Reiseåret 2014

Re: Reiseåret 2014

Tar samme post som jeg alt har skrevet på et annet forum. Litt mer i detalj enn malen som surrer her så langt, men det går vel greit.

Antall flights: 89 flights
Miles/km: 63 643 miles / 102 423 km
Total tid brukt i luften: 172 timer / 7.2 dager
Mest besøkte flyplasser: Oslo (OSL) - 46; Bergen (BGO) - 36; København (CPH) - 20
Mest brukte selskap: SAS (65), United (5), Widerøe (4)
Nye flyselskaper: United, Delta, Finnair, Lufthansa, British Airways, Croatia Airlines, Air France, Croatia Airlines
Beste lounge/bakkeservice: First Class Terminal i Frankfurt
Beste flymat: Lufthansa First
Verste flymat: SAS Plus har skuffet meg kraftig et par ganger
Beste destinasjon: ATH, IAD/DCA, og MAN har vært morsomt
Beste opplevelser:
- Lufthansa First Class over dammen med påølgende FCT
- Helgetur til USA/D.C. fra Norge
- To mileage runs til ATH to dager på rad, med samme kabinbesetning begge dager
- Innenrikstur på jumpseat i cockpit med SAS
Verste opplevelser: Devalueringen av EB
Viktige planlagte 2015: Lufthansa First Class tilbake til statene i januar!
Mål 2015: Få startet litt på switchen fra SK til BA.
Annet: God jul!

Antall flyvninger: 33
Nye flyplasser: PHX, SEA, HNL, OGG, KOA, EDI, BRU, MSP.
Nye flytyper: MD-11, Avro RJ-100, ATR 72-600
Nye selskaper: Hawaiian Airlines, Brussel Airlines.
Beste flytur. Oppgradert til første klasse SEA-HNL

En liten oppsummering for mitt vedkommende:

Antall flights: 54 flights (kun privat)
Mest besøkte flyplasser: Bergen (BGO) - 14; København (CPH) - 13; Stavanger (SVG) - 5
Mest brukte selskap: SAS (46), United (4), Southwest(4)
Nye flyselskaper: United og Southwest.
Beste lounge/bakkeservice: Det har vel ikke vært de store høydepunktene på denne fronten. Må si SAS loungen i København i mangel av noe bedre alternativ.
Beste flymat: SK Business fra San Francisco til København den 17.desember.
Verste flymat: SAS Plus skal få lov til å dele denne sammen med snackboksen fra United.
Beste destinasjon: LAS, IAD/DCA, SFO, MAD og ikke minst YHZ.
Beste opplevelser:

- Over to timer i cockpit fra Barcelona til Oslo, beskrevet i den ene av rapportene mine.
- SK Business IC fire ganger totalt i løpet av året, alle har vært gode serviceopplevelser.
- Flyvertinnen Megan på turen fra YHZ til ORD.
- Fantastisk service fra CPH til MAD i påsken 2014. Gav assosiasjoner til gamle SK Business i Europa.

Verste opplevelser:

- Bli flyttet til sete 4B fra TRD-AES-BGO i LN-RPE (trang som f***).
- Ikke få bagasjen på BGO etter turen fra SFO.
- Besetningen på MAN-CPH i sommer, elsket å være bak gardinen.

Planlagte reiser for 2015: Kun en tur til CPH som er booket per nå. Forhåpentligvis blir det to turer til USA i løpet av det nye året, CDG og OSL.
Mål for 2015: Opprettholde Diamond-statusen? Urealistisk, dessverre. Det får nesten bli å beholde gullkortet.

