Redningstau i Cockpit for bruk ved nødsituasjoner

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
Redningstau i Cockpit for bruk ved nødsituasjoner

Takk til en dansk kaptein som ga meg instrukser ved å sitte på klappsete på en tur - jeg skulle følge 1.officer ved nødsituasjon på en A 330-300 og ble vist tauet og hvilket vindu som skal benyttes ved en nødsituasjon.

Aå mitt spørsmål til alle Kapteinere og 1.officer på forumet, hvor ofte har du testet og benyttet tauet på trening ??

Jeg antar at mange eldre i Cockpit er som andre - legger på seg litt etter alderen stiger og at kroppen ikke er like spenstig som i ung alder og kanskje sliter med å komme uta av vinduet og file seg ned på bakken( eller i vannet).

Vær ærlig - hvor ofte filer du deg ned og når var siste gangen du prøvde på det ?

Jan.
 
Last edited:
Re: Redning stau i Cockpit for bruk ved nødsituasjoner.

Aldri prøvd, og håper å slippe. Dette er absolutt siste utvei, og brukne ben er ikke usannsynlig. Mener det på en jumbo er 18 meter ned. Ikke noe du trener på med andre ord. Du bare gjør det, med de konsekvensene det medfører, den gangen du må for å berge livet.
 
Re: Redning stau i Cockpit for bruk ved nødsituasjoner.

Jeg vet ikke hvor langt dette tauet er heller, kanskje noen fra Teknisk kan fortelle hvor langt dette tauet er ?

Jan

Aldri prøvd, og håper å slippe. Dette er absolutt siste utvei, og brukne ben er ikke usannsynlig. Mener det på en jumbo er 18 meter ned. Ikke noe du trener på med andre ord. Du bare gjør det, med de konsekvensene det medfører, den gangen du må for å berge livet.
 
Re: Redningstau i Cockpit for bruk ved nødsituasjoner.

Ble brukt da China Airlines flight 120 brant opp på tarmacen i Okinawa. Fueldamp i tanken eksploderte idet han firte seg ned og han gikk rett i bakken. Heldigvis ikke så høyt på en 737 så det gikk bra med han. Men både å komme seg ut og fire seg ned er tungvint og langtekkelig. Det er en last option for å redde livet.

Dash 8 har luke i taket, og tau. Men er ikke så langt ned der. Store fly som 747 har også luke i taket, tau, men med en dings du holder i som bremser deg pent ned. Men der har du også muligheten for å klatre ned via avionics bayen, om det står rimelig greit på nesehjulet.
 
Re: Redningstau i Cockpit for bruk ved nødsituasjoner.

Takk for informasjon, men blir det øvd på ?? ? Ville det ikke være en del av en øvelse i nødsituasjon.

Bare spør for ordens skyld og ønsker svar fra de som sitter i Cockpit i jobbsammenheng - takk.

Jan
 
Re: Redningstau i Cockpit for bruk ved nødsituasjoner.

Takk for informasjon, men blir det øvd på ?? ? Ville det ikke være en del av en øvelse i nødsituasjon.

Bare spør for ordens skyld og ønsker svar fra de som sitter i Cockpit i jobbsammenheng - takk.

Jan



Hvor mange svar trenger du da? Vi øver ikke på det. Det er farlig.
 
Re: Redningstau i Cockpit for bruk ved nødsituasjoner

Et tilleggsspørsmål: hva er årsaken til at ikke alle i cockpiten kan gå den "vanlige veien"? Jeg fikk også denne informasjonen en gang, men jeg var så "heldig" at jeg skulle følge han som skulle ut nødutgangen...
 
Redningstau i Cockpit for bruk ved nødsituasjoner

Ok skjønner :) Takk allikevel for alle svar og innspill.



Jan


Det høres kanskje dumt ut at vi ikke øver på dette i tilfelle vi må i en virkelig situasjon, men til syvende og sist må en tenke over at om alle skal gjennomføre dette som en del av treningen, så kommer mange knær, ankler, håndledd og håndflater til å bli skadet i løpet av året. Dette koster i tilfelle enorme summer i sykefravær.

I tillegg så er det på mange typer vanskelig å komme inn i flyet igjen etter at du først har kommet deg ut, og på grunn av det så kan man si at escapetauet bruker du først når det er helt sikkert at du ikke kan få hjulpet de som evt. er igjen i flyet. Det er en siste "redde-sitt-eget-skinn"-løsning som bortimot kun gagner pilotene, og derfor øves det ikke på.
 
Re: Redningstau i Cockpit for bruk ved nødsituasjoner.

Store fly som 747 har også luke i taket, tau, men med en dings du holder i som bremser deg pent ned. Men der har du også muligheten for å klatre ned via avionics bayen, om det står rimelig greit på nesehjulet.

Reel-typen i 747-ene ser forøvrig ganske scary ut i bruk også:

(Spol til 1:06 og 2:27 for å se dem i bruk)

https://www.youtube.com/watch?v=2y5lNVbBeiU
 
Back
Top