Rettigheter ved lengre reise og tapt hotellovernating

foffen

ScanFlyer Blue
skulle reist TRF-AMS-CPT i dag med 4 andre, men flyet til AMS ble kansellert pga en feil med en tempmåler i den ene motoren. Ble da tog til osl og ny routing OSL-CDG-JNB-CPT med AF. Reisen blir betydelig lengre, skulle egentlig landet i CPT 21.55 i kveld men ny ankomsttid nå er 14.20 i morra med 4t venting på osl og 5 t på CDG. Går jo og glipp av en hotellovernatting så lurer på rettigheter i forhold til den overnattinga og generellt med mat etc.
For min del er dette forsåvidt helt konge med tanke på at jeg skal fly A380 for første gang :-) de andre er ikke så happy....

Jeg vil tro at hotellet blir en sak for reiseforsikringen.

Snakk med KLM/Air France billett kontor på OSL. Og få de til å lage en bekreftelse på hvorfor, denne kan så brukes som dokumentasjon overfor reiseforsikringen. Men ta gjerne kontakt med dem allerede i dag.
Alternativt få en kopi av din PNR (booking) fra billett kontoret. Der vil det normalt sett stå hvorfor dere har blitt reroutet(kan stå lit kryptisk men les nederst der står det. PNR er en komplett historie på hele bookingen). Innsjekk vil kun gi deg en PTS (Passanger Trip Summary) og den forteller kun routing.

God tur

S

Dette er bare ikke dagen, A380'n står nå med tech problem på CDG og er straks 2 timer forsinket og vi venter i spenning på hva som venter videre. Etter opprinnelig plan skulle jeg sitti på hotellet i CPT med en iskald Castle nå.... ( hadde landa for litt over 2 timer siden)

Synd å høre det ble enda flere problemer for dere - det kan virkelig ikke ha vært dagen..! AF/KL skal vel dekke mat/care mens dere er underveis og forsinket - i form av matkuponger og hotell om nødvendig - men at dere kommer for sent frem vil vel dessverre kun være en sak for reiseforsikringen, og ikke noe AF/KL tar ansvar for...

Enden paa visa ble at vi landa 2,5 time forseint i joburg, og mista vaar connection der. Fikk vite paa flyet at flyet at fly videre var ordnet og det bare var aa snakke med ground staff, maatte bare hente bagasje osv. Bagasjen kom dog ikke, etter lang venting fikk vi tilslutt vite at den laa igjen i Paris, selvom vi hadde sjekka ved boarding og ble fortalt at bagasjen var ombord. Etter en lang papirmolle kom vi oss ut og skulle snakke med SAA for boardingkort osv Da vi kom i insjekkinskranken og leverte papirene fikk vi beskjed at vi maatte kjoepe nye billetter selv fordi SA ikke hadde codeshare med AF, forklarte situasjonen og ble etterhvert guida videre til en annen skranke hvor vi etter 25 min i ko fikk hjelp. Hadde da mista flyet som gikk 15.10 men fikk nye billetter til 17.10 flyet og kom oss med det. Landa i CPT 19.10 etter 40 timer paa farta, og 21 timer etter vi egentlig skulle landa. bagasjen kom til hotellet kl 22 dagen etter........

Maa bare si at aa reise med en A380 med 200 ledige seter var helt konge :-)

Back