Råd og tips mot jetlag

Hypern

ScanFlyer Rusty
Råd og tips mot jetlag

Jetlag er heldigvis ingen sykdom som er særlig langvarig, men for noen av oss så blir den ofte ganske ubehagelig. Jeg starter denne tråden fordi jeg har i det siste blitt ganske plaget av dette uavhengig om jeg har dratt øst eller vestover. Det går heldigvis over etter 3-4 dager som regel, men mens man har symptomer på det er det dritirriterende. Med det mener jeg kvalme, nedsatt appetitt, større appetitt, hodepine og alt dette kan skje i løpet av en halv time. Plutselig sulten så plutselig ikke sulten og du ønsker helst ikke å tenke på mat.

Nå har jeg på denne turen til USA satt meg selv i situasjonen. Tok et fly tilbake som landet 6:30 AM på LHR. Avgang 19:15 fra BOS. Jeg innser at jeg burde vært mer strategisk og tatt en senere sleeperservice avgang, antagelig den seneste avgangen de har for å minimalisere plagene. Med den avgangen jeg tok endte jeg opp midt på svarteste natta amerikansk tid, med en avgang som lander nærmere midday så vil klokka da være 6 amerikansk tid og vil ikke være så fordømt gærent.

Jeg synder dessverre mot prinsippene, alkohol etc, men jeg liker min øl. Noen andre tips hva man kan gjøre for å forebygge, evt noen her som har noen kjerringråd? Kom gjerne med forslag til flyavgangstider, enkelte steder har jo mange avganger mellom interkontinentale destinasjoner (LES JFK-LHR feks)

Re: Råd og tips mot jetlag

Finn deg en jobb der du jobber fullkontinuerlig skift og snur døgnet hyppig.
Evt. Prøv og delvis snu døgnet mot tiden dit du skal i forkant.

Jeg synes det var en god ide å starte denne tråden da jeg også
har et spørsmål vedrørende jetlag

Skal reise til Thailand og da lurer jeg på
Når er det best å reise fra Norge tidlig på morgenen, midt på dagen eller seint på kvelden?
Thai airways sin avgang er kl 14.00 framme kl 06 om morgenene er det best ?

Skal reise til Thailand og da lurer jeg på
Når er det best å reise fra Norge tidlig på morgenen, midt på dagen eller seint på kvelden?
Thai airways sin avgang er kl 14.00 framme kl 06 om morgenene er det best ?

Personlig synes jeg det er langt bedre å dra på kvelden. Med avgang kl14 får jeg typisk sovne over Burma. Og da blir det ikke mye søvn

Sovetabletter gjør susen. Er vitenskapelig bevist at det reduserer jetlag.

Melatonin er løsningen. Men husk at tage dem ved sengetid 3-4 dage efter ankomst også.

Og så sørg for at gå i seng til "normal" sengetid på destinationen. Ved ankomst tidlig morgen på en vest->øst flyvning, så sov evt et par timer, men ikke mere.

Personligt sover jeg dårligt på fly uanset og lider lidt af jetlag, men har fundet en god rytme for at mininere det.

Jeg hadde masse sånne triks før. Type, drikke mye vann, ikke drikke alkohol, spise lett mat, holde seg våken på dagflight, sjonglere bananer i galley, stille klokke bla bla bla bla.

Men egentlig har jeg funnet ut at ingenting hjelper. Så jeg har kastet alt på båten og gjør bare følgende:

1) Drikker alltid vin til jeg sovner. Natt eller dagflight spiller ingen rolle. Men prøver alltid ha nattflighter.

2) Sover når jeg er trøtt og står opp når jeg er våken, i den grad det er mulig i fht jobb. Tar en høneblund i ny og ne.

Faktisk er det at jeg kuttet alt stresset og kukingen med systemer det som har hjulpet mest.

Jeg merker stor forskjell på om jeg flyr øst eller vest. Og naturligvis er det forskjell på hvor stor tidsdifferansen er.

