Reise til Hviterussland (nå visumfritt i 5 dager)

Re: Reise til Hviterussland (nå visumfritt i 5 dager)

https://www.uber.com/en-NO/cities/minsk/

http://thegate.boardingarea.com/getting-from-minsk-national-airport-into-the-city-centre/

https://wikitravel.org/en/Minsk

Lonely Planet sin Øst-Europa eBook/PDF ble oppdatert Oktober 2017 og har et kapittel for Belarus.
De har Halloween-tilbud med ca. halv pris på nedlastninger fram til 31. oktober.

http://shop.lonelyplanet.com/europe/eastern-europe-travel-guide-14/eastern-europe-belarus-14/

Hmm Über i Minsk høres bra ut. Da er man i det minste sikker på at det ikke er noe lureri som ofte jo er tilfellet i en del slike land.

Jeg var i Minsk i sommer og det gikk helt fint med 5-dagers visum uten å søke noe på forhånd.

Hadde med meg en bekreftelse fra mitt norske forsikringsselskap, hvor det sto hva min forsikring dekker. Jeg sendte bare en mail til forsikringsselskapet, hvor jeg forklarte situasjonen og 2 minutter senere hadde jeg en bekreftelse.

Husk at man må fylle ut landingskort. Dette blir ikke utdelt på flyet, så man må være snar å fylle det ut før man stiller seg i køen til passkontrollen.

Uber i Minsk fungerte bra! Jeg betalte ca 120 NOK fra flyplassen og inn til Doubletree by Hilton. Litt mer på vei tilbake. Det største problemet var at jeg ikke fikk koblet meg på WiFi på flyplassen, så jeg måtte bruke data. Hos Telia kostet det 40 kr per MB.

Doubletree anbefales forøvrig. Ligger ganske sentralt og hadde god standard. Grei recognition som Hilton Gold.

Har skrevet ett reisebrev fra turen som ligger på naboforumet, om det skulle være av interesse.

Jeg var i Minsk i sommer og det gikk helt fint med 5-dagers visum uten å søke noe på forhånd.

Hadde med meg en bekreftelse fra mitt norske forsikringsselskap, hvor det sto hva min forsikring dekker. Jeg sendte bare en mail til forsikringsselskapet, hvor jeg forklarte situasjonen og 2 minutter senere hadde jeg en bekreftelse.

Husk at man må fylle ut landingskort. Dette blir ikke utdelt på flyet, så man må være snar å fylle det ut før man stiller seg i køen til passkontrollen.

Uber i Minsk fungerte bra! Jeg betalte ca 120 NOK fra flyplassen og inn til Doubletree by Hilton. Litt mer på vei tilbake. Det største problemet var at jeg ikke fikk koblet meg på WiFi på flyplassen, så jeg måtte bruke data. Hos Telia kostet det 40 kr per MB.

Doubletree anbefales forøvrig. Ligger ganske sentralt og hadde god standard. Grei recognition som Hilton Gold.

Har skrevet ett reisebrev fra turen som ligger på naboforumet, om det skulle være av interesse.

Rart at de ikke har migrasjonskortet på flyet - det er jo det samme som de bruker i Russland så om selskapet bruker flyene sin til og fra Russland så burde det være enkelt å stacke opp. (Ja jeg har alltid fått det utlevert når jeg har flydd til Russland)

Fint om du kan gi en link til tripreporten - da naboforumet kan være en del. Insideflyer, Businessclass.se etc etc :)

Rart at de ikke har migrasjonskortet på flyet - det er jo det samme som de bruker i Russland så om selskapet bruker flyene sin til og fra Russland så burde det være enkelt å stacke opp. (Ja jeg har alltid fått det utlevert når jeg har flydd til Russland)

Fint om du kan gi en link til tripreporten - da naboforumet kan være en del. Insideflyer, Businessclass.se etc etc :)

Her har du en link. Siste del av reisebrevet omhandler Minsk

https://insideflyer.no/forums/threa...åttur-8-overnattingsplasser-og-14-dager.8476/

Ser av offentlig info fra Hviterussland at reiseforsikring må:
-eksplisitt si at den dekker Hviterussland. Om ikke navnet listes må det i alle fall si noe om regioner som dekkes. I vilkårene for min forsikring kan jeg ikke finne noe slikt.
-eksplisitt si at den medisinske forsikringen dekker minst 10.000 euro. I vilkårene for min forsikring kan jeg ikke se noe om beløp.

Noen med erfaring med hva de krever og sjekker i immigration?

Og sjekker de at man har nok kontanter på seg?

Ser av offentlig info fra Hviterussland at reiseforsikring må:
-eksplisitt si at den dekker Hviterussland. Om ikke navnet listes må det i alle fall si noe om regioner som dekkes. I vilkårene for min forsikring kan jeg ikke finne noe slikt.
-eksplisitt si at den medisinske forsikringen dekker minst 10.000 euro. I vilkårene for min forsikring kan jeg ikke se noe om beløp.

Noen med erfaring med hva de krever og sjekker i immigration?

Og sjekker de at man har nok kontanter på seg?

Dette stod det i papiret jeg fikk fra forsikringsselskapet mitt, og dette var godt nok til å få visum på forhånd via Helsinki ambassaden (jeg var i Minsk i 6 dager)

Travel insurance certificate for Customer No XXXXXXX

The travel insurance is valid from 01.10.16 until 01.10.17

This is to certify that "Ola Nordmann", born 01.01.1980 is insured with Storebrand Forsikring.

The travel insurance is valid worldwide and covers
- medical expenses, defined as the necessary, reasonable and customary costs of an
authorised physician, hospital treatment and medicines as well as travel expenses occured
in visiting the physician or hospital
- additional expenses pertaining to the insured’s return to Norway, if prescribed by the
physician in writing

If the insured traveller is unable to pay the cost of treatment himself, or in case of severe accident,
acute illness or death, you are requested to contact:

Storebrand Kontaktinfo.

Jeg gikk kjapt igjennom siden alle dokumentene "var i systemet" siden jeg hadde visum. De som søkte on-arrival ble sjekket nøyere.

De sjekket ikke at jeg hadde penger med meg. Men med norsk pass så forstår de vel at jeg ikke har planer om å bli der og jobbe.

Last edited:

I et forsøk på å forberede forholdet til Vesten blir det nå visumfri adgang til Belarus i 30 dager for borgere av 35 land, dvs mesteparten av Europa. Den store endringen er at dette nå gjelder grensepassering med bil og tog, ikke kun med fly til Minsk flyplass.

https://apnews.com/article/belarus-...on-crackdown-e2d7b5a0e32abe5b6cd42979b5b23214

Dette er jo noe kuriøst i den nåværende situasjonen. Forholdet til Vesten er på nå frysepunktet. Situasjonen med migranter på grensen til Polen er fortsatt spent og en tysk borger er nylig dømt til døden i Belarus for å ha kjempet i en belarusisk militær enhet som kjemper på ukrainsk side i krigen mot Russland. Det blir neppe kø på grensen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Back