Reiseåret 2015

Re: Reiseåret 2015

Ikke like kul grafikk på flightmemory, nei. Men 2016 så ca slik ut, selv om det ser ut som om jeg har glemt å føre inn en OLS-LYR-OSL



Mange nye destinasjoner for meg i år, LYR inkludert.

Flights: 141, hvorav 25 intercont
Kilometer: 323.549
Airports: 56
Land: 26
Flytyper: 26
Mest fløyet: LHR-OSL (13)

Ser jeg har prestert å fly 81 av dem i business. Det forklarer saldoen i banken og hvorfor jeg skal betale så lite skatt i år.

Selskap:

1. British Airway (35)
2. SAS (25)
3. Air Canada (12)
4. American Airlines (11)
5. United (8)
6. Lufthansa (7)
7. Finnair (5)
8. Virgin America (5)
9. Cathay Pacific (4)
10. Emirates (4)

Kult med statistikk. Men det beste er at jeg faktisk fløy mindre i år enn i fjor. Håper på samme utvikling i 2016.
 
Reiseåret 2015

Det har vært et par tur-returer med DY mellom Gardermoen og Bergen i år. Ingen nye flytyper, selskap eller flyplasser.
 
Re: Reiseåret 2015

2015 oppsummering:

Totalt 22 flighter, hvor av det meste i første halvår. Høydepunktene var CT turen med LH og TG i C til SIN og AY A350 til HEL. Av de 22 var 12 med infant

2 nye selskap: SilkAir og Aegean og A350 var ny flytype. Nye flyplasser var KUL, LGK, LGW, ATH og BKK. Jeg har riktignok i gamledager flyet fra både gamle BKK og ATH, samt vært i transitt på LGW.

Selskaper:
SAS: 8
TAP, Lufthansa, Thai og Malaysian: 2
British Airways, Easyjet, Swiss, Aegean, SilkAir og Finnair: 1

A320: 7
737-800: 6
777-300ER og A319: 2
A350-900, 717, A380, A321 og 737-600: 1

Faktisk første året på lenge jeg ikke flyr 737-700 som sammen med -800 er på topplisten totalt sett på Flightmemory

I distanse er det LH, TG og så SK på pallen

dd6bd0c45af1ff777cfcf73e9fd99f35.jpg


4ffcc8160818dee61f9750fb57ea51eb.jpg
 
Re: Reiseåret 2015

Så var det tid for å gjøre opp status. 2015 endte på 98.407 km fordet på 83 flighter. Antallet er nesten nøyaktig som i 2014, men med ca 20.000 flere km. 43 reiser i økonomi, 26 i premium økonomi, 14 i business og 1 i First. 47 flighter i jobb og 36 privat. Ingen flyvninger som utmerket seg spesielt, men har hatt noen turer med Qatar i biz på B787. Det er et meget solid produkt som leverer bra i lufta... Men på bakken er ikke QR stort å skryte av.

Nye flytyper: ATR 72-600, Eurocopter EC130, Airbus A350-900
Nye selskaper: Go2Sky (For DY)
Nye destinasjoner: Doha (DOH), Evenes (EVE), Sofia (SOF), Dubai (DXB)

Topp 5 flytyper:
Boeing 737-800 (16)
Boeing 737-700 (12)
Airbus A320 (8)
Airbus A319 (6)
Airbus A321 (5)

Topp 5 selskaper:
SAS (41)
Qatar (6)
Austrian (5)
Thai (4)
Turkish (4)

Topp 5 destinasjoner:
København (20)
Bangkok (10)
Amsterdam (8)
Wien (6)
Doha (6)
 
Re: Reiseåret 2015

Reiseåret 2015 ble spesielt på et vis. Norge Rundt billetten ble kjøpt og jeg gidder ikke å ramse opp alle nye flyplasser som ble besøkt. Men det inkluderer bla Kirkenes, Kristansand(og sund), Molde, Brønnøysund og Sogndal. Hadde en uke på tur til Bangkok i juni. Ellers ble det litt helgetur i Hong Kong og til San Francisco nå rett før jul. Ny og eskotisk flyplass var dog Teheran også. Kan ikke fatte at jeg ikke ble drept i trafikken der - for den var livsfarlig.
Ellers tok jeg sertifikatet i september - bedre sent enn aldri som man sier og man leide en bil for første gang i sitt liv.
Var litt spesielt å stoppe rundt om og be om alkoholfritt på ferie, men alkohol og bilkjøring hører ikke sammen. .
 
