[Quiz] Norden

Litt (for) sen på banen her, men jeg kan i alle fall legge til at Harvard FE905 står i en av de historiske hangarene på RAF Museum Hendon, ikke langt fra gift shopen. :)

Jeg gjør et forsøk og plasserer 11) på Gøteborg Landvetter ESGG.

1) Ballongen kan være SE-ZKS med reklame for Steria.

Last edited:
Savner da bare litt mer på den forhenværende Linjeflyg Fokkeren. Det er den eneste som fløy i de fargene. Den klarer dere gutter - ellers skylder dere meg mer enn en :drink

Hvor vanskelig er 747en egentlig?

Edit - var nok feil 747 KOG henviste til, Fellowship har jo allerede svart bedre foer meg - Sorry!

Forsoeker meg paa bilde # 2:
TF-ATX MSN 23711 (747-236B (opprinnelig levert til British Airways)) - Air Atlanta Icelandic mens den floey for MASKargo - og siden er det KOG gjetter jeg paa at bildet er tatt i AMS.

Last edited:
5) Du håpet noe kom om Swaziland, men denne 747en kom aldri til landet som de to andre Transjet B742ene og den fortsatte å bære registreringen SE-RBN til den ble Jumbo Stay parket på andre siden av veien i forhold til Radisson BLU Arlanda. RBN var innom flere store som Singapore, Pan Am, National, Garuda, Cathay Pacific og Tower før den havnet hos Transjet

Savner da bare litt mer på den forhenværende Linjeflyg Fokkeren. Det er den eneste som fløy i de fargene. Den klarer dere gutter - ellers skylder dere meg mer enn en :drink

Air Express Tanzania

Vilken ZS-XG. är det ? Det har ju varit problem med Air Axpress Tanzania F28 5H-JAS som man har trott vara c/n 11225 ex ZS-JAS

19) Jeg tror vi går for den tredje ZS-XG registrerte og da ZS-XGX ex. SE-DGF. Dette var den eneste med røde motorer av de tre. Airquarius Aviation leide ut XGX til Air Express i desember 2002 og tidlig i 2003 fløy den for Rovos Air. Det er vel i løpet av denne perioden frem til Air Namibia ble neste leier i juli 2003 at dette bildet er tatt. Når den fløy for Air Namibia var det bare motorene som var røde og resten var hvitt unntatt en Air Namibia sticker over passasjervinduene foran.

Last edited:
19) Jeg tror vi går for den tredje ZS-XG registrerte og da ZS-XGX ex. SE-DGF. Dette var den eneste med røde motorer av de tre. Airquarius Aviation leide ut XGX til Air Express i desember 2002 og tidlig i 2003 fløy den for Rovos Air. Det er vel i løpet av denne perioden frem til Air Namibia ble neste leier i juli 2003 at dette bildet er tatt. Når den fløy for Air Namibia var det bare motorene som var røde og resten var hvitt unntatt en Air Namibia sticker over passasjervinduene foran.

Har du foto på hela maskinen ? Air Express Tanzania flög ju med 5H-JAS och
den har man trott varit "Wet-leased from AirQuarius where it is ZS-JAS" , 5H-JAS hade röda motorer ....

Husker vi traff folk fra AirQuarius på Flight Academy, Arlanda tidlig på vinteren i 2001. Vi gjorde vårt MCC kurs på F-28 simulatoren, de gjorde type rating.

Har du foto på hela maskinen ? Air Express Tanzania flög ju med 5H-JAS och den har man trott varit "Wet-leased from AirQuarius where it is ZS-JAS", 5H-JAS hade röda motorer ....

Men 5H-JAS hadde aldri ZS-XG_ registrering (som bildet faktisk viser) - de eneste med ZS-XG_ var de to som Fellowship nevnte (ex. SE-DGM og SE-DGN) + ex. SE-DGF.

