• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Raskt spørsmål til de som kjenner innmaten av en 777-200

Utflyttet

Ute på tur
Raskt spørsmål til de som kjenner innmaten av en 777-200

De av dere som har innsikt og kunnskap, er FOHE på en 777 felles mellom forskjellige typer motorer, eller er det et design som er unikt pr motortype?

Spørsmålet kommer herfra:

http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=867311&postcount=66

Ifbm med at sånn på overflaten ligner denne landingen på BA38 sin.

Det kan virke som om det er noe som er unikt designet for hver motortype, basert på ordlyden i denne saken:

http://www.flightglobal.com/news/ar...-of-trent-800-fuel-oil-heat-exchanger-323729/

-A
 
Last edited:
Re: Raskt spørsmål til de som kjenner innmaten av en 777-200

Heisann Utflyttet!

Jeg svarte paa dette i post #86, men det ble vel borte i alle de nye innleggene.

Heisann Utflyttet!


Quote:
Originally Posted by Utflyttet
Men mindre Google-foo'en min er svak i dag, så har Asiana PW4090-motorer og ikke Rolls-Royce, og slik jeg leste ting fra BA38 så var de problemene veldig knyttet til RR-spesifikt design. Det er mulig jeg tar feil, vi har andre her på forumet som vet mer.

Dag J., vet du om FOHE er felles for både PW og RR-motorer på 777, eller om det er et unikt design pr type?

Naa er jeg ikke ekspert paa P&W, men av det jeg forstaar har baade RR og P&W FOHE etter 1st steg motor dervet fuel pumpe, i motsetning til GE90 som har FOHE etter 2nd hoey trykk steget. Naa husker jeg at P&W ikke var underlagt det Airworthiness Direktivet som ble paalagt RR, og jeg vil spekulere paa at dette kunne ha noe med design av FOHE, der den varme oljen kommer i direkte kontakt med fuel inlet og vil forhindre ising av dette. Paa RR sin FOHE var det slik at is kunne legge seg paa fuel inntaket uten at det kom i kontakt med den varme oljen og dett ble redesignet paa RR senere.

Dag
 
Back
Top