Refusjon av veiavgift på blyfri 95 til småfly.

Speedbird

ScanFlyer Gold
Refusjon av veiavgift på blyfri 95 til småfly.

Er det noen her som erfaring med å få refusjon av veiavgiften når man flyr på MOGAS-STC?

Jeg var i en diskusjon om dette for en tid tilbake siden med en kar jeg traff på Flesland, og han hevdet at dette var en kurrant sak.
Dog fikk jeg ikke helt tak i hvordan man går frem, eventuelt med referanse til flyets loggbok, kvitteringer på fylling, etc?

Per i dag må man fylle på fat eller jerrykanner og bringe med inn på flyplassen, så vi har ikke dedikert tankanlegg til blyfri 95.

Noen som har noen tips? :)
 
Re: Refusjon av veiavgift på blyfri 95 til småfly.

En del klubber driver med det (men har pt. ingenkontakter). Kontakt evt. NLF Motor så har de sikkert en oppskrift om du ikke får svar her.
 
Re: Refusjon av veiavgift på blyfri 95 til småfly.

Du finner et skjema på toll.no om refusjon av bensinavgifter. Jeg sendte med kopi av loggboka + et eget skjema om hvor mye timer og antall liter bensin. Oppgav også hvor mye 100LL det var brukt i perioden. Viste til hvor mange liter det ble i gjennomsnitt per time.

Skrev at dette var normalt for denne type motorer og henviste til NLF og Einar Bjørnebekk. Ikke mange dagene før det meste kom tilbake med et brev om at pengene ville bli utbetalt i løpet av noen dager.
 
Re: Refusjon av veiavgift på blyfri 95 til småfly.

Husker fra min tid i Bodø Flyklubb at man kun fikk fritak for bensin som var brukt til å fly med.
Man fikk per defininsjon ikke fritak for det man "sølte ut".. selv om det var tenkt brukt på fly i utgangspunktet... :)
 
Re: Refusjon av veiavgift på blyfri 95 til småfly.

Mener man må ha kopi av flyenes loggbok for å bevise bruk når man søker
 
Re: Refusjon av veiavgift på blyfri 95 til småfly.

Takker for gode svar og innspill! :)

Jeg har også fått googlet litt ut fra noen av tipsene dere kommer med over, og kan nevne:
1: http://www.toll.no/upload/Dokumenter/avgiftsrundskriv/2012_Veibruksavgift på drivstoff.pdf
§ 5. Det gis fritak eller ytes tilskudd for avgift på bensin som
a) brukes i fly, unntatt Forsvarets fly,

2: Samme dokument, men § 4-6-1. Saklig virkeområde.
(2) Luftfartøy som har innenlands lufthavn som første destinasjon er fritatt for grunnavgift
på mineralolje mv., veibruksavgift på bensin og avgift på smøreolje mv. dersom levering av
avgiftsbelagte produkter skjer direkte på luftfartøyets tank.


Spesielt den i bold på punkt 2 er interessant, ettersom vi ikke har anlegg for fylling av blyfri 95 på Flesland. Dermed vil ikke vi kunne levere det avgiftsbelagte produktet direkte på luftfartøyets tank, men må gå via fat/jerrykanner.

Etter litt med googling, fant jeg forøvrig også denne som beskriver en prosedyre: http://tafk.no/nyheter/2010/refusjon_av_bensinavgift.htm
Og den leser:
*Originale bensinkvitteringer påført flyets reg bokstaver og sortert i datorekkefølge.

* Alle disse kvitteringene skal også være kopiert inn på ett eller flere A4 ark ved at kvitteringer legges side om side i flere høyder best mulig etter dato.

*Antall liter pr kvittering skal føres inn i flyets tekniske loggbok i en ledig rubrikk som passer til cirka flydato. Ta kopi av disse sidene i loggboka slik at begge sider blir med på kopien og legg ved til meg.

*Sett opp et regnestykke på et A4 ark hvor dere skriver opp antall flytimer og totalforbruk av bensin i 2009 samt flyets reg bokstaver.


Dog nevnes det ikke noe om problematikken rundt å fylle direkte på flyet eller via fat/kanne.
Noen som vet om det finnes en forskrift som forteller mer rundt dette? Jeg har forsøkt å google spesifikt inn mot den problemstillingen, men google hadde dessverre ikke noen gode forslag på det.
Mulig jeg må kontakte Tollvesenet og få siste nytt fra dem?
 
Re: Refusjon av veiavgift på blyfri 95 til småfly.

Hvor mye utgjør veiavgiften i kroner pr liter drivstoff ?
 
Re: Refusjon av veiavgift på blyfri 95 til småfly.

Ja da snakker vi, plutselig blir fuel prisen kraftig redusert :)
 
Re: Refusjon av veiavgift på blyfri 95 til småfly.

Ja, det hjelper godt på slik som kostandene er blitt i dag.
I Bergen får man ikke låne en PA28 eller C172 for under 1.500kr per time + ti minutter teknisk tid, - så alt hjelper på! :)
 
Back
Top