Råd og tips mot jetlag

Bruk av sove-medisiner på IC/Øst & Vest

Hei,
Sliter big-time med soving ombord. Reiser 5 turer til US of A i året, helst East-coast (EWR,BOS,IAD) - men så hender det at set blir (SFO,LAX,LAS). Tok dobbel dose til SEA en gang, og det var ikkje bra (CPH-SEA)/SK...

Mot øst (BKK,SIN,USM,KUL) er det aldri noe problem (foruten OSL-BKK i C).

Jeg har prøvd 7,5mg Imovane eller Zopiclone, men dette funker dårlig østover. Tips mottas med takk,

Re: Bruk av sove-medisiner på IC/Øst & Vest

Vel man skal ikke drikke alkohol , sier man. Overdose av vin funker bra for meg... Ikke ment som spøk.. Har gitt opp melatonin... Null effekt..

Kanskje teit forslag, men har du prøvd senere avganger?

BA har flere avganger til østkysten etter 1900. På en tidlig avgang blir det ikke mer enn en kort lur på meg heller.

Heisann!

2 glass rødvin og èn GT så er det natta... :) Tabletter hjelper sjelden, har også droppet det!

Men vil ikke kroppen sove er det ingen vits å presse den til det. Bedre å bare slappe av i setet med een bok eller film da, og når du tilslutt blir småtrøtt er det bare å duppe av!

Kim

Råd og tips mot jetlag

Jeg reiser ikke så ofte langt utenfor europa, men nå tenkte jeg å ta en 3 dagers tur til New York er det for kort tid med tanke på jetlag? Lander 14:15
Vil helst ikke bestille, visst turen blir ødelagt på grunn av jetlag

Re: Råd og tips mot jetlag

Jeg reiser ikke så ofte langt utenfor europa, men nå tenkte jeg å ta en 3 dagers tur til New York er det for kort tid med tanke på jetlag? Lander 14:15

Neida, er akkurat passe det, synes jeg. Man er litt ødelagt første kvelden, men resten kommer til å gå fint, så lenge du har aktiviteter planlagt på kvelden og ikke setter deg til i en stol. Da er det fort å søvne ;)

Neida, er akkurat passe det, synes jeg. Man er litt ødelagt første kvelden, men resten kommer til å gå fint, så lenge du har aktiviteter planlagt på kvelden og ikke setter deg til i en stol. Da er det fort å søvne ;)

Hehe takk for tipset :)

Lander 14:15

Det er svært individuelt, og spørs litt hva du har tenkt å gjøre i New York. Det er en fordel om du er et b-menneske (og normalt sove lenge og holde deg våken lenge).

Råd og tips mot jetlag

Det er svært individuelt, og spørs litt hva du har tenkt å gjøre i New York. Det er en fordel om du er et b-menneske (og normalt sove lenge og holde deg våken lenge).

Det blir vel for det meste sightsing på dagtid og litt shopping på kveldstid.
og jeg er dessverre et
Lite a-mennenske som legger seg tidlig og står opp tidlig...

Jeg sliter sjeldent med jetlag, men nå er jeg blitt ganske flink til å sove når jeg kan og holde meg våken når jeg må. Det beste (om klarer å sove på fly) er jo om du sover helt minimalt natten før, så sover du hele veien til New York. Men det er like mye for å få tiden til å gå som å forhindre jetlag..

Om du ikke skal på jobb er det vel nok med en langhelg om gangen i New York uansett.

God tur!

Last edited:

Lite a-mennenske som legger seg tidlig og står opp tidlig...

Det kan hende at du vil være svært trøtt når du ankommer New York, men jeg vil anbefale deg å holde deg våken en stund, for ellers vil du våkne midt på natta. Og, selv om NY aldri sover, så er ikke 4 om morgenen den mest spennende tida. ;)

Selv sliter jeg svært lite med jetlag og sover alltid på flyet. Bruker sovemedisin (zolpidem 10mg) og prøver å få minst 4 timer (helst 5) søvn på transatlantiske flyvninger. Da får jeg nok søvn til at jeg klarer å gå resten av dagen og sove normalt til kvelden. Ber som regel om 2 bokser med brus og sover gjennom middagen (spiser på flyplassen).

Trikset som funker bra for meg som er B-menneske er å prøve å vri døgnet til min fordel om jeg reiser øst eller vest, slik at jeg legger meg tidlig kveld og heller våkner i 4-5 tia om morgenen så går det av seg selv til normaltid etter noen dager. Jeg kjemper meg heller til å holde meg våken når jeg ankommer tidlig morgen. Når jeg er på tur står jeg heller opp tidlig for å få mer ut av dagen, da er jeg heller ikke på langtur for å få med meg noe særlig natteliv, heller for å se meg rundt på dagtid.

Når jeg reiser vestover prøver jeg å ikke sove noe før jeg kommer frem selv om jeg tillater meg en time eller to på siste strekket om jeg reiser så langt som Hawaii. Østover har jeg hatt suksess med sene flighter fra østkysten av USA, sette alarmen på telefonen på 9 om morgenen dit jeg skal og så prøve å få meg noe å spise for å få i gang kroppen, eventuellt sovepiller på tidllig ettermiddagsflighter fra vestkysten av USA for så å våke opp nærmere ankomst Europa.

