Reisebrev fra Vietnam - Hanoi og Ha Long Bay

RJon

ScanFlyer Dusty
Medlem
Jeg hadde aldri vert øst om Bosporsstedets bredder før jeg reiste om bord i skuta jeg jobber på i Batam. Da det var på tide å reise hjem befant vi oss i Makkasar-stredet øst av Borneo, nær Balikpapan. Jeg bestemte meg for å sette Vietnam på Bucketlista etter at Jeremy Clarkson og resten av Top Gear besøkte landet for en del år tilbake. Da jeg hadde begrenset med tid blei det til at jeg tok en dag i Hanoi og et 3 dager/2 netters cruise i Ha Long Bay.

Endelig var dagen komt til å reise fra jobb, andre skiftet kom ut med supplybåt/surfer rett før lunchtid


Da var det bare å komme seg i billy pugh’en å komme seg over motsatt veg.
Billy Pugh er ei stor korg som vi står inni mens vi blir heisa over med kran.

Inni surferen


Vi visste at båten ikke skulle rett inn, men at den skulle sose rundt på feltet i frem timer til var det ingen som hadde regnet med.

Vi lå lenge under denne båten og lastet/losset store og proviant.


Vannprøver måtte tas.


Husk på!


Vi kom oss til land etter ni timer ombord, til Hotel Zurich og gjorde som sjøfolk som ikke hadde smakt alkohol på halvannen måned som oftest gjør, nemlig gå stille til sengs og sove med hendene på toppen av dyna :p
Veel…. nok om det.

Denne smakte godt


Dagen etter var det dags for å reise:
Dagens flyprogam:


Skikkelig opplagt etter en god natts søvn…not kom jeg meg av gårde til Sultan Aji Muhamad Sulaiman lufthavn 5-10 minutter unna hotellet hvor en kollega tipset meg om en kiosk ved siden av gate 3 hvor de solgte øl, en vare som ikke er så enkel å få tak i på en indonesisk flyplass. Etter noen repareringslesker og noe terminalspotting var det på tide å komme seg om bord.

PK-LFF Boeing 737-900ER Lion Air Balikpapan airport WALL 10.05-17
by Rolf Jonsen, on Flickr


PK-LJJ Boeing 737-900ER Lionair Balikpapan airport WALL 10.05-17
by Rolf Jonsen, on Flickr


PK-GME Boeing 737-800 Garuda Indonesia Balikpapan airport WALL 10.05-17
by Rolf Jonsen, on Flickr


PK-GRK CRJ-1000 Garuda Indonesia Explore Jet Balikpapan airport WALL 10.05-17
by Rolf Jonsen, on Flickr


Transporten min til Singapore

9V-SBE Airbus A319 Silkair Balikapan airport WALL 10.05-17
by Rolf Jonsen, on Flickr

10. Mai 2017
Silk Air
MI 133 Balikpapan - Singapore
Økonomi 10F
9V-SBE Airbus A319

Beinplass 10F

Kaldt håndkle



Vi kom oss om bord og blei pushet noe etter tid. Nakkestøtta løsnet da jeg skulle sette den opp etter vi hadde begynt den veldig korte taxeturen ut til bane 25, da kom ene flyvertinna og viftet med armene og sa at jeg måtte flytte meg til et annet sete mens vi nærmet oss holding til rullebanen og kapteinen sa noe med «takeoff stations» over PA’en. Vi gikk muligens fra «fully ready for departure» til «not ready» rimelig kjapt imens jeg fikk sammen sakene mine og flyttet meg over til 8C. Vi kom oss endelig i lufta og vi fikk hånklær og matservering. Valget falt på kyllingen som faktisk smakte kylling, og ikke noe tilfeldig kjøtt i en saus.


Vi landet i Singapore noe etter rutetid, men ikke noe plagsomt seint.

