Rekordresultat for Ryanair (2012/2013)

Da jeg 4 november var til Paris med FR stusset jeg over at de hadde opptil 40min kortere flytid til Paris en konkurentene, nå går de riktig nok ikke fra samme flyplasser men forskjellen skyldes ikke bare avstanden mellom flyplassene.
Fordelen med å senke hastigheten er at de kan øke den dersom de er forsinket, men dersom de legger sammen alle minuttene de "forbruker" på å fly saktere, blir det veldig mange timer mer i lufta og de minuttene kan brukes til flere inntektsbringende flighter.

40 minutter kortere flytid på ca 850NM? Da flyr FR enten supersonic eller så ligger konkurrente i slowflight. For å få en sånn diff. må da FR fly ca. 100kts. fortere enn de andre og det tviler jeg på at de gjør.......

Da jeg 4 november var til Paris med FR stusset jeg over at de hadde opptil 40min kortere flytid til Paris en konkurentene, nå går de riktig nok ikke fra samme flyplasser men forskjellen skyldes ikke bare avstanden mellom flyplassene.
Fordelen med å senke hastigheten er at de kan øke den dersom de er forsinket, men dersom de legger sammen alle minuttene de "forbruker" på å fly saktere, blir det veldig mange timer mer i lufta og de minuttene kan brukes til flere inntektsbringende flighter.

I forhold til rutetid så kan man jo noen ganger tro det er slik.

40 minutter kortere flytid på ca 850NM? Da flyr FR enten supersonic eller så ligger konkurrente i slowflight. For å få en sånn diff. må da FR fly ca. 100kts. fortere enn de andre og det tviler jeg på at de gjør.......

Husk at det både er noen nautiske mil mellom Rygge og Oslo, og Paris Beauvais ligger på "rett" side i forhold til en norsk flight. I tillegg snakker vi om "rett ut og rett inn" flyplasser på både Rygge og i Beauvais ;) Derfor kan det tenkes at det faktisk er en viss praktisk forskjell... At man får en tilsvarende mye lengre bakkereise som gjerne tar endel mer tid er jo en helt annen sak ;)

Mach .77 great circle distance:

RYG (59°22'44"N 10°47'07"E) BVA (49°27'16"N 2°06'46"E) 668 nm Flytid 1:31
OSL (60°11'38"N 11°06'01"E) CDG (49°00'35"N 2°32'52"E) 734 nm Flytid 1:40

Mao. i ren flytid 9 minutter forskjell med konstant M.77 (teoretisk siden vi regner med at climb/descend tidsmessig er bortimot lik for begge rutene med CDA) + lengre SID/STAR til OSL og CDG ;)

Last edited:
Back