GOD jul til alle sammen her inne :)

Last edited:

Artig tråd for en "rookie" som meg. Reiser ikke imponerende mye, men prøver meg likevel!
Antall flights: 28 (pluss 1 som gjenstår)
Nye selskap: Thai, Aegean, Swiss, Turkish
Nye flytyper: CRJ-900
Beste destinasjon: KBV, JMK
Verste opplevelse: bestilte ved et uhell spesialmåltid (bland meal) på turkish. Ble avspist med torsk, mens de andre fikk köfte :(

Planer for 2015: gleder meg til min første tur i SAS Plus, OSL-CPH-DUS-CPH-OSL i april

Antall flights: 68 (når 2015 ringer inn)
Nye flyselskaper: Asiania (OZ), Chathay Pacific (CX)
Beste lounge/bakkeservice: CX 'The Wing' HKG
Beste flymat: CX i C intra Asia
Verste flymat: UA innenriks i M
Noen nye flyplasser: KIX, NRT, ICN, TPE, PVG, LAX, SFO, ANC mm

Mål for 2015 er evt å beholde EBD. Må bare ønske meg selv lykke til!

Ønsker alle en riktig god jul og et godt nytt år!

Antall flights: 26

Nye flyselskaper: United Airlines

Beste flymat: Biz CPH-SFO, den biffen overrasket den dagen.

Verste flymat: United innenlands LAX-MSP

Nye flyplasser: LAX,SFO,MSP,IAD

Nye flytyper: CRJ 900, Airbus A340-300

Årets merkeligste flyopplevelse: Da flyvertinnen ombord på en innenriksflight mellom Los Angeles og Minneapolis, bad meg ta vekk snusen da det var forbudt med tobakk ombord på United sine flyvninger.

Årets flyopplevelse: Da jeg hadde introduksjonsflytime på ENHS med en Diamond Katana DA20. Forøvrig hyggelig å bikke over til EBG rett før jul og 2 måneder før opptjeningsperioden utløp.

God jul og godt nyttår folkens.

Reiseåret 2014 har vært litt merkelig.
Endte opp med 43 flighter, hvor den odde er en tur med Heli Air Monoca NCE-MCM. Ingen jobbreiser av en eller annen grunn.

Som vanlig er AMS og OSL på topp på flyplasslisten. NCE en knapp nr tre. CDG ble i år overraskende nok også slått av ARN. Nye på listen er PEK, SVO, FNJ, IST, HEL og WAW.

Mest brukte flyselskap er som vanlig KLM. (Klarer liksom ikke å hoppe av. Og med nye EB gjør jeg det neppe neste år heller.)
Nye er AFL, KOR og OAE.

Mest besøkte reisemål ble Nice som vanlig med London som en god nummer to.

Beste lounge er uten tvil SkyTeam-loungen i London.

Årets oppturer: AFL i ny C til PEK. Veldig imponerende. Og til en overkommelig penge. Hjemturen i en eldre variant var ikke like imponerende, men vel verdt pengene.
Den kalde burgeren til Air Koryo jeg allerede hadde lest om her. Ikke fordi den var så god, men fordi den dukket opp og med tilbud om pils som drikke.

Årets nedtur: Fortsatt AF loungen på CDG 2G. For noe jævlig dritt. Er vi i Frankrike? Ja. Er det mulig å få seg et glass vin? Nei.

Tror faktisk ikke jeg har hatt forsinket bagasje iår. Kan henge sammen med taktisk booking og kun to runder på CDG.

Dette året har vel vore ganske gjennomsnittleg, men eg trur aktiviteten har gått litt ned samanlikna med dei to siste åra, i alle fall på privaten. Det er egentleg like greitt at det har blitt litt færre dyre innanlandsturar, sjølv om det betyr vesentleg mindre besøk :(.

Legs: 36
Reiser: 13
Flyselskap: SK (22), DY (2+2(charter)), WF (3), KL (4), FR (1), SK/JT (2)
Nye flytypar: MD11, 747, ATR72
Nye plassar: ABZ, PMI, RHO, AES, YYZ
Alt er økonomi minus oppgradert til C på AMS-YYZ. Første gang!. Plus eit par gangar til Oslo og mellom TRD/CPH/PMI.

Eg var på nippet til å dra igang eit leg-run for å få EBG, men droppa det pga. dårleg tid. Sikkert like greitt, hadde vel ikkje fått brukt det til stort.