Og LN-KOG har nok foto av hele maskinen og fasit ;)

Men 5H-JAS hadde aldri ZS-XG_ registrering (som bildet faktisk viser) - de eneste med ZS-XG_ var de to som Fellowship nevnte (ex. SE-DGM og SE-DGN) + ex. SE-DGF.

Og LN-KOG har nok foto av hele maskinen og fasit ;)

Det är det jag menar fast det kanske är oklart ! Flera internetsites säger att 5H-JAS var ex ZS-JAS men det kanske inte alls var så , kanske mer troligt att den var ex ZS-XG_ eller att den efter 5H-JAS blev ZS-XG_

Jag har heller aldrig sett 5H-JAS i det officiella tanzaniska registret och den finns heller inte med i deras arkiv , se
http://www.tcaa.go.tz/aircraft_register_archieve.php?m=Safety Regulation

Edit - var nok feil 747 KOG henviste til, Fellowship har jo allerede svart bedre foer meg - Sorry!

Forsoeker meg paa bilde # 2:
TF-ATX MSN 23711 (747-236B (opprinnelig levert til British Airways)) - Air Atlanta Icelandic mens den floey for MASKargo - og siden er det KOG gjetter jeg paa at bildet er tatt i AMS.

Mitt bilde henviste til riktig 747, eller kanskje blander du KOG og KGL igjen?

Bildet av ATX er tatt på Schiphol i forbindelse med en artikkel for Airways.

Etter grove og desperate forstyrrelser fra av debattatene her under dagens lønningspils får jeg vel legge ut fasit.

1) Steriaballongen SE-ZXS på Rygge 23/8/2009. Under cup-finalen det året kom det en genialitet fra en sportsjournalist (suppehuer som finner opp begreper som skiprofil og mener mennesket som står på skiene, eller IQ does not apply). Vedkommende sa at Ålesund stilte med egen ballong i det vi seilte over Ullevål stadion. Kudos til CFM her.
1.jpg

2) dc-8-63/B], det var en tilfeldighet at det var AMS. Det kunne vært MXP. TAS eller FRA, men jeg likte lyset i den Nord-Hollandske solnedgangen. Air Atlantas 747-236B (SF) startet livet som pax-versjon (self-loading cargo) og endte som fraktmaskin. Bra jobbet Fellowship som først fant svaret.
2.JPG

3) Fellowship har vært på Aviodrome fire meter under havets overflate og der står denne SAAB Saab AJSH37 Viggen, donert av Flygvapnet og har ingenting med Nederland å gjøre.
3.JPG

4) Transwede Avro RJ-70 EI-COQ i SAS-farger på Arlanda 27/4/2006 klar til å fly Falcon, Fellowship, LN-KGL og undertegnede til London City. Det var turen sin, det, selv om passasjerene tjatret i overkant gjennom London i rushet...
4.JPG

5) Her har vi to fly. I forgrunnen, som LN-KGL helt riktig påpeker Le Caravelle Club of Swedens SE-DAI/852 SE-210 Caravelle III. Det er nok den siste 747-en som TransJet hadde og det er SE-RBN som Ln-KGL ganske riktig påpeker (etter å ha sjekket sine egne bilder, tenker jeg...). Det er nå Jumbo Hostel eller hva det nå heter.
5.JPG

6) Vi tar turen lenger øst til Kirkenes (12 grader i forhorld til Arlanda). LN-BFT og 1944vintage mener at det Beech King Air LN-MOE i Møreflyfarger, men antaglig Lufttransport-operasion. Vel, OK da - innertier.
6.jpg

7) En av Partnairs CV-580 foran en hangar som ikke er Braathens', men LN-BWG i Basel i følge mine notater. Bra 1944vintage
7.jpg

8) Partenavia Observer LN-LML Fotonor Røros, mener LN-BFT. Det gjør jeg også. Legg merke til ørkenen i bakgrunnen (det er ikke tull).
8.jpg

9) Icelandair med innleid B737-400 på FBU i ca 1995, TF-FIE - ja, men Fellowship, datoen var i november.
9.jpg

