• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Range på A330-300? (splittet fra SAS ser på 787-10)

Re: Range på A330-300? (splittet fra SAS ser på 787-10)

LH lastar rätt regelbundet ca.17T frakt på sina flighter till/från SEA...Typisk bränslemängd är 67-69T. Med dessa siffror ligger TOW på ca. 225-230T (MAX 233T)...

Så kan ikke rekkevidden på A330-200 og A330-300 sammenlignes heller.

Jo, den kan forsåvidt det, og den er betydelig lenger på A332 ;) Neida, my bad!

Derimot seier Wikipedia at Kuala Lumpur - Christchurch på 8689 km er verdens lengste rute med Airbus A330-300.

LH lastar rätt regelbundet ca.17T frakt på sina flighter till/från SEA...Typisk bränslemängd är 67-69T. Med dessa siffror ligger TOW på ca. 225-230T (MAX 233T)...

Er de 17T frakt inkludert også bagasje, hvis ja så snakker vi om maks 209 passasjerer om bord på en slik flight til SEA hvis det bare er voksne mannlige passasjerer (kabinfaktor 78,6%). 4-5T av de 17T i frakt vil da være bagasje. En forutsetning for dette er at LHs OEW = Airbus' OEW.

Er de 17T frakt inkludert også bagasje, hvis ja så snakker vi om maks 209 passasjerer om bord på en slik flight til SEA hvis det bare er voksne mannlige passasjerer (kabinfaktor 78,6%). 4-5T av de 17T i frakt vil da være bagasje. En forutsetning for dette er at LHs OEW = Airbus' OEW.

209 passasjerer gir kabinfaktor på 95%, da Lufthansa A330-300 har 221 seter.
Det er vel trolig at Lufthansa OEW er en del tyngre enn Airbus OEW, med tyngre galley og tunge seter i business og first? Dette vet sikkert BU662 mer om.

Takk Dag, blingset litt på seatguru - en 3-tall ble til 4 i farten.

Uansett, dette er en temmelig tight operasjon som ligger i yttergrensen til hva A330-300 (WV022/WV052) er bygget for. I utgangspunktet er A330-300 optimalisert for de kortere TATL (Europa - østkysten av USA). Jeg tror nok Lufthansa vil oppleve en del begrensninger i frakt de kan ta med på turene vestover, spesielt slik været har vært i deler av denne vinteren.

En A330-200 er annerledes med mye mer drivstoffkapasitet (rundt 43% mer enn -300), men hvis man topper opp tankene er det bare igjen 9,2T til frakt og passasjerer. Da snakker vi om bare 80 passasjerer med bagasje og det er det - og så en rekkevidde opp mot den maksimale rekkeviden Airbus angir på 13 400 km da.

Takk Dag, blingset litt på seatguru - en 3-tall ble til 4 i farten.

Uansett, dette er en temmelig tight operasjon som ligger i yttergrensen til hva A330-300 (WV022/WV052) er bygget for. I utgangspunktet er A330-300 optimalisert for de kortere TATL (Europa - østkysten av USA). Jeg tror nok Lufthansa vil oppleve en del begrensninger i frakt de kan ta med på turene vestover, spesielt slik været har vært i deler av denne vinteren.

En A330-200 er annerledes med mye mer drivstoffkapasitet (rundt 43% mer enn -300), men hvis man topper opp tankene er det bare igjen 9,2T til frakt og passasjerer. Da snakker vi om bare 80 passasjerer med bagasje og det er det - og så en rekkevidde opp mot den maksimale rekkeviden Airbus angir på 13 400 km da.

Jeg reagerer litt på at du skriver "vil" oppeleve en del begrensninger - dette er jo en rute Lhufthansa har operert i snart 5 år med nettopp en A330-300 og de har såpass bra performance at de hverken bytter equip eller legger ned ruten

Jeg reagerer litt på at du skriver "vil" oppeleve en del begrensninger - dette er jo en rute Lhufthansa har operert i snart 5 år med nettopp en A330-300 og de har såpass bra performance at de hverken bytter equip eller legger ned ruten

Tror jeg får legge ut grafen her, så du selv kan se at det er begrensninger (i teorien, hvor mye dette virker inn i praksis er en annen sak). Det bunner egentlig ut i om Lufthansa hadde klart å selge flere tonn frakt, eller om de makser ut på volum.

Ruta er 4439NM i rett linje. Tar man hensyn til litt vind, vektorering, SID, STAR osv kan man regne 4200nm østover og 4700nm vestover (i praksis vil nok tallene variere en del, dette er kun eksempel). Da får man den blå linjen vestover og den røde linjen østover.

Attachments

• PR 330.jpg
    PR 330.jpg
    33 KB · Views: 323
Last edited:

Tror jeg får legge ut grafen her, så du selv kan se at det er begrensninger (i teorien, hvor mye dette virker inn i praksis er en annen sak)

Ruta er 4439NM i rett linje. Tar man hensyn til litt vind, vektorering, SID, STAR osv kan man regne 4200nm østover og 4700nm vestover (i praksis vil nok tallene variere en del, dette er kun eksempel). Da får man den blå linjen vestover og den røde linjen østover.

