Región de Murcia Airport åpner snart

Trdfly

Moderator
Medlem
Región de Murcia Airport åpner snart

Air Europa (UX, Palma de Mallorca Son Sant Joan) along with Ryanair (FR, Dublin Int'l) and Air Berlin (AB, Berlin Tegel) have all expressed an interest in opening up services to Región de Murcia International Airport, the country's newest airport which is scheduled to commence operations in the middle of next month.

The Murcia region's Minister of Works, Manuel Campos, told The Leader news site that if all regulatory procedures go according to plan, the airport will likely open to scheduled commercial traffic on April 2, 2015.

The airport features a single passenger terminal of 28'500 sqm capable of handling 3 million passengers per annum. Its sole 3'000x45m runway will also be able to handle 23,000 movements per year.

Backed by the regional government, it will be privately managed by a consortium of seven companies, led by Sacyr Concesiones, and will give competition to neighbouring Murcia airport.
http://www.ch-aviation.com/portal/news/32967-spains-regin-de-murcia-intl-airport-to-open-next-month

Flyplassens nettside: http://www.airm.es/en/index.php
Presantasjonsvideo av flyplassen: http://www.airm.es/videos/AE_MAS_EN_MASTER_HD_1080P.m4v

avc_00242870-660x330.jpg

Foto: Christopher Nye, OPP Magazine

corvera_works-640x445.jpg

Foto: Adam Hinett

Re: Región de Murcia Airport åpner snart

Skal denne erstatte en annen flyplass. Det finnes jo en flyplass i Murcia allerede.

Det var da godt, Spania trenger ikke flere tomme flyplasser.

Nå har det stadig vært utsettelser på Corvera. Skulle egentlig åpne for mange år siden. Dersom alt går planlagt denne gangen, så vil Corvera åpne til påsken 2015. Jeg har mine tvil. Har selv vært ute å kiket på fasilitetene og det ser jo lovende ut, men Spansk byråkrati og nylig utvidelser ved San Javier tror jeg vil bidra til å gjøre Corvera til en flopp. For ikke å nevne lokasjonen!: personlig foretrekker jeg heller å fly til San Javier enn ev. Corvera. Corvera ligger mye lengre inn i landet, og for de fleste turister som skal til La Manga og Torrevieja osv så er San Javier mest gunstig ifht reisetid.

Flere lokale jeg har snakket med sier det vil ta tid før San Javier eventuelt legges ned. Det er stort press både fra de ansatte, lokale politikere og ikke minst de reisende. Corvera ligger så dårlig til som man kan få det i denne regionen.

Men det skal bli spennende å følge med videre!

Last edited:

Har ikke nesten alle sluttet å fly fra Murcia San Javier? Alle flighter til Norge har jo sluttet der for lenge siden.

Og vil de ikke lengere fly fra Murcia San Javier så vil de i alle fall ikke fly fra Corvera.

Har ikke nesten alle sluttet å fly fra Murcia San Javier? Alle flighter til Norge har jo sluttet der for lenge siden.

Og vil de ikke lengere fly fra Murcia San Javier så vil de i alle fall ikke fly fra Corvera.

Da tror jeg nok du har bommet litt, Norwegian flyver fra Værnes, Flesland og Sola i sommersesongen og Oslo i hele sommerprogrammet, hvert år...Forøvrig flyver easyjet, Ryanair, Iberia, Jet2.com og Jetairfly fra Murcia San Javier.

De sluttet vel av for en periode da MJV skulle stenges for sivil trafikk? Men startet opp igjen da den ble gjenåpnet grunnet forsinkelsene på den nye. Eller tar jeg feil her?

De sluttet vel av for en periode da MJV skulle stenges for sivil trafikk? Men startet opp igjen da den ble gjenåpnet grunnet forsinkelsene på den nye. Eller tar jeg feil her?

Nei, San Javier har aldri vært nær noen nedleggelse. Den sivile delen har vært konstant åpen i alle år. Da Norwegian begynte å utvide nettverket mot europa for en del år siden var San Javier den første flyplassen de begynte å fly til på Costa Blanca. Alicante kom på rutekartet etterhvert fra de norske byene. Det er pga Alicante det har blitt redusert til MJV om vinteren.

Norwegian begynner å fly til Corvera over nyttår

. – Norwegians flygninger vil bli flyttet fra Murcia-San Javier (MJV) til Región de Murcia International Airport (RMU) fra januar. Vi vil sende ut informasjon til passasjerer og oppdatere destinasjonen på nett om kort tid, forteller Astrid Mannion-Gibson i Norwegian til Vikingposten.

Den nye flyplassen en drøy halvtimes kjøring inn i landet fra Mar Menor, har stått ferdig i flere år. Etter mye frem og tilbake er det klart at Corvera skal tas i bruk fra 13. januar 2019. Flere selskaper har allerede gjort det klart at de flytter sin virksomhet hit. Og nå vil også Norwegian begynne å fly til Corvera.

http://www.spaniaavisen.no/wip4/nor...lassen/d.epl?id=2563427#.W5GJ3BPSq7Y.facebook

Hus og tekniske systemer som står tomme og ubrukte i 7 år kan gi mange overraskelser og krever antagelig omfattende oppussing før de tas i bruk.

Dette lukter Brandenburg.

Back