Gikk til sentralområdet på Terminal 2 og fikk meg en repareringsburger


10. Mai 2017
Silk Air
MI 654 Singapore - Hanoi
Økonomi 25A
9V-SLQ Airbus A320
Jeg sloket rimelig raskt etter vi hadde forlatt Singapore og våknet da vi kom inn over kysten rett nord for Trahn Hóa, akkurat i tide for servering av is.


Det var noe grått under innflygingen.

 
Det er rimelig kjekt å være nordmann i Vietnam da vi er på den korte lista over land som får 15 dager visumfritt opphold, så det var ikke noen stress med den biten, bare gå rett igjennom immigrasjonen og møte på min forhåndsbookede sjåfør. Har var ikke helt enig i at jeg skulle veksle penger først, men det brydde jeg meg ikke så mye om. Etter en times tid kom jeg til Hotellet i Hoan Kiem, Blue Hanoi Inn. Hotellrommet var en såkalt Doubble suite på det lille hotellet hele 25m2ish, noe som gjorde at det var plass til ett rom i hver ende med trapp i midten på det smale bygget.



Etter å ha dumpet baggen på hotellet var det på tide å få seg noe mat



Dagen etter kom jeg meg opp tidlig for å få med meg aktiviteten rundt Hoan Kiem sjøen ved soloppgang.








Beklager om det blir mange bilder av tohjulinger, men er skikkelig fascinert over hvordan de laster syklene sine.






Trasket litt i gatene før og etter frokost på hotellet





 
Trasket litt videre og traff på denne fyren, da tenke jeg hvorfor ikke…




En kabel til eller fra spiller ingen rolle



Hva skal man med innlagt strøm når man kan hente rett i stolpen?







Var innom et marked hvor det var så fullpakket at det gikk så vidt å passere. Tenkte at brenner det nå…





Måtte kjøpe meg makan hjelm selv



Forbud mot trompetister?



Var en tur innom «Hanoi Hilton» og fikk innføring i hvordan franskmennene behandlet de politiske fangene og hvordan de amerikanske krigsfangene hadde det under vietnamkrigen.



 
Tok turen innom «Temple of Literature»








Annanas?





Jeg gav beskjed om at nå var det på tide å komme seg tilbake til hotellet da jeg begynte å bli skikkelig sulten. Han satte meg av i nærheten av hotellet…

…og fant meg noe å spise.


Noen flere tohjulinger





Hun var veldig ivrig på at jeg skulle ta bilder av henne, etterpå var hun enda mer ivrig på at jeg skulle kjøpe noe av henne.



Noen kveldsbilder




Kom meg tidlig til køys for å være opplagt til dagen etter da turen gikk til Ha Long Bay for et 3-dagers cruise.
 
Spændende rapport! Og forresten, med den tropehjelm på hovedet ligner du
en yngre udgave af Jeremy Clarkson:thumbup
 
Da jeg våknet opp morgenen etter kjente jeg at feriemagen hadde slått til for fullt, var helt slått ut og hadde egentlig mest lyst til å grave meg ned i et stort hull under dyna. Fikk et forunderlig blikk ved frokost da jeg etterspurte en stor porsjon med ris.
Det var bare å bite tenna sammen å komme seg av gårde på fire timers busstur til litt utenfor Ha Long city.

Etter halvannen time var det hviletid for sjåføren og vi blei plassert på et utsalg hvor vi fikk kjøpe diverse suvenirer, håndverk og klær. Det var fotoforbud, noe jeg oppdaget etter å ha tatt et par bilder.



Etter å ha kjørt igjennom et forferdelig regnvær kom vi til Ha Long Bay hvor det var noe grått



Dette er ett av de få bildene jeg orket å ta etter vi kom oss av gårde


Det var innlagt besøk på en perlefarm.

Jeg orket rett og slett ikke å bli med på mer den dagen da jeg var rimelig tom for energi etter å ha mistet mesteparten av næringen i kroppen i løpet av dagen.

Jeg skulle ha tatt bilde av lugaren, men glemte av det før jeg hadde rotet den til, så jeg låner dette bildet fra hjemmesiden til cruiseselskapet.
halong-premium-galaxy-cruise-room-1.jpg


Viktig med sikkerhetsutstyr.