Nå begynner jo dette å bli en noe merkelig diskusjon, hvor på den ene siden Flyprats teoretikere vurderer om hvorvidt denne ruten kan opereres med A330-300 mens på den andre siden Lufthansa som nå faktisk opererer ruten på 5 året med A330-300 og bare siden diskusjonen startet har gjennomført 7 vellykkede flygninger (# 8 er på vei mens jeg skriver dette) og det med høyt belegg både i cabin og Cargo hold.....Torsdag gikk den sprutfull ut av Seattle med den lille Italienerinnen ombord og fra cargo siden har jeg forespurt en av våre samarbeidspartnere som er leder i Lynden Air Cargo i Portland om hvordan de som storkunder av LH Cargo ut av Seattle opplever produktet - og fra et selskap som sender / mottar masse utstyr til Oljebransjen er LH Cargo regnes som "rock solid".

En skal også ta med i betraktningene at Lufthansa var ikke akkurat amatører (eller er) når de bestemte seg for å flytte FRA-PDX til FRA-SEA - de hadde solid operasjonell statistikk (FRA-PDX er kun 20 minutter lengre og følger de samme routingene) så de LH visst meget godt hva de gjorde når oppgraderte fra A340 til A330;)

Så i teorien har Flyprat tvil om dette lar seg gjøre - Lufthansa og vi som bruker ruten er ikke enig at toerien stemmer med virkeligheten:p

Nå begynner jo dette å bli en noe merkelig diskusjon, hvor på den ene siden Flyprats teoretikere vurderer om hvorvidt denne ruten kan opereres med A330-300 mens på den andre siden Lufthansa som nå faktisk opererer ruten på 5 året med A330-300
..
Så i teorien har Flyprat tvil om dette lar seg gjøre - Lufthansa og vi som bruker ruten er ikke eniog at toerien stemmer med praksis:p

Jeg har aldri hatt tvil om at ruta lar seg gjøre, jeg bare påpeker at en slik rute vil ha restriksjoner. Nekter du på dette?

F-E

De store operative problemer kommmer under sommeren. Det nytter ingenting a argumentere at man ha na gjennomfört turer med full last. Fordi na er det kjölig i FRA. Vent til temperaturen stigger til 30°C, da fa man automatisk problemer.

Faktum at LH har operert ruten med A330 i flere ar ikke beviser a det ble ingen problemer. Du bare ikke fikk de meg deg. Fordi LH vil ikke ga ut til pressen med en melding "Var flight til SEA gikk nesten uten Cargo pga flyoperative forhold".

Ellers er det mye pseudo-viten som er kasted inn i denne diskusjonen... Det finnes flere ruter pa A330 som er ekstremt kritisk, men det hovedparten av en OCC a löse dette pa den best mulig mate.

Jeg har aldri hatt tvil om at ruta lar seg gjøre, jeg bare påpeker at en slik rute vil ha restriksjoner. Nekter du på dette?

Igjen det er vel få ruter som ikke har restriksjoner fra tid til annen - at Lufthansa ikke har Downgraded til A340 (selv når DUS opererte medA330) og cargo kundene er godt fornøyd med leveransen year - round fra Lufthansa, kan en vi vel være enige om at restriksjonene ikke på langt nær er store nok til at det har innvirkninger på det operasjonelle til at man har sett seg nødt til å endre fra A330-300 - det kan vi vel være enige om

F-E

De store operative problemer kommmer under sommeren. Det nytter ingenting a argumentere at man ha na gjennomfört turer med full last. Fordi na er det kjölig i FRA. Vent til temperaturen stigger til 30°C, da fa man automatisk problemer.

Faktum at LH har operert ruten med A330 i flere ar ikke beviser a det ble ingen problemer. Du bare ikke fikk de meg deg. Fordi LH vil ikke ga ut til pressen med en melding "Var flight til SEA gikk nesten uten Cargo pga flyoperative forhold".

Ellers er det mye pseudo-viten som er kasted inn i denne diskusjonen... Det finnes flere ruter pa A330 som er ekstremt kritisk, men det hovedparten av en OCC a löse dette pa den best mulig mate.

Nå er det ikke akkurat pseudo viten jeg sittter med, men meget god kontakt med flere av Lufthansas store cargo kunder, en av de jeg studerte sammen i Seattle sitter hos Boeings eCommerce i logistikk avdelingen og bruker LH491 omtrent daglig (om sommeren - og de dagene den går om vinteren) - så vi bruker aldri pressen som kilde - derimot Boeings egen statistikk over forsendelser - og en annen meget god venn av oss begge sitter hos Lynden Air Cargo i Portland og har vært storkunde hos Lufthansa i lang tid.

Som du sikkert vet er det jo helt andre Cargo mengder fra Seattle til Frankfurt så varme sommerdager i FRA spiller mindre rolle sålenge vi har en typisk Seattle "sommerdag" 15 grader og regn ;)

Det jeg i utgangspunktet reagerte på er denne påstanden:
LN-AFG, alle de fem destinasjonene du nevner er utenfor rekkevidden til en A330-343X, og dermed er det bare A343-313X i dagens flåte som kan nå disse destinasjonene. Sistnevnte type skulle ikke bli så vanskelig å finne, men så er det driftskostnadene da ...

.
Seattle var jo en av de 5 destinasjonene LN-AFG trakk frem (han reiser også til Seattle ganske mye) og slike påstander mener jeg blir vel teoretiske - og faller i et noe merkelig lys når Lufthansa har operert FRA - SEA i 5 år - med langt bedre resulateter enn de gjorde med Portland ruta. Selvom LH er en konkurent av deg - tror jeg vi kan være enige om LH stort sett vet godt hvor de skal sette inn de forskjellige flytypene og om A330-300 ikke hadde levert mellom FRA og SEA så hadde den blitt byttet ut.

Back