Raskere turnaround på langdistansefly?

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Re: Raskere turnaround på langdistansefly?

Opplevde at LH snudde en B747 på under en time i HKG, det var imponerende. Boarding gikk på 15 minutter. Krever litt folk og at ting er godt organisert selvfølgelig. Man kommer jo ned på tider som etter hvert ikke kan tynes med mindre flyene bygges om, eks. kapasitet på fueling. B747en skulle jo ha fuel for 12-13-timers flyging også, så ikke hvor lang tid det tok.

I min "ungdom" hvor jeg jobbet for TG på ARN, hadde vi flighter som gikk BKK-ARN-CDG-ARN-BKK med 747-200/300/400.
Standard turnaroundtid på ARN var da 1 time, hvor det var full Catering service, av og på med pax/cargo/etc begge veier.
Hektisk var det , men det var svært få ganger at det ble forsinkelser pga handling på bakken. Med god planlegging, og "nok" folk hos de ulike aktører over og under , så var aldri dette noe problem.

Vel, vi snur PK 777-300 på normalt 75 min men vi har brukt også rundt timen på fullt fly. Det er riktignok et transitfly, men faktum er at det er mer sinkende enn tidsbesparende...

Med god planlegging, og "nok" folk hos de ulike aktører over og under , så var aldri dette noe problem.

Eksempelvis hvor lang tid tar det å fylle en 747-400 helt opp med drivstoff?

Thai står vel godt og vel 7 timer på OSL, men er vel for en god pause tenker jeg. På TLV tar så å si alle flyselskap minst 2 timer pause, men har vel noe med de israelske sikkerhetsreglene å gjøre. Norwegian osv har for kort turnaround tid mener jeg, er mange ganger det har vært sent inkommende fly og da forplanter det seg.

Turnaround på en "heavy" tar oftest en time eller mer, bl.a. avhengig av om man får trapp bak i tillegg til "finger".

På en chartermaskin har man et helt annet servicekonsept, og der er det mer catering, taxfree prepack, og div. annet som må lastes, og standard turnaround på en A330 (Thomas Cook) er 1:30...., og da er det likevel veldig hektisk om bord. Bare fuelingen til en slik maskin kan ta 20-30 minutter. Og bare boardingen av 405 gjester gjennom en "finger" tar min. 20-30 min! Preboarding av bevegelseshindrede starter først, og tar mye tid gjennom eget highloadersystem. Kabincrew skal også ha sin min. mealbrake på 30 min!

Lasting og avlasting med containere med bags er noe som tar sin tid, samt kanskje en del frakt.

Når man flyr ETOPS, må også flyet releases teknisk for ETOPS, og det tar noe lengre tid.
(ETOPS = flyet er godkjent for å fly f.eks inntil 180 min fra alternativ flyplass, men det stilles ekstra høye krav til fly, crew, utstyr...)

Heavy vil si at ting tar litt mer tid enn ellers..., og kan ikke sammenliknes med å snu en 737 som har flydd over fjellet til Bergen, der man skal ha på litt fuel og få ut gamle aviser...for å si det slik...

Tally-Ho

KLM flyr AMS-SXM-CUR-AMS med B744 og har 1:10 og 2:00 som turnaround. Så det går raskt om man bare vill.

Last edited:

Eksempelvis hvor lang tid tar det å fylle en 747-400 helt opp med drivstoff?

Med to trucks med doble slanger klarer du det nok paa en droey halvtime, men det er ikke alle steder hvor dette er tilgjenglig.

Back