Rettigheter ved kansellering og ombooking

BårdK

ScanFlyer Silver
Fikk mail fra SK tidligere i dag om at en rute OSL-LHR-ORD i C i april var endret fra følgende klokkesletter (avgang OSL kl. 10.40 ble kansellert og vi ble derfor ombooket til en avgang som i stedet går fra OSL kl. 07.50).

I stedet for 3 timer på LHR ville det bli 6 timer, samt at vi måtte stå opp "midt på natten", i alle fall i mine øyne. Ikke verdens undergang, men...

Derfor ringte jeg og spurte om alternativer til OSL-LHR eller OSL-et elller annet-ORD, hvorpå SK-representanten sa at det var "take it or leave it". Jeg spurte om jeg hadde noen rettigheter til alternative ruter, men fikk negativt svar. Jeg spurte da om navnet på SK-representanten og sa at jeg skulle sjekke mine rettigher på annet vis før jeg evt. ville akseptere ombookingen. Da fant hun plutselig en alternativ rute med akseptable tider (OSL-CPH-LHR med avgang OSL kl. 10.05). Jeg takket for hjelpen.

Spørsmålet mitt er om hun ga meg mer enn hva jeg har krav på, eller om hun bløffet når hun sa "take it or leave it"? Kunne selvfølgelig ha satt meg inn i regelverket, men her inne er det jo mange som kan dette.
 
Tar ikke dette på strak arm, men kortversjonen er at hvorvidt du har krav på noe eller ikke er avhengig av hvor nært opptil avgang endringen skjer, og om du vil komme forsinket frem til destinasjonen. Kan gi deg et mer utfyllende svar når jeg kommer hjem, hvis ikke noen andre har gjort det i mellomtiden.
 
I april betyr at det er en endring mer enn to uker fram i tid. Du har bare rett til en ny avgang (re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity) eller refundering av billetten. Så nei, det var ikke en bløff, men likevel litt unødvendig å ikke sjekke litt mer for alternativer, men de har vel et tidskrav på seg.
 
Tusen takk for info. Greit å vite til en annen gang. Samt at jeg kanskje kan konkludere med at jeg hadde flaks når jeg oppnådde et bedre alternativ med såpass krevende tilnærming. Vanligvis oppnår man jo best service når man er informert selv og er hyggelig.
 
Hei, kaster meg på denne. Jeg skulle hjem fra Venezia med SAS og Widerøe. Skulle fly via København og Torp til Stavanger. Når jeg skulle sjekke inn I Venezia fikk jeg og fem andre I mitt reisefølge beskjed om at flyet var fullt og at vi måtte ombookes. Ikke så glad for det men vi fikk en kompensasjon, og valg mellom cash eller reisevoucher.

Etter vi kom tilbake til Norge reiste vi til Sola flyplass for å få hevet kompensasjonskupongen hos SAS. Der fikk vi beskjed om å komme tilbake uken etter ettersom ingen med kompetanse på området var på jobb. Da vi kom tilbake neste uke fikk vi en adresse å sende kupongen til. Etter noen dager ringte vi SAS men fikk da beskjed om at det var Widerøe som skulle kontaktes ettersom det var Widerøe vi kjøpte billetten gjennom. Kontaktet Widerøe som hevdet at det var SAS sitt ansvar siden det var de som var operatør og at de var de som nektet boarding. Har ringt til SAS igjen og de henviser til kundeservice I Sverige.

Er det så uvanlig at passasjerer får kompensasjon fra SAS I og med at det virker som kompetansen hos SAS er veldig lav på dette området?

Er det noen som har vært borti lignende hos SAS så er jeg takknemlig for råd.
 
Voucherene kan ikke brukes som betalingsmiddel hos andre enn SAS, og det står vel også klart og tydelig trykket på dem. Alle salgskontorer har dessuten manualer hvor det i detalj står hvordan de skal behandles ... Ofte vil det også stå en henvisning trykket på voucheren, men vet ikke om det står på SAS sine.
 
Jeg kan veldig lite om dette her, men er ikke voucher penger man kan bruke på andre flyreiser, i dette tilfellet med SAS?

Vi fikk en kompensasjonskupong der vi skulle få tilbakebetalt kompensasjonen i cash. Personen jeg kontaktet i Widerøe kalte det for en denied boarding kompensasjonskupong.
 
De vouchers jeg har fått fra SAS tidligere har man kunnet bytte i kontanter for 50% av pålydende. Som MOW skriver, dette skal normalt stå på kupongen.
 
Last edited:
Back
Top