Av minneverdige ting: Plus mellom TRD og OSL på tidlege avgangar: Fastrack er gull! Jomfrutur i C vart det med KL frå AMS til YYZ. Ganske bra! (Kjem kort rapport sidan turen for meg inneheld to nye flytypar; MD11 og 747.) Det å teste SK/JTG med ATR var også artig; då fekk eg både skranglekasse og heilt ny versjon av ATR. Det var "litt" forskjel...

TIl neste år: Tja, det kan nok bli ein del meir privatreiser pga. ny unge også. Usikker på om det blir noko særleg langtur ifbm. jobb. Vi får sjå.

Har ikke helt overskten, men her kommer en gjennomgang.

Antall flyvninger: ca. 300 (noe over 200 legs med SK på innland, ca. 40 med BA, ca.40 med Widerøe, og ca. 20 med andre, bl.a. MEA til Beirut).
Nye reisemål: BEY, TYO, KUL
(Nye) flyselskaper: (ME, MH, CX), WF, SK, LH, BA, AA, OH, KL, OK
Beste reisemål i år: LAS
Beste flytur: HND-HKG med CX i F.
Annet: Blitt dårlig med ferie i år, så jeg håper det blir mer fritisturer og mindre jobbturer til neste år.

Hellige røyk... Du flyr litt..

Hellige røyk... Du flyr litt..

Pfhuuhh...
Når det først skal være, kunne han vel tatt en om dagen. Pingle spør du meg. Selv har jeg minst 500 T-bane legs i år. Og det er regnet fem dager før Nyttårsaften :D

Pfhuuhh...
Når det først skal være, kunne han vel tatt en om dagen. Pingle spør du meg. Selv har jeg minst 500 T-bane legs i år. Og det er regnet fem dager før Nyttårsaften :D

Skal jo helst jobbe litt innimellom også.. :) (og rent bortsett fra det begynner jeg å bli lei av å sitte i stinn brakke på norske innenlandsfly etter hvert. Ledig midtsete skjer sjelden, og flere ganger havner jeg selv i midtsetet)

Skal jo helst jobbe litt innimellom også.. :) (og rent bortsett fra det begynner jeg å bli lei av å sitte i stinn brakke på norske innenlandsfly etter hvert. Ledig midtsete skjer sjelden, og flere ganger havner jeg selv i midtsetet)

:D Glemte det med jobbingen. Den må jo også presses innimellom. Sliter med det samme selv. Jeg innbiller meg selv at det kunne bli mye mer fritid uten.

Det ble ikke så mange flyvninger på meg i år, men til gjengjeld besøkte jeg nye og bra feriedestinasjoner så skal ikke klage.

Antall flyvninger: 15
Km: 15 054 km
Mest besøkte flyplasser: SVG (8), VIE (6)
Mest brukte selskap: Tyrolean Airways (5), Norwegian (4)
Mest brukte flytype: Airbus A320 (4), Boeing 737-800 (4)
Nye flyplasser: SXF, VCE, NCE
Nye flyselskaper: Tyrolean Airways
Nye flytyper: Airbus A321-200, Fokker 100
Beste ferieøyeblikk: Må vel bli solnedgang i San Marino

Jobb og privat:
Antall flyvninger: 72
Km: Ca 54 000
Mest brukte selskap: SAS
Mest brukte flytype: B737
Nye flyplasser: ZRH, SKN, LKN, LAS, JFK
Nye flyselskaper: Swiss, Delta
Nye flytyper: Airbus A340-600, A380-800

Det har blitt altfor mye reising i år, så forsettet for neste år bør vel være å reise mindre. Problemet er at det foreløpig ligger an til å bli enda mer, sikkert til glede for den andre halvdelen.

Antall flights: 68 (9 innenlands, 59 internasjonalt over 58K km og 110 sure timer)
Nye flyselskaper: ingen faktisk - det går i det trauste med SK, DY, KL, DL og LH.
Oftest brukte flyselskaper: SAS (40), NAX (15), DAL (5)
Mest besøkte flyplasser (utover OSL): CPH (43), ATL (6), AMS (4)
Beste lounge: ikke voldsomt imponert av noen lounger, men SAS CPH for en stemme under tvil.
Beste/verste flymat: unngår flymat av prinsipp
Nye flyplasser: EYW, MEM, BLQ, CDG (!), DUS

Godt nyttår!

