- Rakk ikke flyet – leide en 737

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
- Rakk ikke flyet – leide en 737

15 sveitsiske turister skulle tirsdag til Svalbard for å delta på et tidagerscruise med det lukseriøse cruiseskipet «Prince Albert II» fra Longyearbyen til Tromsø.

Men da de kom til Gardermoen så hadde flyet de skulle med til Svalbard allerede tatt av.

Dermed var gode råd dyre. De kontaktet cruiseselskapet som da like godt leide et stort passasjerfly fra SAS for å frakte turistene nordover.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7194746
 
Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Nå gjorde vel SAS dette for å tjene penger og ikke av velvillighet.
Men selvsagt var det bra for sveitserne.
 
Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Mente av cruise seleskapet ;)

Tja, hva er vel en 30.000 kroner per passasjer, når passasjerene i utgangspunktet har betalt nesten 100.000 kroner for å være med på cruiset?
 
Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Noen som vet hvilket fly som ble brukt? Bra service av cruiseselskapet - og hyggelig for inntjening for SAS. Passasjerene fikk sikkert et godt Business Class-måltid, med tilhørende fri bar.
 
Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Siden det kom istand så fort, var sikkert cateringen improvisert på matfronten. Ellers er det den som chartrer som setter specs'en for hva som skal serveres og prisen er justert deretter.
 
Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Tja, hva er vel en 30.000 kroner per passasjer, når passasjerene i utgangspunktet har betalt nesten 100.000 kroner for å være med på cruiset?

Tja, jeg vil tro at det ikke er helt urimelig at de 30.000 i ekstrakostnader spiser opp omtrent det som er av overskudd (uten at jeg har noen som helst kjennskap til hva slags marginer cruiseoperatørene har).
 
Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Tja, jeg vil tro at det ikke er helt urimelig at de 30.000 i ekstrakostnader spiser opp omtrent det som er av overskudd (uten at jeg har noen som helst kjennskap til hva slags marginer cruiseoperatørene har).

Alternativet ville vel evt. vært og sagt "sorry", og evt. refundert de 100.000, evt. latt være å refundere de 100.000. Uansett tror jeg begge alternativer ville gitt rederiet en god dose dårlig PR, i motsetning til den gode PR'en de har fått nå, og ville evt. ikke fått flere kunder som ville betale 100.000 kroner for å evt. blitt sittende fast på OSL.
 
Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Der står ikke noget om hvorfor de kom sent til GEN...men her er
SK7097 []29JUN10[] [ UTC

73G 7371 LNRRM

STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA
29JUN OSL LYR 1245 1530 1255 1302 1540 1544

Flyet de fortsatte med
Hilsen
Ole

PS: SAS havde ikke noget forbindelse til LYR den dag
 
Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Alternativet ville vel evt. vært og sagt "sorry", og evt. refundert de 100.000, evt. latt være å refundere de 100.000. Uansett tror jeg begge alternativer ville gitt rederiet en god dose dårlig PR, i motsetning til den gode PR'en de har fått nå, og ville evt. ikke fått flere kunder som ville betale 100.000 kroner for å evt. blitt sittende fast på OSL.

Det skal du ikke se bort i fra, men min kommentar var vel kanskje mer et svar på at selv om cruiset koster 100.000 så er det slett ikke sikkert at det er uproblematisk å punge ut med 30.000 ekstra per passasjer isolert sett. Det er klart at det kan være andre faktorer som bidrar til at det er fornuftig å hente dem opp til Svalbard for egen regning (f.eks. de faktorene du trekker frem).
 
Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Rart det var fly og crew tilgjengelig midt i den travle sommersesongen.
 
Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Crew, ja ... fly, nei. Sommerreduksjonene har begynt så det er plenty ledig kapasitet.
 
Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Som det står var det tilfeldigheter som gjorde at alt klaffet:

- Vanligvis er det vanskelig å chartre et fly på så kort varsel midt i en hektisk sommerperiode, men alt klaffet og vi kastet oss rundt for å få det til, sier Johansen

Ellers sier vel artikkelen ingenting om hvem som betalte. Kanskje var det turistene sin egen skyld at de kom for sent til flyet. Kanskje de derfor fikk cruiseselskapet til å finne et fly, via flymegler, mot økonomisk garanti fra passasjerene selv.
 
Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Der står ikke noget om hvorfor de kom sent til GEN...men her er
SK7097 []29JUN10[] [ UTC

73G 7371 LNRRM

STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA
29JUN OSL LYR 1245 1530 1255 1302 1540 1544

Flyet de fortsatte med
Hilsen
Ole

PS: SAS havde ikke noget forbindelse til LYR den dag

LX 1210 kom inn 09:13, mens SK 4414 (TOS-LYR) dro 09:54, det kan jo være at bagasjen har tatt for lang tid? Det er jo i knappeste laget, har selv hatt problemer med denne uten innsjekket bagasje når LX var litt sen inn.
 
Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Ellers sier vel artikkelen ingenting om hvem som betalte. Kanskje var det turistene sin egen skyld at de kom for sent til flyet. Kanskje de derfor fikk cruiseselskapet til å finne et fly, via flymegler, mot økonomisk garanti fra passasjerene selv.

– Cruiseselskapet betalte mellom 400 000 og 450 000 kroner, og da fikk de fri bar og full service, sier informasjonssjefen.

Det betyr at cruiseselskapet betalte 26-30 000 kroner per passasjer.
 
Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Takk til MOW som la ut link til denne historien - fornøyelig lesning.
Men resten av spekulasjonene i denne tråden kunne vi vel strengt tatt klart oss foruten. Her var det mange som hadde behov for å lufte tankene sine - i tillegg til at enkelte også behersker de fire regnearter, formodentlig utført på kalkulator.
 
Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

Haha, kan jo ikke sammenligne et luxuscruise, med en gratis studietur i en ombygd reketråler?? :P
 
Re: - Rakk ikke flyet – leide en 737

– Cruiseselskapet betalte mellom 400 000 og 450 000 kroner, og da fikk de fri bar og full service, sier informasjonssjefen.

Det betyr at cruiseselskapet betalte 26-30 000 kroner per passasjer.

Ja, eller som mitt poeng var, at cruiseselskapet betaler og at pax blir belastet av cruiseselskapet :) Enklere for et cruiseselskap å skaffe fly på kort varsel enn privatpersoner. Men uansett, dette blir spekulasjoner. Ville bare si at det er mye som kan ligge bak :)
 
Back
Top