På en reise fra Bangkok til Texas (12h forskjell) så merket jeg ikke de helt store plagene, utrolig nok. Da fløy jeg UA i C og sov en del ombord hvilket nok hadde mye å si (samt høyere kvalitet på vin og sprit underveis). Men på de mer vanlige 6-8-timers forskjell-reisene kan det bli riktig slitsomt. Hvis jeg flyr eco foretrekker jeg å komme frem på ettermiddag/kveld uansett retning, for da har jeg ikke sovet ombord på flyet og trenger å sove ganske kjapt på bestemmelsesstedet og det er som nevnt en fordel å legge seg når klokken sier det er leggetid.

Ellers foretrekker jeg å fly østover da jeg da vanligvis klarer å få sove på kvelden etter en lang arbeidsdag selv om den indre klokken mener det er tidlig på ettermiddagen. Tar vanligvis 2-4 dager å komme i rytme. Så da har jeg lite plager.
Vestover derimot er et stort problem fordi konsentrasjon og arbeidsevne forsvinner tidlig på ettermiddagen og det er komplett umulig å sove stort lenger enn til 3-4 på natten. Her tar det ofte opp mot 7 dager å komme i rute igjen, og da skal en jo ofte tilbake i et fly igjen.

Jeg har ikke merket noen forskjell på med/uten alkohol/kaffe. Jeg har heller ikke hatt noen positiv effekt av å kontrollere hva jeg spiser når og hvor mye.
Er ikke noe glad i kjemi i pilleform, så det har jeg ikke forsøkt. Det som har innvirkning er naturlig nok hvor utvilt jeg er før reisen tar til. Har jeg underskudd av søvn i utgangspunktet tar det lenger tid å komme inn i ny døgnrytme.

For egen del handler det mest om forarbeid. Jeg prøver å stå opp tidligere enn normalt (gjerne 2-3 timer) før flygninger østover, mens man vestover er pretty much skruuuuwd anyway så da er det bare å go with the flow :p

Det verste jetlag for meg var faktisk hjem fra Hawaii i januar. Slet med dårlig søvn og appetitt i to uker etter hjemkomst.

Enig med Fnate her!

Begynner man å tenke, planlegge, sove når man ikke er trøtt, spise når man ikke er sulten etc så starter problemene.

Ta et glass vin eller en pils, sov om du føler for det og bare venn deg til å slappe av.. Kroppen bestemmer seg selv for hva den vil, og noe lureri går sjelden.. melatonin er utprøvd, samme er koffeintabletter etc.. Hold deg til å lytte til kroppen du, så går alt så meget bedre! :)

Kim

Jeg stresser lite med jetlag, men prøver å ikke sove på slutten av en dagflight, siden man da fort ender opp med å være veldig uthvilt rett før sengetid. Vestover så strekker jeg vanligvis døgnet, eventuellt ispedd en kort høneblund på flyet, etterfulgt av mye cola og kaffe. Å dra til New York og legge seg kl 22 kvelden man ankommer er jo ikke værre enn å være ute på byen og komme hjem kl 0400. Vestkysten er tyngre, sist jeg dro dit tok jeg en times søvn på flyet, og det var passelig slik at jeg var passelig oppegående, men alikevel sovnet som en sten når jeg kom frem.

Kroppen er generellt god til å omstille seg, så bare pass på å få dagslys om dagen, og hold deg i ro om natten så tilpasser du deg ganske fort. Mat kan være det vanskeligste jeg blir ikke kvalm, men når jeg er med på organiserte turer hvor det må spises på faste tider er det tildels ubehagelig å spise når man føler seg mett.

Det er bare å slappe av under flighten, drikke jevnt med vann og komme seg straks ut i sol og aktivitet når man kommer frem så er jetlag ikke noe problem.

De som derimot drar rett og legger seg på hotellrommet når det ikke er kveld kan regne med problemer i flere dager.

Eg er enig med robertaas. Det viktigaste (etter mi meining) er å umiddelbart prøve å tilpasse seg den normale døgnrytmen på plassen man kjem til. F.eks om eg har ein dagflygning ifrå Østen (evt ifrå Europa til USA) så unngår eg å sove på flyet.

Tydelig at folk er forskjellige, og det som virker på noen virker nødvendigvis ikke på andre. Slik er det også med jetlag, det er vanskelig å forutsi og ingen reise er lik.
For min del virker ikke skiftarbeid, drikke mye vann, være avholds,tilpasse ny døgnrytme på forhånd, mye sol eller tvinge seg til å tilpasse ny døgnrytme med en gang.