Morgenen etter var sola ute i ti minutter



Jeg og ei fra Curacao var de eneste fra den båten som skulle ha en ekstra dag, vi forlot resten av gjestene om bord som skulle hjem den dagen og blei skysset til en annen båt sammen med en koreansk familie fra et annet cruise. Måtte le litt da hun fra Curacao på fullt alvor (virket det som) klarte å spørre om de var fra Sør- eller Nord-Korea.

Første stopp var «Dark and light cave» hvor vi gikk over i en liten robåt hvor vi blei tatt inn igjennom ei grotte til en «innsjø» omkranset av øya. I fjellveggen var det små aper som lekte seg, men vi kom aldri nærme nok for å ta skikkelige bilder på grunn av mengden med andre småbåter der.








Jeg var «heldig» og blei plassert ved roret så de kunne ta bilde av meg til rors, ikke det helt store øyeblikket for en som tilbringer mesteparten av tiden om bord en båt.






Neste stopp var ei grotte som jeg ikke fikk med meg navnet på.




Dagens båt
 
Kayak var neste post ved Ba Trai Dao, hadde aldri prøvd dette, men det var ikke så vanskelig som fryktet. Blei plassert i baksetet på en kayak alene.


Fascinerende at noen kan bo her









Etter lunch dro vil tilbake og leverte tilbake kayakene





Neste på programmet var å besøke enda ei grotte, irriterer meg litt at jeg ikke fikk med meg navnet på denne heller.




De som jobber der bodde ved inngangen.


Ganske fin utsikt da vi kom ut på andre siden



Man kunne gå ned til en «innsjø» som var omkranset av ei øy


Vi blei så skysset tilbake til båten vi bodde på og møtte en ny runde med gjester som kom ut den dagen. De hadde vert på perlefarmen vi var på dagen før mens vi var i den siste grotta.

Skuta vi bodde på
 
Etter vi hadde truffet de andre gjestene var det meningen at jeg og hun fra Curacao skulle være igjen om bord mens de nye gjestene dro til Titop Island, en øy som er oppkalt etter den russiske general Titov fra 2. verdenskrig.


Jeg er glad jeg var der den dagen da været dagen før var veldig grått.



Det var faktisk lavsesong da jeg var der, tør ikke tenke på hvordan det er med båter i høysesongen.





Det var ei strand og mulighet for å bade, men jeg holdt meg på land da jeg så hvor alt som blei skylt ned i toalettene blei av, rett over bord.




Neste morgen våknet jeg opp tidlig og kom meg opp til soloppgang








Litt forskjellige bilder av båtlivet




 
Etter frokost blei vi skysset til «supprising cave», den største grotta i Ha long Bay

Det var mange som skulle inn samtidig, er ikke så veldig glad i å trakke oppi for mye folk når jeg er på tur.


Fin utsikt ved inngangen


Inni første grottekammeret




Da vi kom videre inn sto denne ut av en naturlig søyle midt i grotta


Størrelsen på denne grotta var enorm


Denne steinen var formet som en skilpadde, noe som er symbol på styrke og levetid i vietnamsk kultur


Utsikten fra utgangen


Etter vi hadde kommet tilbake til båten og ryddet oss ut av lugaren var det et kjapt kurs i å lage vårruller


Fikk meg ei symbolsk øl for å feire at magen var noenlunde normal igjen



På tur til land tok vi en liten sightseeingrunde.





 
Vi kom oss i land, da var de å komme seg i bussen til Hanoi og forlate Ha Long Bay




Observert langs veien







Igjen stoppet vi på ei turistsjappe så vi kunne få kjøpt en suvenir eller to.




Da jeg kom til flyplassen blei det noen timer å slå i hjel før jeg fikk sjekket inn siden bagasjesystemet ikke taklet bagasje innsjekket mer enn tre timer i forveien. Skulle tro at det var bedre enn som så i en terminal åpnet i 2015, men den gang ei.