Re: Reiseåret 2015

59 flights på meg i år. 2/3 av dem rundt i Europa, resten i Norge.
Mest fløyet, 8 x tur/retur SVG - LHR
 
Re: Reiseåret 2015

Reiseåret 2015 ble spesielt på et vis. Norge Rundt billetten ble kjøpt og jeg gidder ikke å ramse opp alle nye flyplasser som ble besøkt. Men det inkluderer bla Kirkenes, Kristansand(og sund), Molde, Brønnøysund og Sogndal. Hadde en uke på tur til Bangkok i juni. Ellers ble det litt helgetur i Hong Kong og til San Francisco nå rett før jul. Ny og eskotisk flyplass var dog Teheran også. Kan ikke fatte at jeg ikke ble drept i trafikken der - for den var livsfarlig.
Ellers tok jeg sertifikatet i september - bedre sent enn aldri som man sier og man leide en bil for første gang i sitt liv.
Var litt spesielt å stoppe rundt om og be om alkoholfritt på ferie, men alkohol og bilkjøring hører ikke sammen. .

Kan du skrive en TR fra Norge rundt turen din?
 
Re: Reiseåret 2015

Oppsummering av 2015 :)


Antall flights: 106

Nye flyplasser: Barcelona (BCN), Beirut (BEY), Berlin (TXL/SXF), Boston (BOS), Buenos Aires (AEP), Dushanbe (DYU), Kirkenes (KKN), Lubljana (LJU), Minsk (MSQ), Montevideo (MVD), München (MUC), Rio De Janeiro (GIG), Sao Paulo (GRU), Stockholm (ARN), Tagbilaran (TAG), Teheran (THR), Tirana (TIA), Toronto (YYZ), Vilnius (VNO), Ålesund (AES),

Nye flyselskaper: Adria Airways, Belavia, Air Asia Zest, Air Canada, JetTime (for SAS), Philippine Airlines, TAM, Ural Airlines

Nye flytyper: B737-500/600, B777-200LR, CRJ 200


 
Re: Reiseåret 2015

Flyåret 2015 (2014 i parentes)

Selv om antall flyturer har blitt halvert de siste to årene sammenliknet med tidligere, så har i alle fall årets turer blitt mer spennende og varierte. Det ble imidlertid bare 45 (43) flyturer over 57.134 (40.548) kilometer fordelt på 86 (67) timer. Jeg har fløyet 31 (26) ruter, besøkt 9 (11) land på 2 (1) kontinenter, 21 (15) flyplasser og vært om bord hos 7 (7) flyselskaper.

Topp 3 - flyselskaper:
SAS Scandinavian Airlines: 33 (35)
Air France: 4 (0)
Ellers Widerøe, American Airlines og Atlantic Airways to ganger hver

Topp 3 - ruter:
TRD-OSL: 4 (0)
CPH-OSL: 4 (5)
OSL-TRD: 3 (0)

Topp 3 - flytyper:
Boeing 737-800: 13 (15)
Boeing 737-700: 9 (4)
Boeing 737-600: 7 (3)

Oppturer 2015
Årets beste flyopplevelse var å fly SAS i ny Business-kabin Oslo-New York og nytt A330 i Business Chicago-Stockholm i november. Det var faktisk også en fin opplevelse å fly Boeing 777-300ER til Martinique, selv om det var i Economy. Flyturen fra Bergen til Vagar/Færøyene med Atlantic Airways var også et fint 2015-minne.
 