Det som derimot pleier å fungere for meg er å ta sene flighter, slik at muligheten for å sove på flyet etter en passe dose vin er tilstede. F.eks. 22:15 fra ORD til MUC i oktober, sov 5 timer og fikk ikke jetlag i det hele tatt selv. Derimot er ORD-ARN kl 16 eller ZRH-Asia kl 13 drepen for meg, siden jeg da ikke er i sovemodus man ankommer destinasjonen tidlig på morgenen. Tar man av sent og ankommer sent, trenger man ikke mer enn 4-5 timer søvn på flyet siden det ikke er så lenge til kvelden uansett. Mister jeg en natt søvn er løpet kjørt, da bruker jeg 4-5 dager før jeg er 100%. Får jeg derimot sove 4-5 timer på flyet, pleier det å gå ganske fint.
På vestgående flighter har jeg aldri hatt problemer, har da hatt dagflighter og sovet 1-3 timer.

Jeg er vel heller ikke at de som sover best/mest på fly.
Reiser normalt til Chiang Mai nord i Thailand to ganger i året, og jeg foretrekker nok som Someone nattfly østover (og sover gjerne best den siste timen fra BKK til CNX...)

Jetlag plager meg nok likevel mest etter hjemreisen til Norge (som en venn sier: Alt er verst med å reise hjem...)

Ved reise til asia, så funker nattflyvninger desidert best for meg. Jeg har som regel klokket inn 5-6 timer på øyet ved flyvinger til Hong Kong og til Bangkok. Da kjører jeg første dagen helt ut og er i vater andre dagen. Ved dagflyvning er det stikk mottsatt. Har tidligere reist med thai og da ikke sovet en dritt på turen ned. Er som regel helt amøbe dag 1 i thailand da. Heldigvis så sliter jeg ikke noe mer enn første dagen.

På mine turer til New York har konsekvensen kun vært at jeg har blitt trøtt og lagt meg tidlig ,og stått opp tidlig, noe som ikke har vært noen direkte ulempe når jeg har vært der. Sen flyvning hjem USA, så får jeg som regel sovet litt på vei hjem og dermed klarer overgangen ganske fint.

Neste tur østover er med SQ og dagflyvning, men da tenker jeg å prøve sovetabelett.

Jeg har endt opp med å følge strategiene til Fnate og Dag Viking og plages ikke veldig, men jeg må reise i C. Prøvde i flere år å få noen timers søvn i eco; biff og rødvin på flyplassen og kveldsflight fra USA, melatonin i flere dager før og etter, kombinasjoner av disse to og til og med den erkesunne varianten er utprøvd (i alle fall nesten). Ble veldig trøtt, men uten å få sove. Eneste gangen jeg har sovet i eco var på en veldig forsinket charterreise fra Tyrkia hvor jeg hadde tre seter for meg selv da en buss med reisende ble forhindret grunnet skogbrann.

Mulig jeg kommer til å leve noen år færre enn om jeg hadde fulgt den sunne varianten bestående av vann (null alkohol), dagslys og salat, men så var det dette med kvalitet vs. kvantitet...

Mitt skiftarbeidende hode er kontinuerlig jet-lagged, men på reise er det de følgende to punkter som får døgnet i balanse;
1 ) Behagelige reisetider.
2 ) Hold fylla. Hjelper også mot fyllesyke :D

Mitt skiftarbeidende hode er kontinuerlig jet-lagged, men på reise er det de følgende to punkter som får døgnet i balanse;
1 ) Behagelige reisetider.
2 ) Hold fylla. Hjelper også mot fyllesyke :D

Helt enig dette er oppskriften, Bånn gass!

Folk er selvfølgelig forskjellige her. For meg funker det å raskest mulig komme på lokal tid og rytme. Hardt det første døgnet, men kommer man over det så går alt som en lek.

Jeg synes alkohol hjelper i positiv retning jeg, spesielt utpå dagen når man har landa på morran i Asia.

Jeg legger alltid ned forbud om å bruke masse tid på snakke om "hva er klokka i Norge" nå osv. Det føkker iallefall ting opp.
Så oppsummert: Ta deg en pils, glem norsk tid, kom umiddelbart over på lokal tid og vit at den første dagen/døgnet er hardt.

Back