Ved reiser østover er jeg alltid påpasselig med mcduck sier å få meg et godt måltid på flyplassen før avgang.

Jetlag høres veldig dramatisk ut, men det dreier seg ikke om annet enn at man er mer/mindre trøtt enn hva klokken skulle tilsi.
Holder du koken reisedagen er du som folket sier over det verste. Vestover er reisedagen veldig lang, så fristelsen for en ettermiddagskvil er stor. Dropp den og legg deg heller litt tidligere enn du pleier hjemme for å ta igjen det tapte.

Kjør på med aktiviteter når du er ferdig sjekket inn og klar for Eplet. ESB/TotR og Times Squrae er feks toppers før middag første dag.

Jetlag tips og triks

Hei,

Jeg har en del tidssoner neste måned (Stavanger-Los Angeles-Stavanger-New York)

19.05 - SVG-OSL-ARL-LAX
Avreise 06.15 fra SVG og ankommer LAX 12.15 (21.15 SVG-tid)
23.05 - LAX-ARL-OSL-SVG
Avreise 14.15 (23.15 SVG-tid) fra LAX og ankommer SVG 14.10 (den 24.04)

Så har jeg tirsdagen og onsdagen i Stavanger før det blir

26.05 - SVG-OSL-EWR
Avreise 09.35 fra SVG og ankommer EWR 13.15 (19.15 SVG-tid)
29.05 - EWR-OSL-SVG
Avreise 18.55 (00.55 SVG-tid) og ankommer SVG 10.45 (den 30.05)

Noen som har tips til hvordan best mulig jeg kan håndtere jetlaggen?

Har hørt råd om både mye alkohol og/eller søvn på fly, eller mer konstruktivt med frukt/smoothie og trening. Fint med erfaringsdeling på dette da jeg ikke er så dreven på US-reiser.

Det viktigste er at jeg fungerer optimalt mens jeg er i US, og at jeg ikke er helt ødelagt i NY etter frem-og-tilbake...

Re: Jetlag tips og triks

Litt avhengig hva du skal gjøre der borte, men tror hvsi mulig at du ikke skal snu døgnet totalt over på USA tid mens du er der borte. Hvil når du kan er kanskje et tips?

New York er "bare" 6 timers forskjell og noe jeg normalt ikke vill bekymret meg for, dog her så ha du en LA-tur i kroppen bare noen dager før. LA er mer krøkkete da jeg personlig synes 9 timer er mye verre og hanskes med enn 6, og de 3 ekstra timene ift ti lØstkysten merkes

SAS1DSVG, det er en hårdt program, du byder dig selv, men som
andre allerede har sagt: Det er meget individuelt, hvordan folk tackler
problemet!

Jeg har alle dage været hårdt ramt af jetlag og har for længst
opgivet at tage på ferier i det fjerne østen! Hvad værre er: Australien
er også ude af billedet!
Lektionen fra min NYC-tur for nylig var, at jeg næste gang skal lade
være med at stå op midt om natten for at tage en fakirflight til
en transfer lufthavn og et tidligt fly over dammen! Jeg var på mit
hotel på Manhattan kl. 16.00, men på det tidspunkt havde jeg været
vågen i 19 timer! Jeg fik intet ud af resten af dagen og var død som
en sild kl. 18.00! Så 'tricket' med at gå i seng til 'normal'
lokal sengetid duede ikke i mit tilfælde! Skal man forlænge dagen,
som det anbefales, når man rejser vestover, skal man nok være så
nogenlunde udhvilet, når man når frem!

Det er værre med LAX, og selv ville jeg følge Someones råd
om ikke at vende døgnet, hvis det er muligt!

God tur!
:fly

Last edited:
Re: Jetlag tips og triks

Hei,

Jeg har en del tidssoner neste måned (Stavanger-Los Angeles-Stavanger-New York)

19.05 - SVG-OSL-ARL-LAX
Avreise 06.15 fra SVG og ankommer LAX 12.15 (21.15 SVG-tid)
23.05 - LAX-ARL-OSL-SVG
Avreise 14.15 (23.15 SVG-tid) fra LAX og ankommer SVG 14.10 (den 24.04)

Så har jeg tirsdagen og onsdagen i Stavanger før det blir

26.05 - SVG-OSL-EWR
Avreise 09.35 fra SVG og ankommer EWR 13.15 (19.15 SVG-tid)
29.05 - EWR-OSL-SVG
Avreise 18.55 (00.55 SVG-tid) og ankommer SVG 10.45 (den 30.05)

Noen som har tips til hvordan best mulig jeg kan håndtere jetlaggen?

Har hørt råd om både mye alkohol og/eller søvn på fly, eller mer konstruktivt med frukt/smoothie og trening. Fint med erfaringsdeling på dette da jeg ikke er så dreven på US-reiser.

Det viktigste er at jeg fungerer optimalt mens jeg er i US, og at jeg ikke er helt ødelagt i NY etter frem-og-tilbake...

Dette hørtes hardt ut, håper du flyr biz. Jeg kom nettopp hjem fra LA og de 9 timene er grusomme, og har blitt verre med alderen. Mitt tips er å starte og slutte dagen tidlig hvis det er mulig, og å ikke snu tilbake til norsk tid med mindre du må de to dagene hjemme... God tur og lykke til!! (Drikk masse vann!!!)

Back