Re-ruting og ombooking ved innsjekk?

VirreVapp

ScanFlyer Silver
Er det noen som vet om eller hva som gjelder ang re-routing? Jeg har ved innsjekk et par ganger bedt om en annen flyrute til destinasjonen (med SAS) for å spare tid eller redusere antall stopp-overs.(Både på Bunusreise og med billig billett) Dette har de etter litt tastetrøbbel fått ordnet kostnadsfritt. Er dette noe de gjør for å være servuce innstilt eller er det noe som er "lett" å gjøre for de som sitter i innsjekk ?

Re: Re-ruting ved innsjekk?

Heisann!

Selv gjort det samme, og er nok for å være hyggelige man gjør dette. Ikke alle agenter som orker ta seg tid, men med et smil kommer man langt.. :)

Kim

Prøvde ikke på rerouting, men jeg forsøkte å komme med en tidligere avgang da jeg så at jeg hadde 15 minutters transfer i Oslo grunet forsinkelse. Selv om jeg var aldri så hyggelig var svaret pent nei, her var det bare å krysse fingrene så kunne det gå.

Enden på visen var at flyet jeg skulle med ble kansellert og da jeg plutselig traff på den samme personen bak kranken dristet jeg meg til å spørre om hun ikke angret bittelitt på at hun ikke sendte meg avgårde på et tidligere fly. Hmfr, sa vedkommende noe snurt, og booket meg om på en senere avgang.

Nå skal ikke jeg snakke for SAS sin del, men alle selskaper har blitt strengere og alt som blir gjort med en e-tkt etterlater seg en "signatur" som man logger seg inn med. Hvis man da booker om en billett som enten har restriksjoner som ombookingsavgift osv gratis, blir det i mange selskaper ansett som "tyveri" fra selskapet. Det samme gjelder faktisk overvekt! Man bryter selskapets regler, og man kan faktisk få en advarsel og verste fall miste jobben. Jeg risikerer i hvert fall ikke min jobb for å være "snill" lengre. En har et forklaringsproblem overfor bedriften når dette oppdages, og tro meg at alt registreres i e-tkt databasen...
Det kan virke som ekstremt rigide regler, men slik er det nå engang. Vil man ha fleksibilitet må man nå faktisk kjøpe seg dette. Jeg håper folk forstår hvorfor ansatte har blitt svært så restriktive med å være snille og at man ikke klager på dårlig service osv. Det er en firmaregel og ikke en ansattregel..

Last edited:

I mine innsjekksdager har jeg vel sjekket inn for 7-8 selskaper, og for ingen av de selskapene var rerouting på innsjekk noe som helst å tenke på (da snakker jeg ikke om irregularities). Så svaret er helt klart at nei, dette er ikke noe du i det hele tatt skal regne med kan gjøres på innsjekk.

Det handler ikke om at noen "orker å ta seg tid" eller ikke, men at dette generelt er helt feil måte å gjøre det på og helt enkelt ikke skal forekomme (og i flere og flere systemer ikke kan gjøres heller, med mindre den som gjør det har en systemadgang som tillater det men hvorfor skal vedkommende bryte mot arbeidsgivers regler og risikere jobben sin?).

For dem som har klart det, definitivt bra for dere, men det er ikke det normale og kan ikke forventes. Ønsker man en rerouting får man kontakte billettutsteder eller gå til billettkontoret FØR man sjekker inn.

For dem som har klart det, definitivt bra for dere, men det er ikke det normale og kan ikke forventes. Ønsker man en rerouting får man kontakte billettutsteder eller gå til billettkontoret FØR man sjekker inn.

Takk!
Innsjekk er for ferdig rute. Aner ikke hvor mange ganger jeg har stått bak folk som på død og liv må ha en ny rute eller annen spesialdeal. Husk at det står reisende bak deg. De vil gjerne ha en så smooth opplevelse som mulig de også.

Heisann!

Kan skje etter innsjekk at man ser at f.eks det kommer opp at en connection fra OSL er kansellert, og at det er bedre/best å fly via CPH for å rekke frem.. Da spør man selvsagt om hjelp, selv om billetten sier via OSL....

På TRD har de en fantastisk service hos SAS der, og har alltid fått hjelp om noe uforutsett har skjedd! Fikk senest gjort en forandring på flight denne uken, etter innsjekk... Dog kun med håndbagasje..Så varierer nok litt hvor du er i landet og hvilken innstilling du har.. Enda ikke sett noen fått sparken for å hjelpe kunder..

Ikke noe man forventer selvsagt, men "the extra mile" er for oss som flyr ofte noe som betyr enormt mye!

Kim

Ved tidlig annkomst til flyplass har jeg en gang blitt spurt om å ta et tidligere fly siden det jeg egentlig skulle med var overbooket. I min sammenheng betød det ikke mye siden jeg hadde fler connections og bare fikk lengere ventetid på neste flyplass, men min kollega som skulle hoppe av etter første stopp var meget fornøyd.

