Da legger vi ut de rare flyene.
1) Jeg synes denne ser merkelig ut. Lufthansas
Johannesburg i Johannesburg...
2) En Dornier Do.28 på Shuttleworh
3) Litt lenger opp i gata og vi finner Bolton Paul P.111 på Midland Air Museum
4) Fra Midlands til Yorkshire og Elvington. Her er den vederstyggelig rare Cayley Glider
5) En Rockwell OV-10 Bronco i Luftwaffe-farger på Duxford.
6) Neste stopp er Kissimmee, Florida og denne flygende bilen, Aerocar International Aerocar (aka Taylor Aerocar),
7) Dette er et artig fly. Britten-Norman BN-2A Mk 3-2 Trislander G-BEVT på Southampton etter en tur fra Alderney. Mannen til høyre er en ikke ukjent forumist.
8) SA Police Service Pilatus Turbo Porter - effektivt, men merkelig....
9) Britene kan dette med snodig. Verdens rareste Gloster Meteor. Testpiloten lå på magen i den fremre cockpiten. Det varte ikke lenge, det forsøket.
10) Kanskje "forløperen" til A380? Hvem vet? Airbus A300B4-608ST Super Transporter på Hawarden med A320-vinger til Hamburg ombord.Cockpiten er senket slik at trykkabinen er under gulvet på hoveddekket. Kult, men rart.
11) IVL A.22 Hansa som er en Hansa-Brandenburg W.33 lisensbygd i Finland. Jeg synes spesielt haleroret er merkelig...
12) Krysser vi Finskebukta kommer vi til Tallinn. Der fant jeg denne pussige saken her. Antonov scorer høyt på rare fly og det kommer fler. Her er An-28
13) Om det er fly eller noe annet, kan saktens diskuteres Messerschmitt Me.163 Komet på National Museum of Flight.
14) Så til en flygende Folkevogn. Man tager hva man haver, i dette tilfælde en folkevognmotor og noen treplanker og resultatet er en Druine D-31 Turbulent.
15) Aviation Traders ATL-98 Carvair (Car-via-air) 9J-PAA eid av Phoebus Apollo og brukt til å frakte Exclusive-sigaretter. Man tager en DC-4, flytter cockpit opp og vips! Et merkelig fly er født!
16) Fairey Gannet - I rest my case.
17) Rustfritt stål eller ikke, den flygende blyanten ble det kalt, Bristol 188 - ikke uten grunn... Kan beskues på RAF Museum Cosford
18) Der står også denne tønna som ble bygd for å teste ut flapsystemer, Hunting H.126.
19) Tilbake til Tallinn og Antonov An-72.
20) Vi avslutter like godt med en Antonov også. Denne gang An-22 Antei. Enormt fly, men like mange hjul som flytoget og en form som minner om alt annet enn fly. Kult, men rart.