• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

[Quiz] Tjue spørsmål på Nyttårsaften

Re: Tjue spørsmål på Nyttårsaften

Den står i den historiske hangaren ikke langt fra den gule Havarden som fløy hos Fjellfly på 1960-tallet med registrering LN-BNM.

2) Piss River Headland (aka Kirkenes Lufthavn) tipper jeg :-)

Da var det på tide med en liten fasit siden dere har fått til det meste her...

1) Ghana Airways Vickers VC.10 Srs 1102 9G-ABO på London Heathrow en gang på 1970-tallet
A-01.jpg

2) En stk Mitsubishi Pajero trekker en stk Skiddometer BV11 friksjonsmåler på Kirkenes i mars 2000. Jeg lar de indre stridighetene i Finnmark ligge...
A-02.jpg

3) Tatt i Basel en marskveld i 1973 - Mey-Airs 737-2H5 LN-MTD. Den gikk videre til Piedmont, US Air og Eastwind
A-03.jpg

4) Icelandair, eller Flugleiðir som innenriksavdelingen het, var på Ísafjörður med Fokker 50 TF-FIR i mai 1995
A-04.jpg

5) Widerøe's Flyveselskap tok over Noorduyn Norseman Mk IV LN-BIU fra Luftforsvaret i 1959 og fløy med den til 1967 da Varangfly overtok maskinen. Den totalhavarerte på Grøttøy i 1979
A-05.jpg

6) Ikke en, men to Starfightere - RF-104G 633 og F-104G 785 - på short finals "et sted i Europa"
A-06.jpg

7) ACS of Canada med DC-8-55F C-FDDW på Flesland i mai 1994.
A-07.jpg

8) Trans Polar 720-025 LN-TUW Richard Evelyn Byrd i 1970. Det er nok ikke Arlanda som jeg skrev, men men
A-08.jpg

9) Etter en karriere i USA og Canada havnet Fairchild FH-227B SE-KGB hos Malmö Aviation - her på Røros sensommeren 1990
A-09.jpg

10) Ti år senere på Tallinn-Ülemiste, Elk Airways Let 410UVP-E320C ES-LLB
A-10.jpg

11) Lørdagsvedlikehold på Torp en juliettermiddag i 1987. Vi stoppet på vei til bryllup i Skien og så bl.a. NorskAirs Embraer 120 LN-KOD
A-11.jpg

12) North Weald og minnesmerket over norske flygere fra 331 og 332
A-12.jpg

13) KGL har rett, men så satt han bak meg da jeg tok bildet også... Turtle: Alt er relativt, men i luftlinje er det kortere enn til Benson ;)
A-13.jpg

14) Litt skuffende at ingen brølte SJØFLYHAVNA PÅ FORNEBU her, men la gå! LN-BIE en flott DHC-2 Beaver
A-14.jpg

15) Dette vraket har tilknytning til Norge og var en av Gloster Gladiatorene som frøs fast i isen og ble bombet i filler på Lesjaskogsvatnet i slutten av april 1940. Det ble hevet og tatt med til Storbritannia på 70-tallet. Flyet i bakgrunnen er en Bristol Bulldog, ikke en Swordfish. Bildet er tatt på RAF Museum, Hendon og RAF fløy ikke Swordfish
A-15.jpg

16) Siden bildet er tatt i juli 2000 er banen 24 og den har fått R siden "the second runway" er under bygging. Kompassretningen endret seg ikke før i 2007. Tvilen kommer tiltalte til gode - Turtle hadde helt rett, det er Manchester og nå er det som han sa 23R.
A-16.jpg

17) Vi er på Kjeller og det er Safir LN-LFK
A-17.jpg

18) Den eneste Avro Ashton 2 som ble bygd, WB491, er nå på Newark Air Museum. Toalt ble seks Ashton bygd.
A-18.jpg

19) Darwin Saab 2000 på Schiphol - jeg trodde alt lyseblått i bakgrunnen skulle fikse den biffen.
A-19.jpg

20) Avro Vulcan XM607 står utstilt på RAF Waddington. Det var denne raklete kjerra som bombet flyplassen i Port Stanley under Falklandskrigen. Under Operation Black Buck fløy Vulcan fra Ascension-øyene og ble tanket flere ganger på den 12,600km lange turen (t/r)
A-20.jpg

Da sier vi oss fornøyde med resultatet og ønsker godt nytt år!

Nå ser jeg hvor Gladiatoren står. Har sett Bulldog'en der, så den burde jeg jo visst om. Hawker Tempest til venstre der ser jeg :) Mange, mange år siden jeg var på Hendon, og da sto det ingenting mellom Bulldog og Tempest mener jeg å huske.

Jeg så Gladiatoren på Hendon første gangen på 70-tallet så den har vært der et stykke tid....

Back