Rarotonga & Auckland

Re: Rarotonga & Aukland

Regn kan man få hele året, men det regner 2-3 ganger mere i regnsesongen som er fra desember til mai.

Jeg var der i juli/august som er optimal timing for været. Det er også da man har den store øy-feiringen Te Maeva Nui. Det er da store markeder og show på Rarotonga som er verdt å få med seg.

Pass på at Cook Islands er en del av New Zealand så det er mange som vil dra hit i ferier for med badevennlige temperaturer. Spesielt hovedøya Rarotonga er derfor ganske så preget av turister. Kommer man seg til en annen øy som Aitutaki så er det mye mer sydhavsdrøm.

Når 2-3 ganger mer relateres til 1mm nedbør, så blir det ikke mye regn ;) Vil ikke tørre påstå at juli/august er optimalt for været for en kald nordmann. I tillegg er det nettopp på den tiden NZ har ferie, og dermed opplevde du mange turister. Vi var på Cook hele julen og nyttår, og det var så og si ingen turister. Den ene øyen vi var på, var vi helt alene faktisk... I julen er det stort sett Cook-ere som bor i Australia/NZ som reiser hjem, og de skaper et yrende liv!

På Rarotonga bor man på SØ spissen av øyen, best snorkling, restauranter og liv ellers forresten.

Re: Rarotonga & Aukland

Når 2-3 ganger mer relateres til 1mm nedbør, så blir det ikke mye regn ;)
Nei, det relateres til 112 mm regn i juli, ikke 1 mm. Det er få øyer med 1 mm regn i måneden.

Man kan selvsagt ha det greit i regnsesongen, men det er unektelig våtere. Og som sagt er det ikke da man har festivaler som er verdt å få med seg.

Det skal vel dog sies om regnet i sommerperioden (ca. desember-mars) at det gjerne kommer med "alt på en gang". Det er muligens ikke like mye regn i antall mm høst og vinter, men høst- og vinterregnet har en tendens til å legge seg som et lokk over området, og tar gjerne med seg litt lave temperaturer. For de av oss som kjenner været på Jæren: tenk 3+ dager sammenhengende "rolig" regn (vind ca. lett bris/bris) på senhøsten, så er man nokså nærme...

Jeg foretrekker sommerregnet: det kommer rett nok mye på en gang, men det varer heller ikke lenge. Ofte føles omgivelsene også litt friskere etter en skur ;)

"lokk med rolig regn" så slik ut for meg:

attachment.php

Attachments

• ai.jpg
    ai.jpg
    156 KB · Views: 114
Back