Re: Regler for å montere nytt utstyr i fly
Heisann!
Dreyer, naa tror jeg du roter litt med en AD og en STC. Et Airworthiness Directiv (AD) er en paabelagt modifikasjon av luftfartsmyndighetene og er som regel som foelge av en usikker situasjon. Et Supplemental Type Certificate (STC) er en modifikasjon, eller en forandring paa type certificate der du for eksempel setter inn et instrument som er forskjellig eller nytt i forhold til det orginale type certificate (TC) og er ikke en del av type certificate. En type certificate (TC) holder som Airbus, Boeing, Cessna osv. er de eneste som kan forandre konfigurasjon uten en STC.
Mange AD'er vil resultere i en forandringer av type certificate og det er ogsaa mange STC'er som oppfyller kravene til en AD.
Saa har du Parts Manufacturer Approval (PMA) der du sette inn en del som er tilnaermet lik den orginale (TC/TSO) delen, men er ofte laget av andre leverandoerer enn de som leverer til TC holder. Noen ganger gir TC holder en lisens avtale med PMA til underleverandoerer som gir de rett til aa selge PMA deler rett til selskapene, men de betaler en royalty til TC holder.
Haaper jeg ikke har mistet deg i regelverket enda og dette er fortsatt veldig forenklet... ^_^
Dag