10) Så til Oslo Syd eller Vestfolds pærlæ, Torp, og Widerøe Norsk Air Fokker 50 LN-BBA som de leide inn fra Busy-Bee for å fly TRF-KRS-STN i 1991-92. Det passer bra med at bilde er tatt 22/8/1992, 1944vintage
10.jpg

11) Sarpingen87 og CFM kom fram til svaret til slutt Embraer ERJ-145EP SE-DZB på Landvetter en aprildag i 2006 da SAS streiket og jeg fløy OSL-GOT-MAN-AMS. Registreringen i dag er N145EP, pussig nok...
11.JPG

12) CFM har rett i at det er SE-DSO med Halmstad 700 år på siden. Fellowship sider det er en BAe-146. Vel, jeg ville sagt Avro RJ100 siden vi brukte RJ70 lenger opp. Malmö Aviation er det, åkke som.
12.JPG

13) Vi må jo ha med flyplassen som hadde vasket seg (ungdommen får tilgi referansen), Fornebu, igjen. Nå Sjøflyhavna og Fonnaflys Cessna 206 LN-MAQ
13.jpg

14) SAS CV-440 Metropolitan LN-KLG på Kastrup er riktig. Fellowshiptok den og det gjorde selvsagt også 1944vintage (han har nok vært ute en vinternatt eller tre, den mannen...)
14.jpg

15) Her har trekløveret 1944vintage, LN-BFT og LN-KGL kommet fram til at det er Islander G-BCWO, eks LN-MAC fra Norving og Teddy Air, eks SE-LAX fallskjermfly, Hebridean og her Blue Islands på Alderney i mars 2006. Det hører med til historien at en herværende forumist har mange timer på dette flyet i Norving før han gitt til SAS og nylig pensjonerte seg derfra. Hvor er'n blitt a', Stein Kaptein?
15.jpg

16) Kunnskapsduoen 1944vintage & LN-BFT gir oss Busy-Bee HS.125, men er ikke enige om det of Norway eller Airservice. Fellowships skjærer gjennom med at selskapet var Busy Bee Air Service. Kay Hagby sier at LN-NPE er en HS.125-3B.
16.jpg

17) Helt riktig, dc-8-63. Det er en Conairs A300B3-320 OY-CNL (msn 128) på Faro i 1992. Den gangen var verden god og man kunne, mot et lite vederlag til lufthavnen, kjøpe seg en tur til et veldig godt sted å stå for å fotografere. Vi snakker mindre enn to øl her.
17.jpg

18) Mikael Carlsson gikk på trynet under Flying Legends i 2011 på Duxford som CFM etter hvert kom fram til (den mannen bør ikke fly jetfly, det går for fort). Fokker Dr.1 replikaen traff et mulvarphull eller noe og da var det gjort...
18.jpg

19) En av Linjeflyg/SAS F.28 som havnet i Syd-Afrika. Men hvilken? Se dét skapte litt diskusjon mellom noen kloke hoder og en vestlending. Jeg har svaret og det var msn 11115 ZS-XGX som i et tidligere liv var PH-EFM og SE-DGF. ZS-JAS var msn 11225 og Air Express Zanzibar leide begge to fra AirQuarius. Bildet er tatt på Lanseria (HLA/FALA) i februar 2002.
19.jpg

20) Så kommer familiehistorien til Falcon inn. Jeg tok den med for glede mannen som i disse dager setter sammen årsmøtet for Fornebuhysterisk foreningn (ironisk sagt, siden jeg er medlem). Onkelen og faren bedrev slepeflyging med Fjellflys Noorduyn AT-16-NB Harvard IIB. Rob Noorduyn var forresten nederlender som jobbet for Ant Fokker til han fikk nok av den karen, flyttet til Canada etter hvert og satte opp sin egen butikk. Han er nok mest kjent for Norseman som fløy første gang i 1935 og for å komme fra samme by som min svigermor...
20.JPG

LN-KOG;994856 18) Mikael Carlsson gikk på trynet under Flying Legends i 2011 på Duxford som [B said:
CFM[/B] etter hvert kom fram til (den mannen bør ikke fly jetfly, det går for fort).