Re: Reiseåret 2015

Mitt reiseår ble bedre enn forventet, men jeg ser for meg en nedgang i 2016. Uansett er oppsummeringen slik:

Antall flyvninger: 75
Antall selskap: 28 (11 nye) Emirates, Rotana, NextJet, CityJet, Estonian, Iberia, SATA, TAP, Air Norway, Finnair, Adria)
Antall flyplasser: 47 (11 nye: DWC, RTM, ANR, TER, PDL, HEL, SKG, BLL, EAP, GOA, AAL)
Antall flytyper: 27 (6 nye :747-8, A-310, Saab-2000, Dornier 328Jet, Fairchild Metro 23, BAe ATP)

Topp tre - selskaper:
SAS 14 (165 totalt)
Norwegian: 14 (32 totalt)
British Airways: 5 (15 totalt) (inkl. Sun Air of Scandinavia)

Topp tre - flyplasser:
ARN: 29 (71 totalt)
OSL: 26 (259 totalt)
LIS: 6 (8 totalt)

Topp tre flytyper:
737-800: 21 (83)
A-320: 8 (69)
A-319: 7 (50)

Høydepunkter: 747-8 med Lufthansa i C. Fin tur i annen etasje over dammen til IAD. Årets mest nerdete var fra Abu Dhabi til Dubai Al-Makthoum som eneste passasjer, 10 minutters hopp. Jeg var også fornøyd med tre turer med utrydningstruede arter: A-310 med SATA og BAe ATP med Adria (Nextjet) og Fairchild Metro 23 (NorthFlying (Air Norway)).
 

Attachments

  • Screen Shot 2015-12-31 at 12.28.53 PM.png
    Screen Shot 2015-12-31 at 12.28.53 PM.png
    312.1 KB · Views: 268
Last edited:
Re: Reiseåret 2015

Omtrent like mange flighter som i fjor, men langt færre kilometer. Ingen jobbreiser, og kun en tur som ikke var på økonomiklasse - som sild i tønne på SAS Plus fra Bodø til Oslo. Men neste år blir det nok jobbreiser igjen, og litt flere turer lenger fram i flyet.

Antall flights: 21
Nye flyplasser: Atlanta, Billund
Nye selskaper: Delta
Nye flytyper: B737-900ER, B767-400
 
Re: Reiseåret 2015

Antall flyvninger: 18
Antall flyselskaper: 6
Nye flyselskaper: Emirates og Turkmenistan Airlines
Nye flytyper: Må innrømme at jeg ikke har godt nok oversikt...
Nye flyplasser: Mahe (SEZ), Ashgabat (ASB), Turkmenbashi (KRW) og Johannesburg (JNB)
Favorittdestinasjon: La Digue (Seychellene) og Etosha nasjonalpark i Namibia
 
Re: Reiseåret 2015

Oppgjørets time.
43 flights gjør dette til et fint reiseår, da mesteparten er for moro. Mye KL og lite AF iår. AF er nå så kjipe på de billigste billettene at det ikke er verdt bryet med CDG.
To ny selskap; Vueling og Copa.
Tre nye land (og hovedsteder);Andorra, Panama og Cuba.
Massevis av nye byer og steder. Ibiza overrasket positivt sammen med Montpellier. Marseille er fortsatt en kjedelig havneby.
Halvannen gang rundt jorda, fire døgn i lufta og snaue sju tonn CO2.
Ja, også ble det faktisk fortsatt FB og Nordic Choice Club Gull og Accor Sølv. Hilton Gull ryker i mars eller noe.
 
Re: Reiseåret 2015

Her er mitt 2015. Kraftig redusert fra 2014 (omtrent halvert), og enda mer redusert blir 2016. Tallene er som følger:
SAS 109
British Airways 12
Widerøe 9
Norwegian 5
Qatar 4
Turkish 4
Lufthansa 2
Bergen Air Transport 2
Vueling 2
Bahamasair 1
Cathay Pacific 1
Finnair (A350 Do) 1
TOTALT 152

Høydepunktet var A350 Do med Finnair. Har ellers vært mange fine korte turer rundtom.

