavia, og Airbus A330-300 ("OY-VKG").


IMG_5067.jpg

Over: for å ta det siste bildet først, her etter landing på OSL står
TC med en av sine A333, nærmere bestemt "OY-VKG" som har en interessant
forhistorie. Levert opprinnelig til daværende Premiair pr. juli 2000, og
siden vært hos selskapet gjennom flere navnbytter: Premiair/My Travel Airways,
og til sist: Thomas Cook Airlines Scandinavia. Har også vært leaset ut jevnlig
til Garuda (for Hadj-flyvninger). Maskinen er snart 12.5 år.


IMG_4943.jpg


IMG_4950.jpg


IMG_4958.jpg


IMG_4960.jpg


IMG_4966.jpg


IMG_4968.jpg


IMG_4971.jpg


IMG_4975.jpg


IMG_4978.jpg


IMG_4979.jpg


IMG_4981.jpg


IMG_4986.jpg


IMG_4988.jpg


IMG_5000.jpg


IMG_5004.jpg


IMG_5011.jpg


IMG_5026.jpg


IMG_5033.jpg


IMG_5038.jpg
 
IMG_5062.jpg


IMG_5056.jpg




Litt spotting fra flightdeck, vel nede på OSL:


IMG_5034.jpg


IMG_5042.jpg








Så noen bilder fra de ulike stedene:



IMG_5189.jpg


IMG_5183.jpg


IMG_5149.jpg


IMG_5104.jpg

Over: fra stedet Lardos (ikke langt fra mer kjente Lindos)
på øya Rhodos.



IMG_4720.jpg


IMG_4723.jpg


IMG_4713.jpg


IMG_4724.jpg

Over: fra utkanten av Ayia Napa, Kypros.

En oversikt over temperaturene, en tilfeldig
valgt dag - i Ayia Napa i aug:

kl 08: +28.5
kl 12: +38
kl: 18: +31
kl: 20: +28
kl: 22: +28
kl: 01: +26





IMG_4903.jpg


IMG_4907.jpg


IMG_4909.jpg


IMG_4902.jpg

Over: fra Cala Millor, østkysten på Mallorca.



IMG_4891.jpg


IMG_4894.jpg


IMG_4888.jpg


IMG_4885.jpg

Over: fra Cala Mesquida, i det nord-østlige hjørnet på Mallorca -
og trolig en av de fineste strendene på hele øyen.
 
IMG_4920.jpg


IMG_4927.jpg

Over: fra samme stedet som ovenfor, dog med litt mer vind
og tilhørende bølger (rødt flagg ja!).



For en bilinteressert, var det et hardt slag - å måtte innse at denne
gangen i september, var det ikke lett å få leid noe "interessant".
Så måtte man ta til takke, med en Peugeot 5008 - jo da, bilen var
nesten ny den; og hadde fortsatt "nybils-lukten" inntakt. Og jommen
var den ikke lettkjørt og svært så god å ratte også, ble faktisk
ganske så imponert. Motoren var seig og villig, som bestod av en
moderne 4-sylindret 2.0 HDi på 163 hk (både kompressor, og turbo).
Inkl. automatgir selvsagt (6-trinns). Bilen hadde gått kun litt
over 9.000km, målte 4.5 meter i lengde, 1.84 i bredde, og 1.62 i høyde.


IMG_4866.jpg


IMG_4869.jpg


IMG_4872.jpg


IMG_4878.jpg


IMG_4883.jpg





For å hoppe litt tilbake til Kypros, så hadde definitivt denne
utstillingsmodellen - vært langt mer interessant på de spanske
veiene (nye BMW 3-serie):

IMG_4741.jpg


IMG_4739.jpg


IMG_4749.jpg



IMG_4764.jpg





Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.
Jeg bruker nå "widescreen"-modus på kameraet (3648x2048),
og har nedskalert bildene til formatet: 1100x618 for
posting på nett (og ikke lenger 800x600 pga. widescreen).

Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
 
Deilig med noen sommerlige bilder og rapport nå, mye hyggeligere lesning enn diverse konkurs og fagforeningstråder.

Tusen takk og god helg!
 
flott bildeserie dette her, men litt rask i avtrekkeren med FR? Sp ganske like ut de 2 flyplassene
 
Takker så mye for kommentarer, og tilbakemeldinger -
hyggelig at den falt i smak!

Novair: husker ikke navnet på stående fot, sender deg
en PM, når jeg evt. får gravd fram navnet!
 
Herlig, liker å se bilder fra charterselskaper ... Og chargerdestinasjoner.. Tusen takk...:up:
 
Takker så mye for kommentarer og tilbakemeldinger,
er i full gang med snart å poste bilder med bedre kvalitet
fra både Frankfurt og Amsterdam, inkl. leiebilen
(VW Phaeton).

TripleSevenLover: sjelden jeg bruker noen fordeler, men
grunnet tidl. arbeid som kabinansatt - har jeg derfor
visse papirer / ID osv. jeg kan vise til; når jeg en sjelden
gang hører om muligheten til å sitte på klapp.
 
Back
Top