Jeg hadde aldri vert øst om Bosporsstedets bredder før jeg reiste om bord i skuta jeg jobber på i Batam. Da det var på tide å reise hjem befant vi oss i Makkasar-stredet øst av Borneo, nær Balikpapan. Jeg bestemte meg for å sette Vietnam på Bucketlista etter at Jeremy Clarkson og resten av Top Gear besøkte landet for en del år tilbake. Da jeg hadde begrenset med tid blei det til at jeg tok en dag i Hanoi og et 3 dager/2 netters cruise i Ha Long Bay.
Endelig var dagen komt til å reise fra jobb, andre skiftet kom ut med supplybåt/surfer rett før lunchtid

Da var det bare å komme seg i billy pugh’en å komme seg over motsatt veg.
Billy Pugh er ei stor korg som vi står inni mens vi blir heisa over med kran.

Inni surferen

Vi visste at båten ikke skulle rett inn, men at den skulle sose rundt på feltet i frem timer til var det ingen som hadde regnet med.
Vi lå lenge under denne båten og lastet/losset store og proviant.

Vannprøver måtte tas.

Husk på!

Vi kom oss til land etter ni timer ombord, til Hotel Zurich og gjorde som sjøfolk som ikke hadde smakt alkohol på halvannen måned som oftest gjør, nemlig gå stille til sengs og sove med hendene på toppen av dyna
Veel…. nok om det.
Denne smakte godt

Dagen etter var det dags for å reise:
Dagens flyprogam:

Skikkelig opplagt etter en god natts søvn…not kom jeg meg av gårde til Sultan Aji Muhamad Sulaiman lufthavn 5-10 minutter unna hotellet hvor en kollega tipset meg om en kiosk ved siden av gate 3 hvor de solgte øl, en vare som ikke er så enkel å få tak i på en indonesisk flyplass. Etter noen repareringslesker og noe terminalspotting var det på tide å komme seg om bord.

PK-LFF Boeing 737-900ER Lion Air Balikpapan airport WALL 10.05-17 by Rolf Jonsen, on Flickr

PK-LJJ Boeing 737-900ER Lionair Balikpapan airport WALL 10.05-17 by Rolf Jonsen, on Flickr

PK-GME Boeing 737-800 Garuda Indonesia Balikpapan airport WALL 10.05-17 by Rolf Jonsen, on Flickr

PK-GRK CRJ-1000 Garuda Indonesia Explore Jet Balikpapan airport WALL 10.05-17 by Rolf Jonsen, on Flickr
Transporten min til Singapore

9V-SBE Airbus A319 Silkair Balikapan airport WALL 10.05-17 by Rolf Jonsen, on Flickr
10. Mai 2017
Silk Air
MI 133 Balikpapan - Singapore
Økonomi 10F
9V-SBE Airbus A319
Beinplass 10F

Kaldt håndkle

Vi kom oss om bord og blei pushet noe etter tid. Nakkestøtta løsnet da jeg skulle sette den opp etter vi hadde begynt den veldig korte taxeturen ut til bane 25, da kom ene flyvertinna og viftet med armene og sa at jeg måtte flytte meg til et annet sete mens vi nærmet oss holding til rullebanen og kapteinen sa noe med «takeoff stations» over PA’en. Vi gikk muligens fra «fully ready for departure» til «not ready» rimelig kjapt imens jeg fikk sammen sakene mine og flyttet meg over til 8C. Vi kom oss endelig i lufta og vi fikk hånklær og matservering. Valget falt på kyllingen som faktisk smakte kylling, og ikke noe tilfeldig kjøtt i en saus.

Vi landet i Singapore noe etter rutetid, men ikke noe plagsomt seint.
Gikk til sentralområdet på Terminal 2 og fikk meg en repareringsburger
10. Mai 2017
Silk Air
MI 654 Singapore - Hanoi
Økonomi 25A
9V-SLQ Airbus A320
Jeg sloket rimelig raskt etter vi hadde forlatt Singapore og våknet da vi kom inn over kysten rett nord for Trahn Hóa, akkurat i tide for servering av is.

Det var noe grått under innflygingen.


Endelig var dagen komt til å reise fra jobb, andre skiftet kom ut med supplybåt/surfer rett før lunchtid

Da var det bare å komme seg i billy pugh’en å komme seg over motsatt veg.
Billy Pugh er ei stor korg som vi står inni mens vi blir heisa over med kran.

Inni surferen

Vi visste at båten ikke skulle rett inn, men at den skulle sose rundt på feltet i frem timer til var det ingen som hadde regnet med.
Vi lå lenge under denne båten og lastet/losset store og proviant.

Vannprøver måtte tas.

Husk på!

Vi kom oss til land etter ni timer ombord, til Hotel Zurich og gjorde som sjøfolk som ikke hadde smakt alkohol på halvannen måned som oftest gjør, nemlig gå stille til sengs og sove med hendene på toppen av dyna

Veel…. nok om det.
Denne smakte godt

Dagen etter var det dags for å reise:
Dagens flyprogam:

Skikkelig opplagt etter en god natts søvn…not kom jeg meg av gårde til Sultan Aji Muhamad Sulaiman lufthavn 5-10 minutter unna hotellet hvor en kollega tipset meg om en kiosk ved siden av gate 3 hvor de solgte øl, en vare som ikke er så enkel å få tak i på en indonesisk flyplass. Etter noen repareringslesker og noe terminalspotting var det på tide å komme seg om bord.

PK-LFF Boeing 737-900ER Lion Air Balikpapan airport WALL 10.05-17 by Rolf Jonsen, on Flickr

PK-LJJ Boeing 737-900ER Lionair Balikpapan airport WALL 10.05-17 by Rolf Jonsen, on Flickr

PK-GME Boeing 737-800 Garuda Indonesia Balikpapan airport WALL 10.05-17 by Rolf Jonsen, on Flickr

PK-GRK CRJ-1000 Garuda Indonesia Explore Jet Balikpapan airport WALL 10.05-17 by Rolf Jonsen, on Flickr
Transporten min til Singapore

9V-SBE Airbus A319 Silkair Balikapan airport WALL 10.05-17 by Rolf Jonsen, on Flickr
10. Mai 2017
Silk Air
MI 133 Balikpapan - Singapore
Økonomi 10F
9V-SBE Airbus A319
Beinplass 10F

Kaldt håndkle

Vi kom oss om bord og blei pushet noe etter tid. Nakkestøtta løsnet da jeg skulle sette den opp etter vi hadde begynt den veldig korte taxeturen ut til bane 25, da kom ene flyvertinna og viftet med armene og sa at jeg måtte flytte meg til et annet sete mens vi nærmet oss holding til rullebanen og kapteinen sa noe med «takeoff stations» over PA’en. Vi gikk muligens fra «fully ready for departure» til «not ready» rimelig kjapt imens jeg fikk sammen sakene mine og flyttet meg over til 8C. Vi kom oss endelig i lufta og vi fikk hånklær og matservering. Valget falt på kyllingen som faktisk smakte kylling, og ikke noe tilfeldig kjøtt i en saus.

Vi landet i Singapore noe etter rutetid, men ikke noe plagsomt seint.
Gikk til sentralområdet på Terminal 2 og fikk meg en repareringsburger
10. Mai 2017
Silk Air
MI 654 Singapore - Hanoi
Økonomi 25A
9V-SLQ Airbus A320
Jeg sloket rimelig raskt etter vi hadde forlatt Singapore og våknet da vi kom inn over kysten rett nord for Trahn Hóa, akkurat i tide for servering av is.

Det var noe grått under innflygingen.

