• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Reidulf, du bør kanskje finne deg en annen jobb?

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Reidulf, du bør kanskje finne deg en annen jobb?

Vil selge færre billetter
En avdelingsleder i Via Travel vil bremse salget av flybilletter.
http://www.standbynews.no/7160.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=25495&cHash=3f907c236d

Re: Reidulf, du bør kanskje finne deg en annen jobb?

Om du ser på det i et større perspektiv så er det der faktisk helt OK, spør du meg. At gud og hvermann skal fly hvorsomhelst fo 199,- er ikke akkurat hva vi trenger, reint miljømessig?

-A

ikke uenig, i prinsipp, men der er vel som om folk på McDonalds skulle begynne å si til kundene at de ikke burde kjøpe en hamburger, men heller stikke og kjøpe en gulrot...

Dette er noe av det verste jeg har sett. For det første er det illojalt så det holder mot arbeidsgiver. For det andre har han i så fall valgt helt feil bransje hvis han har så mye i mot reisevirksomhet. Han har jo totalt misforstått! Hvis han vil hjelpe miljøet foreslår jeg at han begynner med seg selv, og f eks går over til å jobbe for miljøbevegelsen. Han kan jo ikke begynne å jobbe et sted og så gå over til å motarbeide dem som betaler lønna hans og indirekte sørge for at kolleger mister jobben.

Utvilsomt gjort seg fortjent til ukas, månedens, kanskje årets dust (sistnevnte delt med en del andre også!):huh:

Aetat neste for Reidulf!!!

Mannen har jo et godt poeng, men han bør ta konsekvensen av det ved å finne seg en jobb som passer bedre med de verdiene han har.

Han kunne jo sikkert fått en glimrende karriere som salgsjef eller markedssjef i Vinmonopolet!

BF:cool2

Så synes jeg da kunderne skulle finde et andet sted at købe flybilletter end hos VIA, hvis de åbenbart ikke er særligt glade for at sælge dem...

Er han blevet fuldstændig rablende sindsyg?

Originally posted by Fly high

Mannen har jo et godt poeng, men han bør ta konsekvensen av det ved å finne seg en jobb som passer bedre med de verdiene han har.

Det er snodig at du kan være enig, men så si at han skal ut av bransjen?

Skal man få bukt med den eksplosive økningen i flyging og utslipp så må man desverre enten foreta en form for selvjustis i bransjen, som antakelig vil gå like bra som den minst ansvarlige idioten i bransjen vil, eller man må få en ekstern regulering på sikt. Sånn det skjer nå er alt annet enn "sustainable" eller ansvarlig.

-A

Og fortsatt står internasjonal luftfart for kun 3% av totale globale CO2 klimautslipp.
Jeg skulle mene det er andre områder som kvalifiserer for oppmerksomhet hva utslipp angår foran flyreiser.
Hysteriet antar tydeligvis nye høyder fortsatt.
Ryk og reis! Med fly fortrinnsvis! Et sikkert og miljømessig fornuftig fremkomstmiddel!
VIA har et problem med en viss medarbeider. Godt det finnes andre reisebyråer.

Originally posted by OJB

Og fortsatt står internasjonal luftfart for kun 3% av totale globale CO2 klimautslipp.
Jeg skulle mene det er andre områder som kvalifiserer for oppmerksomhet hva utslipp angår foran flyreiser.

Jeg trodde dette var et flyforum og at det derfor var naturlig å snakke om utslipp fra fly når man skal snakke om utslipp her.

Eller var det slik at man måtte stå for mer enn 3% av verdens samlede utslipp for å behøve å bry seg?

Nei, men det er snakk om å se på hva som har betydning. Flytrafikken står angivelig for 3 % av CO2- utslippene. Men la oss innse at vi kommer til å beholde en omfattende flytrafikk også i fremtiden. Denne VIA- tullingen ser kanskje for seg at flytrafikken synker noe i de kommende årene. Men det totale CO2- utslippet vil jo endres minimalt. Å snakke om halvvering av flytrafikken f eks vil jo selvsagt monne noe, men det er jo totalt umulig å få til. Det blir revolusjon i god tid før en slik reduksjon er et faktum. :D

Vi er blitt avhengige av å forflytte oss, og til det er fly et utmerket alternativ. Det irriterer meg at ikke det politisk korrekte toget blir kritisk vurdert det også for eksempel. Det er jo ikke forurensningsfritt å reise med tog heller...

Poenget er at utslippene skjer i stor høyde der det tar mye lengre tid å bryte de ned i forlhold til f eks biltrafikken. Jeg leste en intressant rapport fra USA for en tid tilbake. Etter 9/11 stanset flytrafikken helt opp et par dager og det som skjedde var at temperaturen sank et par grader over hele det sentrale nordamerikanske kontinent. Dette forklarte man med at flyeksosen og kondensstripene forsvant og at solvarmen dermed slapp mye lettere ut igjen. Himmelen og luften ble også merkbart klarere.

Originally posted by ph-ndr

Originally posted by Fly high

Det er snodig at du kan være enig, men så si at han skal ut av bransjen?

Skal man få bukt med den eksplosive økningen i flyging og utslipp så må man desverre enten foreta en form for selvjustis i bransjen, som antakelig vil gå like bra som den minst ansvarlige idioten i bransjen vil, eller man må få en ekstern regulering på sikt. Sånn det skjer nå er alt annet enn "sustainable" eller ansvarlig.