Semi-relatert:

Ved retur fra MIA til OSL i februar, med UA fra MIA til EWR, hadde jeg en flight med avgang klokka 1300. Ankom flyplassen tidlig, og vel inne i terminalpiren der UA holder til gikk jeg mot gaten flyet mitt skulle gå fra om 3-4 timer. Der var en tidligere flight til EWR i ferd med å boarde, og jeg spurte person i gate om det var mulig å hoppe på denne flighten i stedet (heller vente på transfer i lounge på EWR enn i terminal på MIA). Siden det var ledige seter på flyet tok vedkommende det som helt i orden og ganske rutine å bytte billetten min til denne flighten i stedet, siden bagasjen min var transfer på EWR uten å måtte sjekkes inn på nytt.

Er dette noe som er vanlig, eller i det minste tillatt uten problematikk for selskaper som SAS, DY, osv? Så lenge salg er stoppet, det er ledige seter og passasjerer spør på eget initiativ, ser jeg ingen negative sider med det. Man kan jo åpne setet på det senere flyet for salg igjen, og hvis et fly skulle kanseleres senere på dagen, har man jo allerede ekspedert minst én passasjer.

Ja, fruen bak disken spurte først "Do you have a bag checked?" (og hintet til at dette var problematisk), men når jeg sa at det var transferbag på gjennomgående billett var svaret "Oh, and you just want to get to Newark earlier, alright. Here you go". Svært funksjonelt, i allefall i mine øyne.

USA er helt annerdledes der ja, ganske rutine å kunne komme seg med et tidligere fly om det er plass, selv på billigbilletter.

Tror det har noe med å gjøre at de ofte overbooker fly, og har veldig mye last minute / flex der, slik at det er vanskelig å vite om det plutselig er 10 stykker på standby på neste av gang. Ville jo være kjipt å måtte kaste av folk på neste avgang fordi de nektet noen å bytte til en tidligere avgang som var halvfull...

USA er helt annerdledes der ja, ganske rutine å kunne komme seg med et tidligere fly om det er plass, selv på billigbilletter.

Tror det har noe med å gjøre at de ofte overbooker fly, og har veldig mye last minute / flex der, slik at det er vanskelig å vite om det plutselig er 10 stykker på standby på neste av gang. Ville jo være kjipt å måtte kaste av folk på neste avgang fordi de nektet noen å bytte til en tidligere avgang som var halvfull...

Og historisk hadde alle selskaper "same day standby" på alle billetter, nå kan man kjøpe det.

Men det er forskjell på rerouting og det å få et tidligere fly på samme routing, samt frivillig eller irr-ops.

Tidligere ferdig med fase 2 av flygelederopptaket i dag enn forventet, så hadde faktisk god margin til 14:10 avgangen til Bergen, og jeg hadde booket 15:30. Tok turen innom servicedesken før sikkerhetskontrollen, og spurte om det var mulig å få bytte fra SK4169 som jeg hadde bestilt til SK4163 1:20 tidligere. Billetten var i Go med youth fare, men det var helt i orden. Hun sa at det egentlig ville kostet NOK300, men at jeg skulle få det gratis i dag. Hyggelig av SAS. :)

Det har ingenting med rerouting å gjøre da, som er det som denne tråden omhandler.
Tror ikke du har lest tråden, "Herr Ticketor". :old

Som første post sier: "for å spare tid eller redusere antall stopp-overs". Det å da få byttet fra SK4169 til SK4163 faller da under trådens emne, ettersom at det er for å spare tid. I tillegg har vi denne, denne, denne, denne oooog gjett hva, denne posten i denne korte tråden som omhandler akkurat det samme.

Til The Ticketors forsvar bør nevnes at denne tråden har tittel Re-routing ved innsjekk. I det ser jeg for meg et forsøk på å endre billetten idet man sjekker inn. Å gjøre forsøk på endring i en servicedesk eller et billettkontor er en helt annen sak. Da vil endringen gjøres i forkant av og/eller uavhengig av innsjekk.

Til The Ticketors forsvar bør nevnes at denne tråden har tittel Re-routing ved innsjekk. I det ser jeg for meg et forsøk på å endre billetten idet man sjekker inn. Å gjøre forsøk på endring i en servicedesk eller et billettkontor er en helt annen sak. Da vil endringen gjøres i forkant av og/eller uavhengig av innsjekk.
Nå var dette ved innsjekk, da. Grunnen til at jeg gikk til servicedesk fremfor betjent bagdrop i skranken ved siden av, var enkelt og greit mindre kø. ;)

Last edited:
For oss som er litt mer innsatt i det tekniske i det her, så er rerouting og bytte til en annen avgang på samme strekning to ganske forskjellige ting. Joda, jeg har sett at det er flere som har lagt inn poster om ting som heller ikke er rerouting.

Back