dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
På jakt etter noen sommerlige Sveits tips. Tenken er et eller annet sted i Alpene som kan være passende for en stopp på 2-3 netter. Deretter kunne relativt enkelt fortsette med tog videre til Nord Italia, f.eks ikke alt for vanskelig komme seg til Milano. Har blant annet sett på Bernina Express over til Tirano.
Litt av den overordnede tanken er å fly til et eller annet sted nord for/i Alpene, også med bruke circa en uke på å jobbe oss nedover til Nice. i rolig tempo og gjerne slipper leiebil, før vi kommer til Frankrike.
Bernina Express har flere gode steder underveis, fra St.Moritz, Pontresina til Poschiavo. Selv vil jeg anbefale Poschiavo som gir utrolig flotte muligheter for dagsturer til fots (med barn) sykkel turer også med barn. Om dere ankommer ZRH på morgenen er det enkle forbindelser helt frem til Poschiavo samme dag, kun bytte tog Zürich Hauptbahnhof og i Chur. Fra Chur er det direkte tog helt frem til Poschiavo.
Selve Poschiavo er en koselig alpeby, med gode hoteller (noen svært gode) en flott innsjø. Enten en skal gå til fots eller sykle starter man med toget opp til Alp Grümm (meget god kake på Jernbane Resturanten !) og gå / sykle ned til Poschiavo eller deler av strekningen til f.eks. Caviglia og ta toget resten av strekningen.
Det er Nordmarka kvalitet på sykkel veiene burde være lett for alle aldre.
«På midten» Gotthard vil jeg som broder EB anbefale Schwyz, utmerket utgangspunkt for Rigi (også tog til toppen og sykle / gå ned. Pluss flere andre flotte tur områder. F.eks. Stoos, eller en rundtur tog til Luzern, båt på VierwaldStätter See til Brunnen (5 minutter unna Schwyz med tog).
Engelberg er også en av mine favoritter, dog har jeg kun vært der på vinteren, litt «backtracking» med tog tilbake til Luzern, men absolutt verdt det.