-A

Jeg kan ikke se at det er snodig i det hele tatt. Jeg sier ikke at han skal ut av bransjen, men at han bør finne seg en annen jobb hvis det han driver med, bryter så fundamentalt med det han tror på. Det må jo være vanskelig å ha en jobb som går ut på å selge flybilletter når han mener han bør selge mindre?

Skal man bedrive selvjustis i bransjen ut fra den tankegangen, bør man vel kanskje heller gå til primærforurenseren i denne sammenhengen, altså flyselskapene. "Nå skal vi fly mindre for å få ned forurensningen .."? Slik har det vel aldri fungert i et fritt marked. Jeg tror dessverre at reguleringer fra myndighetene er den mest effektive metoden. Ingen av oss er særlig gode på selvjustis når det går på materiell levestandard.

Ellers synes jeg det er totalt unødvendig nedrakking av denne mannen å kalle ham tulling og sinnssyk.

Det finnes jo over 1000 andre dyktige VIA ansatte...så det helt store problemet er nok ikke Reidulf!

Originally posted by CK

Vil selge færre billetter
En avdelingsleder i Via Travel vil bremse salget av flybilletter.
http://www.standbynews.no/7160.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=25495&cHash=3f907c236d

Mulig jeg er brøddum, men etter en kjapp gjennomlesning er jeg enig med han.

Han blir trolig headhuntet til Star Tour - og det var kanskje baktanken? ^_^

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=195987

Det kan jo hende at VL tok litt hardt i da de siterte ham, ikke vet jeg. Men det blir helt klart en del uoverveide uttalelser når så mange kappror om å være mest mulig opptatt av CO2.

For øvrig synes jeg ideen om togcharter er ganske god - det er jo ikke så lett å sy sammen togreiser selv. Jeg satser på toget i sommer, men først etter å ha kommet til Svartehavet med fly - så bilir nok Varna-Sofia-Budapest-Beograd med tog, og skulle gjerne hatt noen til å lage en togpakke til meg.

Problemet er at han går inn for å sabotere egen arbeidsgiver. Dette må være illojalt.

Akkurat som om mannen i kiosken skulle si til meg når jeg ville kjøpe VG at jeg burde heller gå hjem å lese nettutgaven da denne ikke ødelegger skogen.

Helt greit at han mener dette, men han kan ikke jobbe i reisebyrå da!
Regner det forresten som selvsagt at en mann som går sånn ut aldri flyr selv.

Togcharter ja; halvannet døgn til Italia på sommeren med tre togbytter. God tur og lykke til sier jeg.:question: :question: :exclamati

Det er på tide flyselskapene begynner å informere passasjerene om forurensing. I media blir fly fremstilt som syndebukk nr 1, men landbruk(husdyr), bil og skipstrafikken er jo de virkelige store synderne.
F.eks brenner flaggruten mellom Stavanger - Bergen ca 4 tonn med diesel (1t/timen) men flyet klarer seg med under 1 tonn på hele samme strekning.

Originally posted by MountainDew

Det er på tide flyselskapene begynner å informere passasjerene om forurensing. I media blir fly fremstilt som syndebukk nr 1, men landbruk(husdyr), bil og skipstrafikken er jo de virkelige store synderne.
F.eks brenner flaggruten mellom Stavanger - Bergen ca 4 tonn med diesel (1t/timen) men flyet klarer seg med under 1 tonn på hele samme strekning.

Greit nok, vi er på et flyforum, men allikevel føler jeg at vi kan finne på å kritisere fly en gang i blant også.

Det er riktig at båt forurenser ganske mye, men fly er vel verstingen. At det går fly mellom Bergen og Kristiansand synes jeg er litt merkelig. Tog bruker 3 timer på denne strekningen. Fokker`n bruker 40 minutter, og da kommer flybuss, ventetider osv. i tillegg.

Dyr forurenser også mye. Èn ku slipper ut 100 kg Co2 daglig om jeg ikke husker rett. Kan vi ikke alle slutte å drikke melk og spise ost, så blir det mindre utslipp? Det er mye man kan gjøre. Redusering av reiser og endring av kosthold er noe man kan gjøre. Jeg som har hatt rundt 50 flyturer det siste året skal vel ikke si at jeg har gjort så mye selv for å forhindre utslipp, men jeg tror alle bør tenke seg om to ganger før man bestiller en flytur.

Originally posted by andeik

Originally posted by MountainDew

Greit nok, vi er på et flyforum, men allikevel føler jeg at vi kan finne på å kritisere fly en gang i blant også.

Det er riktig at båt forurenser ganske mye, men fly er vel verstingen. At det går fly mellom Bergen og Kristiansand synes jeg er litt merkelig. Tog bruker 3 timer på denne strekningen. Fokker`n bruker 40 minutter, og da kommer flybuss, ventetider osv. i tillegg.

Dyr forurenser også mye. Èn ku slipper ut 100 kg Co2 daglig om jeg ikke husker rett. Kan vi ikke alle slutte å drikke melk og spise ost, så blir det mindre utslipp? Det er mye man kan gjøre. Redusering av reiser og endring av kosthold er noe man kan gjøre. Jeg som har hatt rundt 50 flyturer det siste året skal vel ikke si at jeg har gjort så mye selv for å forhindre utslipp, men jeg tror alle bør tenke seg om to ganger før man bestiller en flytur.

http://www.nettavisen.no/innenriks/article822445.ece

Back