Nye flyplasser: KSU, NAS, PVG, IST, DOH, POZ, ANU
Nye flytyper: A350, King Air 200, B788
 
Re: Reiseåret 2015

Antall flyginger: 33
Nye flyselskaper: United, Thomas Cook, Air Canada, WestJet
Nye flytyper: B747, 757, 777, 787, 712 - A340
Nye flyplasser: Toronto YYZ, Montreal YUL, Ottawa YOW, San Fransisco SFO, Honolulu HNL, Helsinki HEL
Favorittdestinasjon(er) i år: Toronto og Honolulu
 

Attachments

  • 2015.png
    2015.png
    372.8 KB · Views: 246
Re: Reiseåret 2015

Tjo og hei, da var reiseåret 2015 unnagjort. Starter reiseåret 2016 allerede i morgen, så da er det vel på tide å oppsummere litt nå :)

Antall flyvninger: 124 (108 innenriks og 16 internasjonale)
Antall km/mi: 96 429 / 59 918
Timer i luften: 179 (og 36 minutter, sånn cirka)
Co2: 13,8 tonn

Topp 5 flyplasser (antall til og fra)
OSL (59)
BOO (44)
KRS (28)
TRD (26)
TOS (14)

Topp 5 flyselskap
SAS (66)
Widerøe (53)
US Airways (2)
Finnair (2)
British Airways (1)

Topp 5 flytyper
B737-700 (27)
Dash 8 Q400 (25)
Dash 8-100 (23)
B737-800 (19)
B737-600 (14)

Topp 5 flyruter
OSL-BOO (14)
BOO-OSL (13)
OSL-KRS (10)
KRS-OSL (9)
TOS-TRD (4)

Det har blitt bra mye innenriksflyvninger på meg i år, og i sommer var jeg på Norge Rundt-tur, noe som selvfølgelig drar opp noe, men det har allikevel vært hektisk stort sett hele året.

Beste opplevelser, i uprioritert rekkefølge:
Business Finnair A350 HEL-OSL
Første flight med nye SAS Business (Erik Viking) CPH-EWR
Klappsete i cockpit under landing i BOO med SAS

Verste opplevelser (litt sånn i-landsproblemer, men shitt au)
SAS Lounge innenriks OSL på bittelille julaften. Sild i tønne.
US Airways economy CLT-LHR. Flomlyset i galley stod på omtrent frem til Cardiff, og det var fagforeningsmøte fra Canada til Island.


Av mer eller mindre kuriøse bemerkninger til reisemønsteret mitt, kan det jo nevnes at jeg utelukkende har reist i business til USA i år :colgate::cool:

Ser frem til et spennende reiseår i 2016 også. Tror nok det blir litt rolig på vårparten, mens det antagelig vil ta seg opp litt på høsten igjen. Me får sjå!

Med ønske om et godt nytt flyår :fly :)
 
Last edited:
Re: Reiseåret 2015

Gikk ned fra 96 fighter i 2014 til 86 flighter i 2015. Nye selskaper i bold:
SAS: 33
United: 13
Tyrkish: 8
British Airways: 5
Air Canada: 4
KLM: 4
TAP: 4
Lufthansa: 3
Widerøe: 3
American Airlines: 2
Austrian: 2
Norwegian: 2
Qatar: 2
Cimber: 1

Nye flyplasser:
AGP
ANX
BOO
BRE
CHS
FNC
FRU
KWI
MBJ
MCO
NCL
PHL
PTY
RRS
SEA
SJU
SOF
TIV
YUL

attachment.php
 

Attachments

  • 2015.gif
    2015.gif
    60.2 KB · Views: 376
Last edited:
Re: Reiseåret 2015

Antall flyginger: 81
Nye flyselskaper: FR
Nye flytyper A330-300E, ATR72-600
Nye flyplasser: Houston IAH, Kaunas KUN, Haneda HND, Koror ROR
 
Re: Reiseåret 2015

Antall flyginger: 71
Nye flyselskaper: Bahamasair, Silver Airways, Widerøe, AirBaltic, Turkish Airlines, Air Canada, Southwest Airlines, Air China, Jetstar Airways
Nye flytyper: Bombardier CRJ-900, Bombardier Dash 8-300, Saab 340, Bombardier Dash 8-100, Embraer ERJ-190, Bombardier Dash 8-400, Boeing 767-300, Boeing 777-300ER
Nye flyplasser: SVO, MIA, FLL, FPO, BOO, TRD, GOT, LYR, RIX, VNO, IST, SAW, IKA, MUC, YYC, ONT, NRT, PEK, MEL, AVV, SYD
 
Back
Top