Re: Retro Trip Rapport - Del 3 (av 5 ?)
Jeg endte opp sist i immigrasjon, paa vei over tarmac oppdaget jeg nemlig en GAF Nomad 22B (GAF - Government Aircraft Factory) fra Airlines of the Marshall Islands, et selskap jeg ikke var klar over - her laa det muligheter!.
[url=https://flic.kr/p/EfPVEZ]
ami_gaf by
finnerik29, on Flickr[/URL]
Immigrasjon var foerste av mange utrolig hyggelige og vennlige moeter med lokalbefolkningen, naar det formelle var avklart - dvs. at jeg ikke var misjonaer men en helt ekte turist (stort pluss i boken) at jeg hadde billett videre - som ble "Reconfirmed" av immigrasjons "offiseren" (hun var ogsaa Air Mike's Billettkontor, Sjekkinn og kjoerte Bagasjetraktoren! ikke ulikt Wideroe plasser). Hun ba meg ogsaa komme tidlig dagen jeg skulle reise videre, da innsjekkingen stanset naar flyet ankom (ikke saa rart da hun hun hadde de fleste ankommst rollene).
Min lyseblaa Samsonite (det er ikke akkurat Rimowa foere paa Majuro) kom sist- men den kom paa baandet. De 10 andre avstigende passasjerene forsvant alle fordelt paa de 3 taxiene og private biler, saa plutselig var jeg noksaa alene i ankommst hallen. Det hang et skilt hvor det ble anbefalt aa pakke ned armbaandsur, ikke pga kriminalitet - men fordi man lever etter en annen tidsberegning (lurer litt paa om den lille Italienerinnen ogsaa lever etter "Island Time"). Jeg fant en lokal "Turist Guide" ikke akkurat glanset papir med fargebilder, mere paa nivaa med Skole Avisen paa Oppegaard Videregaaende Skole. Den var gratis, som veldig mye annet skulle jeg oppdage. Det var 2 hoteller oppfoert (ja jeg stod midt ute i Stillehavet uten en eneste hotel reservasjon).
Etter en stund kom det en Taxi (ikke akkurat Uber) - en meget sliten Toyota Corolla med en meget hyggelig sjaafoer, vi ble enige om at 3 USD inn til byen og til det som i Turist Guiden saa ut som det store hotellet, rom var det nok ikke noe problem med var han sikker paa.
[url=https://flic.kr/p/DNGAbd]
Majuro Sentrum by
I ytterkant av "byen" stoppet vi ved en liten lokalbutikk, sjaafoeren skulle handle for kona og man sparer paa bensin saa man tar de stoppene som er noedvendig ! Det betoed ogsaa at varene ble avlevert hjemme foer jeg ankom mitt "Hotell".
Naa kom foerste moete med virkeligheten, Hotellet var under bygging (og skulle foerst bli ferdig ca 10 aar senere (det er dette med "Island Time") men de hadde noen Bungalower nede paa stranden - ogjen kort virkelighetssjekk, det hoeres jo flott og idyllisk ut, men det var meget langt fra Fnatheim Standard, tviler paa at min Bungalow ville ha passert for redskapsbod paa Fnatheim. Men den hadde det viktigste, en seng med rent sengetoey, et rent bad med dusj og dette var bygget med det som var "luksus" betong! (temmelig ubehandlet).
Med en kombinasjon av jet lag, meget lite soevn og ha gaat skikkelig paa tryne i virkeligheten husker at jeg var utrolig deprimert og gikk rett til soevn.
Vaaknet tidlig neste morgen like deprimert - men vaeret var straalende og jeg tok et solid tak i nakken og jeg var tross alt paa en fantastisk Atoll midt ute i Stillehavet og om Bygninger ikke var i naerheten av det jeg hadde droemt om, saa var strendene og vannet om mulig bedre enn hva jeg hadde droemt om.