Sky Priority innsjekken til Vietnam Airlines



Kom meg I Lotus-loungen og fikk meg en etterlengtet dusj og noe å spise



Fikk også tatt bilde av maskinen jeg skulle fly til Paris

VN-A892 Airbus A350-900 Vietnam airlines Hanoi International airport VVNB 14.05-17
by Rolf Jonsen, on Flickr
 
14. Mai 2017
Vietnam Airlines
VN 19 Hanoi – Paris
Økonomi 29C
VN-A892 Airbus A350-900

Jeg hadde håpt å få meg Business-sete igjennom Optiontown, problemet var at da måtte jeg ha Vietnam Airlines sin bookingreferanse, Det var ingen som kunne eller ville gi meg denne, så jeg måtte ta til takke med nødugangssete ved dør 3L.

Bakerste økonomiseksjonen




Avod’en hadde greit utvalg, ikke så mye nytt men noen gode klassikere som falt meg i smak.








Kyllingen var ganske smakfull


Frokost


Fikk prøve et annet sete under innflygingen da kona til sidemannen ville byte plass, det var ganske god beinplass.


Innflyging til Paris




Jeg veit ikke hva forbedringen på A350 er kontra forrige generasjon widebodies, må si at lufta ikke føltes så tørr som for eksempel 777 eller A330, men vil ikke si at det var noe stillere hvor jeg satt rett i bakkant av vingen. Det virket som trimpanelene rundt toalettene ikke var av beste kvalitet da noe allerede var borte to måneder etter levering.

Det virket ikke som kabincrewet var det mest erfarne, enkelte var mer opptatt med å prate med kollegaen på klappsetet ved siden av enn å legge merke til folk som reiste seg opp under taxing. Måtte påkalle oppmerksomheten til han som satt foran meg om folk lengre fremme som begynte å rote i baggasjehylla mens vi var på tur ut til takeoff.
Eneste jeg har å utsette på servicen var at de stort gjemte seg i galley mens folk sov og at de ikke hadde noe småsnacks å bite i, hadde vert greit med noen drikkerunder og litt å tygge på.


Politiet hadde troppet opp mannsterke ved gaten da vi kom inn for å sjekke pass, tydelig at det fortsatt er store sikkerhetstiltak på plass.

Jeg kom meg av gårde til Terminal 2E K og Air France sin bunker.


En skikkelig flymaskin ved bussgatene.



Med dette takker jeg for at du har tatt deg tid til å lese igjennom reisebrevet, håper det har falt i smak.
 
Riktig bra rapport! Vietnam airlines har vi ikke hørt så mye om tidligere. Vietnam ser ut som et trivelig land å besøke også.
 
Bra rapport, Rolf, og mange fine bilder også! Skjønner forresten godt at du ble fascinert av to-hjulingenes oppakkninger i Hanoi, da jeg var der så jeg en som kjørte med en dobbeltmadrass! På tvers bakpå. :wow:
 
Tusen takk for super rapport med mange, flotte bilder.

Takker så mye! :)

Riktig bra rapport! Vietnam airlines har vi ikke hørt så mye om tidligere. Vietnam ser ut som et trivelig land å besøke også.

Takker så mye! :)

Super rapport. Gleder meg til 3 ukers tur dit i høst

Takker så mye! :)
Kunne godt tenkt meg en tilsvarende tur, men hadde dessverre ikke anledning denne gangen. Får heller komme tilbake igjen.

Bra rapport, Rolf, og mange fine bilder også! Skjønner forresten godt at du ble fascinert av to-hjulingenes oppakkninger i Hanoi, da jeg var der så jeg en som kjørte med en dobbeltmadrass! På tvers bakpå. :wow:

Takker så mye! :)
Det er ikke kreativiteten det står på vertfall når noe skal transporteres
 
Herlig rapport fra hjemlandet. Håper du koste deg masse!

"Tropehjelmen" er ikke spesielt populært blant expat vietnamesere, dog.
 
Back
Top