• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Razzia hos SAS

nutcase

ScanFlyer Blue
har visst vært rassia hos SAS i dag:

http://pub.tv2.no/nettavisen/na24/article560287.ece

Europeiske konkurransemyndigheter som vil gå SAS i sømmene denne gangen.

Jan Roar Rød
 
Replying to Topic 'Razzia hos SAS'

Dette gjelder frakt. Med mindre noe har skjedd siden jeg dro, er fraktmarkedet et sammensurium av kickback og avtalepriser. Det er ikke kunden og markedet som bestemmer prisen, det er kickbacket til megleren. Selskapene er egentlig uskyldige her ..
 
Replying to Topic 'Razzia hos SAS'

http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=9681
 
Replying to Topic 'Razzia hos SAS'

nå er EU-kommisjonen ute på "fact-finding" og det er "en rekke europeiske flyselskaper" som har fått besøk - bl.a. LH, AF, KL, BA, UA, JL, SK, Cargolux - og en haug med andre også (selv om bare de nevnte har innrømmet at de har fått besøk). Konkurransemyndighetene i USA og Japan er også involvert.


http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article719270.ece
 
Regner med at det er denne som nå "landes":

SAS Cargo settles class action lawsuits in the United States

SAS Cargo, along with numerous other air cargo carriers, has been named as a defendant in a number of class-action lawsuits in the US which were brought in spring 2006, after the U.S. Department of Justice and the European Commission each announced investigations into possible price fixing in the air cargo industry.

SAS Cargo has now entered into an agreement to settle these class-action lawsuits in the US, subject to court approval. The settlement means that SAS Cargo will pay a settlement amount of USD 13.93 M, along with notice costs, corresponding to a total of approximately SEK 105 M in exchange for a release from all damage claims from customers that purchased air cargo shipping services directly from SAS Cargo to, from and within the US between 2000 and 2006.

The settlement agreement in the US will have an adverse effect on the SAS Group's liquidity and earnings, amounting to approximately SEK 105 M during the third quarter of 2010.

Further background information was previously published in the SAS Group's quarterly reports, most recently for the second quarter of 2010.


------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://www.cisionwire.com The following files are available for download:
http://feed.ne.cision.com/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=1687077&fn=wkr0005.pdf
 
Det var jo langt mindre enn en bot i milliardklassen som det tidligere var snakk om

Jeg vet ikke om det kan være snakk om litt flere rettssaker knyttet til dette sakskomplekset. Dette er vel en class action sak, så jeg antar at det er en sivilrettslig affære? Er det i tillegg en strafferettslig sak som er avsluttet (jeg synes å huske noe tilbake et par års tid; KL/AF/Cathay/Martinair og SAS fikk en bot på rundt $500 millioner. Samme sak?)?

Saken etterforskes vel også av EU-kommisjonen, så det kan komme store bøter også der. Siste sak, såvidt jeg vet, innebar en bot på EUR622 millioner (baderomsinnredning/-utstyr) - dette var i juni i år. I 2008 fikk en gruppe med bilglassprodusenter en bot på EUR 1.3 milliard (rekordbot). I tillegg er det en rekke andre eksempler på seriøst store bøter for kartellvirksomhet.
 
Last edited:
Var det jeg trodde også. Eu kommer senere med sitt endlige resultat. Er dette som kan gi milliard bot. Rykte sa jo i slutten av denne mnd men om de har värt på rassia nå kan det kanskje dröje för boten blir kjent
 
Ja, tråden ble jo startet i 2006 :)

Tror flere medier roter litt i denne saken, for boten fra EU-kommisjonen har ikke kommet ennå. Forliket som er inngått er i USA. E24 gir (utrolig nok) et greit bilde av saken: http://e24.no/boers-og-finans/article3806152.ece

Se der, ja. Boten fra 2008 er den jeg refererer til like ovenfor her (et sett med flyselskap fikk en samlet bot på ca $500 millioner, herav SAS $52 millioner; jfr. E24-saken). I tillegg kommer det altså nå en erstatning på drøyt SEK100 millioner fra class action, og en eventuell bot fra EU-kommisjonen for brudd på kartellreglene.
 
Back
Top