Resultat SAS Q2 2016

Someone

Moderator
Medlem
Skuffende tall fra SAS som i forrige kvartal leverte et overskudd på 127 MSEK, ned fra 355 MSEK. Trøsten må være at de ligger bedre an til nå i år enn i fjor, og da endte det med overskudd. Lavere drivstoffutgifter hjelper, men dette blir spist opp av økt prispress, kostnader knyttet til teknisk vedlikehold og negative valutaeffekter

http://www.sasgroup.net/en/sas-interim-report-november-2015-april-2016/
FEBRUARY 2016 – APRIL 2016
Income before tax: MSEK 127 (355)
Income before tax and nonrecurring items: MSEK -601 (-331)
Revenue: MSEK 8,916 (9,403)
Unit revenue (PASK) declined 11.5%[1]
Unit cost (CASK) decreased 1.3%[2]
EBIT margin: 2.7% (4.9%)
Net income for the period: MSEK 171 (279)
Earnings per common share: SEK 0.25 (0.58)
The outlook for the full year 2015/2016 remains firm, see page 8.

NOVEMBER 2015 – APRIL 2016
Income before tax: MSEK -182 (-481)
Income before tax and nonrecurring items: MSEK -1,005 (-1,160)
Revenue: MSEK 17,191 (17,774)
Unit revenue (PASK) declined 10.8%[1]
Unit cost (CASK) decreased 3.9%[2]
EBIT margin: 0.3% (-1.1%)
Net income for the period: MSEK -75 (-361)
Earnings per common share: SEK -0.76 (-1.63)

Presentasjonen:
http://www.sasgroup.net/en/wp-conte...eport-Q2-2016-Presentation-Teleconference.pdf

Rapporten
http://www.sasgroup.net/en/wp-content/uploads/sites/2/2016/06/SAS-Interim-Report-Q2-2016-Report.pdf

I rapporten trekkes det spesifikt frem at SAS sliter med mye uplanlagt vedlikehold som drar ned resultatet med 300 MSEK og at terrorangrepet i Brussel kostet dem 50-60 MSEK
 
Last edited:
Flåtemessing så ser jeg de klarte og selge 4 MD-90 i kvartalet og at de har fornyet leasing på en A321, samt inngått en sale/leasback avtale på en maskin til bedre vilkår
 
Kort interview med hr. Rickard:

SAS-boss: Det er svært når priserne falder med 10 pct.

Er konkurrencen lige hård både i Danmark, Norge og Sverige?

»Der er barsk konkurrence på alle vore markeder, men udfordringerne er større i Danmark, hvor kapaciteten er steget mest. For eksempel er der nu 29 daglige afgange fra København til London med fem forskellige operatører: SAS, EasyJet, British Airways, Ryanair og Norwegian. Det har medført en brutal konkurrence og et dyk i priserne.«

Resten kan læses her: http://finans.dk/finans/erhverv/ECE8747477/sasboss-det-er-svaert-naar-priserne-falder-med-10-pct/
 
Flåtemessing så ser jeg de klarte og selge 4 MD-90 i kvartalet og at de har fornyet leasing på en A321, samt inngått en sale/leasback avtale på en maskin til bedre vilkår

Er det 717'ene til Blue1 eller er det noen gamle MD90'er? De er vel av for lenge siden :-)
 
Ser av flåtelisten til Delta at ihverfall to 90'er sto som 'leased from', så det har nok vært endringer i eierskapet etter at leveringen hadde finnet sted.
 
Ser av flåtelisten til Delta at ihverfall to 90'er sto som 'leased from', så det har nok vært endringer i eierskapet etter at leveringen hadde finnet sted.


Selv etter disse 4 er solgt eier SAS fortsatt 2 av maskinene, og de er vel leaset til Delta. Er vel bare spørsmål om tid før de bli kvitt de to siste også

Er det 717'ene til Blue1 eller er det noen gamle MD90'er? De er vel av for lenge siden :-)



MD-90 er MD-90. 717ene som var eid er de kvitt for lengst
 
Inntekter faller 9x ganger sa mye som kostnader. Hvordan vil SAS overleve dette dersom man ikke klarer snart a snu inntekts-trenden???

CPH virker a vaere en rent blodbad...
 
Inntekter faller 9x ganger sa mye som kostnader. Hvordan vil SAS overleve dette dersom man ikke klarer snart a snu inntekts-trenden???

CPH virker a vaere en rent blodbad...

Spørsmålet er hvor lenge går det før de flytter sin main hub til ARN og minimerer operasjonen på CPH. Dette har lenge sett ut som det mest logiske å gjøre om de skal kunne overleve på fornuftig vis fremover.
 
