Re: Reiseåret 2015
2015 ble det året jeg har reist lengst og mest. Reisene er vel sånn cirka 50/50 fordelt mellom private reiser og jobbreiser.
Totalen ble
115.048 km fordelt på
197,57 timer og
104 flygninger. Helikopter stod for 21 av disse flygningene.
Topp 3 flyplasser:
SVG (55), BGO (18), FRA (17)
Topp 3 Selskap:
SAS (36), Lufthansa (14), Bristow (13)
Topp 3 flytyper:
Sikorsky S-92 (17), Boeing 737-700 (9), Airbus 319 (7)
Nye Flyplasser:
EWR (Newark, USA), MPN og PSY (Falkland Island, UK), SID, (Sal, Kapp Verde), ASI (RAF Ascension Island, UK), FRO (Florø, Norge), DME og VKO (Moskva, Russland), LJU (Ljubljana, Slovenia). LIS (Lisboa, Portugal), BZZ (RAF Brize Norton, UK), CGN og DUS (Køln og Düsseldorf, Tyskland), TIA (Tirana, Albania), DBV (Dubrovnik, Kroatia) og diverse offshore installasjoner.
Nye flytyper:
Fokker 100
Nye selskap:
Royal Airforce, Hi Fly, Austrian, Bristish Airways, Adria, TAP Portugal
Beste flyopplevelse:
Hi Fly A340-300 (ex-emirates) LGW - SID - MPN i business. Dessverre uten alkohol da dette var en privat olje-charter.
SAS Plus t/r New York var heller ikke så gale.
Verste opplevelse:
Ingen spesiell, men helikopter offshore er ikke mye komfortabelt eller kjekt.
Mest spesielle opplevelse:
Royal Airforce A330-200 fra Falklandsøyene via RAF Ascension Island og til militærbasen RAF Brize Norton i Oxfordshire, UK
Mest spesielle flyplass:
ASI (RAF Ascension Island). 1,5 times fuelstopp på natten på vei fra Falklandsøyene til England. Ikke mye å se eller gjøre, satt for det meste på noen benker ute i varmen, bak et gjerde.