Derfor jeg holder meg til langsommere fly på fritiden! :D

Var for rask på avtrekkeren ang. bilde 8). Det er LN-LML, men den ble fløyet av Fjellanger-Widerøe ( FW-logo hale). Fotonor hadde også Observer,men det var LN-NAC .

Ang. Busy Bee:Noen som vet når de begynte å merke " of Norway" på flyene? Det stod
BB Air Service AS på Aztec, LearJet og C-185, men har bare sett of Norway på Navajo, HS 125 og C-206.

19) En av Linjeflyg/SAS F.28 som havnet i Syd-Afrika. Men hvilken? Se dét skapte litt diskusjon mellom noen kloke hoder og en vestlending. Jeg har svaret og det var msn 11115 ZS-XGX som i et tidligere liv var PH-EFM og SE-DGF. ZS-JAS var msn 11225 og Air Express Zanzibar leide begge to fra AirQuarius. Bildet er tatt på Lanseria (HLA/FALA) i februar 2002.

Intressant bild , första gången jag ser ZS-XGX i Air Express colours ! SE-DGF (ex PH-EXM) avfördes ur svenska registret 25 oktober 1999 , såldes 26 oktober 1999 till Intensive Air Pty Ltd. och ferryflögs från Woensdrecht 27 oktober 1999 till Sydafrika, Sydafrikansk crew. De ex-SAS F28 som flögs till Sydafrika med SE-registrering ferryflögs av två kamrater till mig , Mats "Kiruna-Nisse" Nilsson och Göran Swenson som senaste åren varit flygchef i Flygande Veteraner med DC-3 SE-CFP.

Takker igjen, KOG for quizzer som setter de små grå (gjenværende innabords) på prøve.
Og ikke minst mye lærerikt !

Note om Falcons familie og relasjon til Harvard:
Husker fra Ladetiden at en av de to Harvardene var der, og fløy slepemål over Trondheimsfjorden.
Munkholmen var den gang militært område, og standplass for LVA.
Min skolesjef fra seilflykurset (GöJ) var baksete/vinsjoperatør.
Kanskje jeg som guttunge har pratet med Falcons øvre generasjon.

I tillegg til Harvard, så fløy Norrønafly med C195 LN-AEI, og Cessna (tror det var innleid LN-TSF)
i slike oppdrag. (Mulig operert av det kortlivde Trønderske selskap Air Lift).

På Lade var det aldri noen vindpølse.
Røyken fra Ila og Lilleby smelteverk fungerte mye bedre.
En dag TSF? hadde vært ute på oppdrag: Denne hadde ikke motor på vinsjen for å trekke "pølsa" inn.
Fløy langs "stripa" og lot wiren renne ut på passe tidspunkt.
Uheldigvis snudde vinden, og ekvipasjen la seg over høyspenlinjene inn til verket.
Sikringene slo ut, og "vindpølsa" døde ut. :D

forts om Lade: Mange tror at nåværenede Haakon VII gate er den tidligere flystripa -
Gå inn på historiske flyfoto hos kart/finn.no, så ser en foto fra rett før nedleggelsen,
den nye veien under bygging, pluss stripa.

På et foto fra slutten av 40-tallet kan en se et fly midt på stripa.
Trolig NTHFs Grunau G9 LN-GBA - men kan ikke finne vinsjbilen.

OT Til slutt: Husker CFM senior fra denne tiden: -
Blir han innaskjærs skipper på det våte element i år også ?

OT Til slutt: Husker CFM senior fra denne tiden: -
Blir han innaskjærs skipper på det våte element i år også ?

Det ser ut til at opplegget blir litt anderledes iår, men han har et mere ambisiøst prosjekt på gang i det våte element, men det kan vi komme tilbake til på et senere tidspunkt ;)

Back