Spørsmålet er hvor lenge går det før de flytter sin main hub til ARN og minimerer operasjonen på CPH. Dette har lenge sett ut som det mest logiske å gjøre om de skal kunne overleve på fornuftig vis fremover.

Vil tro at deres satsing på TRD-ARN til vinteren isteden for TRD-CPH gjenspeiler litt hva SAS har i tankene fremover...
 
Vil tro at deres satsing på TRD-ARN til vinteren isteden for TRD-CPH gjenspeiler litt hva SAS har i tankene fremover...

Hoppas verkligen att Swedavia inte släpper in Ryanair och Easyjet på ARN. En ökad närvaro av SAS skulle vara att föredra.
 
Hoppas verkligen att Swedavia inte släpper in Ryanair och Easyjet på ARN. En ökad närvaro av SAS skulle vara att föredra.

Kan Swedavia sige nej? Hvis et flyselskab søger, så skal man vel give dem slots, hvis der er plads?

Derfor giver det ikke mening for SAS at flytte hovedpladsen til Arlanda: Ryanair kommer før eller senere. Det svarer til at udskyde konfrontationen et par år. Og i mellemtiden skal SAS afholde udgifterne til flytning af hub. Sådan noget er ikke gratis.
 
Vil tro at deres satsing på TRD-ARN til vinteren isteden for TRD-CPH gjenspeiler litt hva SAS har i tankene fremover...


Vi taler her om én rute. Come on. Måske der rent faktisk er mere efterspørgslen på Stockholm end København. Eller måske passer det bedre med materiel ?
 
Spørsmålet er hvor lenge går det før de flytter sin main hub til ARN og minimerer operasjonen på CPH. Dette har lenge sett ut som det mest logiske å gjøre om de skal kunne overleve på fornuftig vis fremover.



Tviler på at man vil se en flytting i den forstand, men at man fremover vil se en vekst i ARN på bekostning at CPH vil nok ikke være unaturlig, og det har man jo også sett det siste året
 
Tviler på at man vil se en flytting i den forstand, men at man fremover vil se en vekst i ARN på bekostning at CPH vil nok ikke være unaturlig, og det har man jo også sett det siste året

Hvilken flyplads har haft størst vækst i 2016? Det har CPH haft.
 
Hvilken flyplads har haft størst vækst i 2016? Det har CPH haft.

Det er jo nettopp derfor SAS har fått hard konkurranse på CPH, lettere med ruter der det ikke er så stor konkurranse som på CPH... ref. for eksempel CPH-LON ;)
 
Hvilken flyplads har haft størst vækst i 2016? Det har CPH haft.



Men den veksten står ikke SAS for. Ref tråden om SAS sine trafikktall for mai så skjedde faktisk 60% av trafikkveksten sist måned i Norge. Og trolig resten i Sverige/ARN da SAS selv hevder de til nå i år har tatt markedsandeler her
 
SAS blør på CPH, noe SAS også sier ifm siste ukes fremleggelse. Men det er jo ikke veldig overraskende. Dersom en tenker litt lengre enn pressemeldingene når nye flyruter og frekvensøkninger annonseres (les: EK, QR, FR, EZY++) så er det ikke vanskelig å forstå at den eneste grunnen til at de er i nærheten av å fylle setene er pris, men som igjen betyr lavere inntjening noe som på sikt ikke er bærekraftig. SAS tapte ca 500.000 pax på CPH i 2015 - jeg er redd det blir enda styggere i 2016.

Det kan være naturlig å tro at SAS sitt økende ekspansjon på ARN og OSL har noe for seg.
 
Beinhard kamp om kundene og små marginer. Og bedre blir det neppe med det første. Snart kommer Ryanair til Gardermoen. 3 x daglig til London er ikke all verdens, men allikevel blir det mer press.
Og streiken som nå pågår gir sender folk til andre selskaper.

Kostnadene må nok ned. Og oljeprisen har passert 50 dollar, på vei opp....
 
SAS blør på CPH, noe SAS også sier ifm siste ukes fremleggelse. Men det er jo ikke veldig overraskende. Dersom en tenker litt lengre enn pressemeldingene når nye flyruter og frekvensøkninger annonseres (les: EK, QR, FR, EZY++) så er det ikke vanskelig å forstå at den eneste grunnen til at de er i nærheten av å fylle setene er pris, men som igjen betyr lavere inntjening noe som på sikt ikke er bærekraftig. SAS tapte ca 500.000 pax på CPH i 2015 - jeg er redd det blir enda styggere i 2016.

Det kan være naturlig å tro at SAS sitt økende ekspansjon på ARN og OSL har noe for seg.

SAS har det hårdt på CPH, men det skyldes at de ikke tør at tage konkurrencen op og investerer sig ud af det.
Ryanair og Easyjet vil før eller siden komme til OSL og ARN, også har vi samme situation der også.
 
Back
Top