Rettigheter US domestic?

BårdK

ScanFlyer Silver
Skulle ha reist med familien i first med US LGA-CLT-SAN (opprinnelig avgang kl 14.45, men vi ble ombooket grunnet sent fly fra LGA til Delta. Ergo fikk vi taxivoucher for å komme oss til JFK. Når vi ankommer JFK ca. 16.30 er flighten kansellert grunnet uvær. Går over til terminal 7 for å snakke med noen fra US, siden de sier på telefonen at de ikke har rettigheter til å gjøre noe annet enn å ombooke, alstå ikke taxivoucher eller hotellvoucher eller noe annet. Når vi omsider får tak i noen fra USA på terminal 7 (vi måtte vente i nesten to timer fordi de var fullt opptatt med check in og håndtering av billetter), får vi beskjed om at vi må tilbake til LGA siden de på JFK heller ikke har noen rettigheter, vi får heller ikke voucher for taxi til LGA, ei heller har vi fått noen voucher for mat eller drikke.

Ankommer LGA ca. kl. 19.00 og etter lang kø får jeg omsider snakke med en manager som kan fortelle meg at vi ikke har noen rettigheter, men at de skal ordne hotell til oss og plasser i Y neste dag (altså i dag). Hun forklarer meg at vi egentlig ikke har førsteklasse-billetter til tross for at det står first (A) og at de refunderbare (jeg hadde prissøk og fikk gunsstig pris, dvs. noe over $2500 for fire personer en vei). Poenget hennes var å ha et motargument mot spørsmål om kompensasjon for involuntary downgrade, hovedargumentet hennes er at disse billettene ville ha kostet nesten $8000 dersom vi hadde bestilt dem i dag (vi bestilte 6. november). Enden på visa (etter halvannen times diskusjon), blir at vi får first LGA-CLT (to timers flight) og to av oss får first CLT-SAN, mens to må reise i Y (vi er kona, barn på 8 og 10 og meg - kan noen gi meg et godt argument for at jeg og et av barne bør reise first?).

Kan de bare skvalte og valte med oss slik? Har man mye mindre rettigher over her enn i Europa. PS, jeg var sliten og irritert, men fant fort ut av en rettighetsorientert tilnærming ikke ville virke. En nærmest smiskende hyggelig tilnærming med stor forståelse for US sine utfordringer ga meg i alle fall muligheten til å komme til San Diego et døgn etter planen.

Synes det er rart at de ikke tilbyr kompensasjon for downgrade (det står invol downgrade på de nye billetene våre), voucher til mat og drikke (fikk frokost på hotellet i dag, men det er det eneste) og/eller et night kit med toalettsaker og/eller voucher til å kjøpe dette.

Velkommen til USA, La Garbage og US Airways. For det første, skulle du hatt 10 straffeslag for å betale 2500 bols for en US Scareways tur.;)

Selv om de er billigere enn de andre, er de elendig når ting går gærnt. Det er vel kun Continental som er verre. De ville ikke gitt dere hotell dersom vær var årsaken.

Når vær er årsaken, blir det vanskelig, særlig uten status hos selskapet du reiser med (hjelper lite med EBG, BA Gold etc, det gir de beng i). Du kunne selvsagt fått reise i F, men da hadde du måtte vente til F var tilgjengelig (er det ikke plass så er det ikke plass). Du får da valget: Komme deg hjem kjapt i Y eller vente til en flight som har F tilgjengelig.

Du får en voucher hos US Airways (for future travel) dersom du klager. Denne er vanligvis 50 dollar, men det kan hende at du får mer siden du var i betalt F. Fyll ut på www.usairways.com

Mitt råd til deg er å satse på United, de er mye bedre i slike situasjoner, men du må opp på 1K nivået for å få superhjelp hos dem, no questions asked.

Jeg ville også ha anskaffet meg et loungemedlemskap i United Red Carpet Club (gir deg tilgang til UA, CO og US lounger). Der er det aldri kø og agentene er mye enklere å ha med å gjøre.

Jeg ville også funnet den beste routing selv og presentert til agenten, da blir det enklere (bruker itasoftware.com for å finne beste routing). Ville også bli vant til å bite i det sure eplet og ta turen bak gardina. Ække mye å skrive hjem om anyways.

Rettigheter er i følge mange amerikanere en europeisk sosialistisk oppfinnelse... Dessuten vil vel UA og CO være helt merget ved nyåret. Iallefall vil bogusprogrammene deres være det. US Airways virker i mine øyne som et noe inkompetent selskap. Agentene deres på telefonen er som Ryanair agenter på telefonen, men jeg vil iallefall takke dem for å gi meg omtrent gratis første klasse billetter.

Takker for svar fra dere erfarne! Jeg var litt forberedt, etter å ha lest blant annet her på forumet. Avlysningen på vår opprinnelige flight med US var faktisk ikke på grunn av været, men på grunn av sent innkommet fly til LGA slik at vi ikke ville rukket flyet videre til SAN.

Jeg har ikke mange innenriksflighter planlagt mens jeg skal bo her, bortsett fra en Delta i business SAN-SAT. Siden jeg bare skal bo her ett år tror jeg at jeg holder meg til å oppettholde EBG med glans og får BA silver i løpet av neste måned (nylig opprettet rute mellom SAN-LHR). Ergo gidder jeg ikke å begynne på å samle poeng hos UA.

Forøvrig er det ikke bare flyselskapene som sliter med ansatte som ikke har rettigheter til å hjelpe kundene, det gjelder mange av hotellene også. Lavt lønnsnivå, lav kompetanse og høy turnover gjør at de ikke investerer i å trene sine ansatte og ergo kan de ansatte ikke duge til annet greit å håndtere A4-situasjoner. Billigselskapet Southwest har derimot en helt annen businessmodell og har de 30 siste årene skåret høyt på kundeservice, baggasjehåndtering og on-time-performance - og jammen har de ikke klart å tjene penger også!

Tommy777, når det gjelder straffeslagene gir jeg deg delvis rett. Men jeg hadde min siste 5-timers flight i jula t/r Egypt. Siden jeg betaler disse reisene selv er jeg derfor prisbevisst, kanskje for mye. Ellers betaler jeg stort sett differeansen mellom øko og business av egen lomme og ender stort sett i rabattert business. De siste syv-åtte årene har det gått veldig greit. Men, jeg tror jeg har lært en lekse nå.

Blir derimot litt stresset grunnet en flight med ulike selskaper jeg skal ha i oktober. Det blir midtuke 3-dagers tur SAN-OSL. Kom ned i ca. 30K for LAX-OSL med Virgin og BA (e-bookers), og valgte derfor Delta SAN-LAX. Måtte opp i nærmere 40K for SAN-OSL. Akkurat nå får føler jeg at vil få noen straffeslag for å ha valgt to ulike selskaper uten å bruke reisebyrå. Trøsten er at kona heller får kjøre meg i bilen dersom det skulle bli trøbbel med SAN-LAX.

Last edited:
Back