• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Regler og hjelp ved kjøp av AVGAS 100LL?

Sunvang

Newcomer
Regler og hjelp ved kjøp av AVGAS 100LL?

Hei. Trenger noen tips angående føy bensin, og håper da dere fly entusiaster kan hjelpe meg. :)

Veit ikkje hvordan regler forumet har for slike spørsmål eller forespørsler, leste igjennom og såg ingenting angående slikt så håper det går greit.

Har nylig nå bygd en 2-takt snøscooter med turbo sats på, og pga økende effekt trenger eg bensin med høyere oktan pga detonasjon og forbrenningstwmperatur.

Så over til spørsmålene!

Noen som kan forklare meg hvordan reglene er for å kjøpe 100LL?

Er det regler for mengde?

Hva ligger det i pris pr liter?

Hvor får jeg kjøpt det?

Bor 20 min unna flyplassen i Fyresdal, men kjenner ingen av de so har fly der, og er også usikker om de har avgas der, og skulle gjerne kommet i kontakt med noen som kan hjelpe med med og skaffe avgas før vintern.

Så om noen kan hjelpe meg med dette så blir all hjelp tatt imot med en stort takk! :)

Re: Regler og hjelp ved kjøp av AVGAS 100LL?

De har ikke 100LL i Fyresdal, sakset fra fyresdalflyplass.no: "Fuel er ikke tilgjengelig. Flyplasser i nærheten med AVGAS: ENSN, ENNO og ENCN." Du må til Skien, Notodden eller Kjevik altså.

Ta kontakt med flyklubbene på de forskjellige plassene (Google is your friend), så lar det seg nok ordne. Lenge siden jeg har sett på prisene, men jeg tror det ligger omtrent på det samme som vanlig bilbensin.

Tusen takk for dette, sløvt av meg og ikkje sjekke dette. Men trenger man noen tilatelse eller løyve til og handle slik bensin?

Takk

Last edited:

Tusen takk for dette, sløvt av meg og ikkje sjekke dette. Men trenger man noen tilatelse eller løyve til og handle slik bensin?

Det er "vanlig" bensin, så du må forholde deg til det. Er vel begrenset hvor mye du kan ha med deg i bilen:

Landtransportforskriftens § 4 setter blant annet generelle krav til aktsomhet, forsvarlig emballasje og faremerking. Privat transport av farlig gods reguleres i tillegg i ADR 1.1.3.1 a) som sier at man kan ha med inntil 240 liter drivstoff per transportenhet. Den enkelte kanne (beholder) kan ikke være større enn 60 liter. Det er kun tillatt å benytte reservekanner og beholdere som oppfyller kravene i ADR.

Kilde: www.dsb.no

Oppbevaring av større mengder bensin er jo også en sak ifht. sikkerhet/forsikring m.v.

Dessuten er 100LL avgiftsfri, så skal doningen din ha avgifts-bensin så er det ikke lovlig å kjøpe fra flypumpa.

Usikker på hvordan reglene er på avgifts-bensin på snøscootern min, men regner med det er lov, ettersom den ikke er lov og kjøre på vegen med.

Har sendt Mail til både Skien og Notodden, så får ein høtære hva ein får i svar.

Tusen hjertelig takk for hjelpa, kjempe fint forum dere har her :)

De avgiftene som "mangler" på 100LL er veibruksavgift (ca 4,5kr/l tror jeg). Om man ikke kan kjøre på veien betaler man ikke det, flyfolket betaler landingsavgift etc. istedenfor..

Og mikroflygere som bruker 95 oktan fra bensinstasjonen får refundert veibruksavgiften fra Staten i etterkant slik jeg har forstått det.

Og mikroflygere som bruker 95 oktan fra bensinstasjonen får refundert veibruksavgiften fra Staten i etterkant slik jeg har forstått det.

Alle som flyr på Mogas får refundert veibruksavgift, uavhengig av om det er LN-xxx eller LN-Yx, mot korrekt dokumentasjon

Back