Redskapsboden min kom med en privat strand mot lagunen - Majuro er som nevnt 50+ Miles lang og som Atoller flest er det en stor Lagune i midten:
[url=https://flic.kr/p/Eh3Q6F]
majuro by
Stranden min var fyllt opp med "drivved (eks Palmer) visne Palmeblader og annen nedfalls "frukt" - men 20 minutter med "hage arbeid" gav meg en privat strand med perfekt vann, turkis blaatt og straalende hvit sand. Life is getting better! var kanskje ikke Robinson Crusoe - men en Norsk variant av Robinsons Fredag.
Tid for frokost - Hotellet hadde jo gode planer om resturant(er) - men som sagt laa dette aar frem i tid, saa "byen" maatte utforskes:
[url=https://flic.kr/p/DiqSbD]
Majuro_main_road by
Bildet er nok endel nyere enn fra 1984, men det var slik jeg moette Majuro "Mainstreet", betong er som nevnt luksus vare, allt maa fraktes iinn med baat og naar vi snakker om 5 timers flygning fra Honolulu - er det snakk om store distanser, saa boelgeblikk (rusten) er det de fleste bygg er satt sammen med.
Boelgeblikk kan skjule mye, god mat var det ikke vanskelig aa finne, det er veldg faa Grevlinger paa Majuro, men masse fersk fantastisk frukt fra nabo Atoller og ikke minst de beste fiskemaaltider. Dagene ble startet med Papaya og Lime. Etter frokost la jeg ut i Robinsons fotspor, med Solkrem (fremdeles Solfaktor hoeyere enn skonummer)bade shorts (ikke haandkle - soltoerking av et stk. meget hvit Nordmann) de foerste dagene gikk jeg til fots, lite trafikk og de aller fleste stoppet og lurte paa om jeg trengte skyss! Jeg besteg Majuro's Highest Point:
Majuro_Bridge by
finnerik29, on Flickr
Det hoeyeste punktet paa Majuro er paa toppen av denne broen, saa lokalbefolkningen har derfor et noe mere realistisk syn paa Global Warming problematikken enn Frp's Lokal lag - synes det er en veldig god idee aa plassere et par Frp Lokal lag paa Majuro under en Orkan (det vil ogsaa vaere en form for Virkelighets justering).
Jeg skulle ikke gaa langt foer dette ble "mine" strender:
[url=https://flic.kr/p/Di6jN7]
majuro_beach by
Lagunen var helt trygg aa bade i, ingen skumle fisker (les hai) saa jeg var minst halvparten av tiden i vannet, fremdeles hadde jeg skikkelig Jetlag saa jeg vaaknet midt paa natten og tok et nattbad under en stjerne himmel som uten lys forurensning var glitrende (har opplevd noe av det samme paa Hana Hawaii senere).
Etter noen dager til fots (og i vann) var det tid for aa oppdage resten av Majuro, til det trengte jeg en leiebil, kort sagt var Kortstokken til InsideFlyers totalt ubrukelig paa Majuro -
But I am Diamond Member virker daarlig her, det var valg mellom meget og utrolige slitne Toyotaer og Nissan i Corolla stoerrelese, haandskrevet kontrakt paa blankt ark, Norsk foererkort gikk helt greit allt var inklusivt i de 30 USD jeg betalte for en dag.
Dagens destinasjon var Laura - "byen" i den andre enden av Atollen, veien tok meg forbi Flyplassen - den er stengt ved flyankomst og avgang fordi den ligger saa tett paa rullebanen, men med 4 ukentlige Air Mike og 1 Air Nauru - og GAF'ene til AMI var ikke noe problem. I Vestre ende av flyplassen stod det en DC-3 med rester av Western Pacific logo, spotteren i meg lurte jo ganske mye paa hvordan den hadde kommet hit, den ble visstnok "dumpet" i havet senere. Laura er kjent for Majuro's Best Beach (ikke at de andre var daarlige heller):
[url=https://flic.kr/p/Di6aDW]
IMG_0757-1024x768 by
I Laura fikk jeg laane en kano, som var mere "classic - rustic" enn trygg, ingen organisert utleie, men noen kjente noen som hadde en kano som kunne laanes. Slik klarte jeg aa naa "min egen" lille oey i paradis. Lagunen har lite boelger og er lett aa padle paa.