Range vs last 737-500?

Someone

Moderator
Medlem
Hvordan er egentlig forholdet mellom last og rekkevidde på en 737-500, og da spesielt SAS sine? Årsaken til spørsmålet er at jeg hadde en -500 på FRA-OSL idag, og hadde en samtale med purseren som hevdet at ved fullt fly så slet en -500 med vekten selv på en såpass kort tur som FRA-OSL. Er dette riktig?

Jeg vil nå si at det er noe overdrevet. SAS har vel to "vektklasser" -500 med MTOW på h.h.v. 52,7 og 57,4 tonn. Sistnevnte (BRH, BRV, BUE) har god range og vil ikke ha problemer med for eksempel OSL-AGP med fullt fly og motorrating på 20K.
Lettvekterne er noe dårligere stilt. Men likevel mener jeg, uten å ha tall for det, at OSL-FRA ikke burde være noe problem. Det er jo også avhengig av værforhold, dvs avstand til alternate, samt rullebanelengde. Det siste på grunn av lavere rating på motorene (18,5K). Problemene på KKN-OSL for denne utgaven er jo diskutert her før.
Faktisk har jeg en anelse om at en lettvekter -700 (60-tonner) vil ha dårligere range ved fullt fly enn det en -500 lettvekter har med 120 pax.

Men kanskje noen 737-kusker har mer konkret og selvopplevd info om dette?

Last edited:
Har selv 2 ganger vært med på å gå ned i TRD for å fule. Da med stinn brakke KKN-OSL. Så noe problemer vil det nok være.
Nå er jo dette naturligvis en litt lengre tur en FRA

Har selv 2 ganger vært med på å gå ned i TRD for å fule. Da med stinn brakke KKN-OSL. Så noe problemer vil det nok være.
Nå er jo dette naturligvis en litt lengre tur en FRA
Har dette vært når det har vært restiksjoner på KKN, pga vær og føre, i sammenheng med motvind?

Med restriksjoner så har pilotene kanskje ikke hatt mulighet til å ta med nok fuel fra KKN.

Ikke umulig at føre har vært en faktor; jeg har vært med på å ikke kunne ta av fra TOS med en 18,5 lbs -500 til Oslo, mens både -300 fra NAX og -700 fra SAS kunne gå. Årsak: Glatt bane. Dermed for mye bane brukt til V1-fart og for kort stopplengde. Og skipperen ga klar melding; "motorsvake" flymaskiner bruker man ikke på Tromsø om vinteren!

Har dette vært når det har vært restiksjoner på KKN, pga vær og føre, i sammenheng med motvind?

Med restriksjoner så har pilotene kanskje ikke hatt mulighet til å ta med nok fuel fra KKN.

Usikker på det.
Begge gangene jeg husker var det flott vær begge steder, men motvind jan ha spilt en rolle. Har derimot aldri opplevd dette på andre flytyper med full kabin.

KKN har altid restriksjoner pga den korte banen. Det er vel også obstacles som innvirker på performance.

Back