Last edited:

Stadig ikke helt i mål med flyging for i år, men ved nyttår vil vel status være:

Antall flighter: 19
Mest brukte selskap: SAS, KLM.
Mest besøkte flyplasser: SVG, TRD, MUC.
Flytype: Godt over 50% 737

2013 var et godt flyår, så at 2014 blei litt roligere var ingen overraskelse. Ingen nye flyplasser, selskap eller flytyper, men et par gamle gjensyn, bl.a. med SXF. Har til gjengjeld fått besøkt mange spennende steder med tog og buss.
Honorable mentions: Praha, Nürnberg og Innsbruck.

For håpe at neste år blir litt bedre enn i år.

Antall flights: 25 flights
Mest besøkte flyplasser: BCN - 18; OSL - 14; FRA - 8
Mest brukte selskap: LH 10, SAS 5
Nye flyselskaper: EasyJet, Swiss, Air Berlin
Nye reisemål: SFX, GVA, PRG
Beste destinasjon: Berlin overrasket positivt
Beste opplevelser: SAS plus BCN-OSL (ettermiddagsflight). Pleier ikke å drikke om bord, men satt ved siden av en gøyal franskmann. Tror (!) vi endte på fem flasker hver.
Verste opplevelser: Endringene i Miles and Bonus. Var "?!"#(!%#¤")%!(#¤"¤)!"#)¤)!"#¤) 100 poeng unna gull og hadde ikke tid til en MR:headbang:headbang:headbang. Skuffelsen var større enn når Nederland tapte mot Argentina i sommer.

Det her er nesten litt flaut...

Antall flighter: 13
Selskaper: SAS og LAN (Ingen nye)
Nye flyplasser: Umeå
Nye flytyper: Boeing 787
Totalt flydd distanse: 9055 km. Det eneste året noensinne som jeg har flydd mellom 3000 og 10.000 (Siden jeg begynte å telle i 2004).

Et ganske rolig år, altså. Egentlig har det ikke vært så ille, men jeg håper på muligheter for en langdistanseflight igjen i 2015.

Da jeg sjekket statistikken slo det meg at 2014 ble all time high på antall legs. Stort sett er det TRD-OSL-TRD med SAS det har gått i, men har også flydd en del på kryss og tvers i Europa og en tur til Amerika én vei. Det blir nok noe mindre til neste år.

Antall flights: 116 flights (63 i fjor
Antall km: 85 150km (87 573 km i fjor)
Mest besøkte flyplasser: Oslo (OSL) - 79; Trondheim (TRD) - 61; København (CPH) - 24
Mest brukte selskap: SAS (81), Norwegian (12), United (5)
Nye flyselskaper: Brussel Airlines, Tyrolean Airways, Croatia Airlines, Air Baltic, Braathens regional, United, Copa Airlines
Nye flyplasser: BRU, ATH, GVA, VIE, ZAG, HEL, BUD, RIX, VNO, LUX, EWR, SFO, SAN, IAH, SAL, PTY
Antall flyplasser : 29
Antall selskap: 13
Antall ruter: 52
Antall land flydd til/fra: 20
Store reiseopplevelser:
- Isdesserten på United business class
- Min første MR til ATH
- At Diamond bare er noen få poeng unna
- Roadtrip på Balkan
- At jeg klarte EB challenge med 18 legs
- At jeg snart er den i Norge som har funnet geocacher i flest forskjellige land
Noen planer for 2015: 3x LPA, Japan og forhåpentligvis en tur til TAS.

Antall flights: 164 - laveste siden år 2000
Antall km: 242670, - tredje høyeste
Mest besøkte flyplasser: BGO (91), OSL (73) CPH (32) AMS (18)
Mest brukte selskap: SAS, KLM, Thai, Norwegian, Widerøe, Vietnam Airlines
Nye flyselskaper: ingen
Nye flyplasser: ingen
Antall flyplasser : 24
Antall selskap: 12
Antall ruter: 64
Antall land flydd til/fra: 15
Best flymat: Vietnam Airlines - business

Back