[Quiz] Norden

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Det er mandag og jeg føler meg nordisk. Temaet er her Norden. Alle luftfartøy har en nordisk tilhørighet, men hvilken? Det er også knallbra om dere sier noe om hvem-hva-hvor også

1)
q1.jpg

2)
q2.jpg

3)
q3.jpg

4)
q4.jpg

5)
q5.jpg

6)
q6.jpg

7)
q7.jpg

8)
q8.jpg

9)
q9.jpg

10)
q10.jpg

11)
q11.jpg

12)
q12.jpg

13)
q13.jpg

14)
q14.jpg

15)
q15.jpg

16)
q16.jpg

17)
q17.jpg

18)
q18.jpg

19)
q19.jpg

20)
q20.jpg

Last edited:
Noen kjappe svar før andre gjøremål:

6) Beech King Air LN-MOE i Møreflyfarger.
7) En av Partnairs Convairs.
10) Widerøe Norsk Air Fokker 50 LN-BBA.
14) SAS CV-440 Metropolitan LN-KLG.
15) Islander G-BCWO. x LN-MAC Norving og Teddy Air. I sistnevntes farger?
16) Busy Bee Airservice HS125, LN-NPC eller NPF.
19) En av Linjeflyg/SAS F.28 som havnet i Syd-Afrika.
20) Noorduyn-bygd Harvard AT-16.

18) er vel Mikael Carlsson på Flying Legends i 2011 med sin Fokker Dr.1 replika.

6. Beech 200 LN-MOE Kirkenes.Mørefly-farger; antaglig Lufttransport-operation
8. Partenavia Observer LN-LML Fotonor Røros
10. Fokker 50 fløyet av BusyBee for Widerøe NorskAir på Torp. LN-BBA (1991-92)
13. Cessna 206 LN-MAQ FonnaFly Oslo, Fornebu
15. Ex LN-MAC her i TeddyAir-farger ( beholdt disse også som SE-LAX)
16. Busy Bee of Norway HS.125 Var reg. LN-NPA,C og E. (-NPF var C-185)
20. Ex LN-BNM Fjellfly på Hendon

Både 4 og 5 er tatt på Arlanda

4 er Avro RJ-70 EI-COQ som SAS leide av Transwede for å fly ARN-LCY. Siden vi er inne på fire så boardet fire her på forumet dette flyet (Fellowship, Falcon, LN-KOG og undertegnede) for vår andre flight denne dagen til LCY. LN-KOG kan sikkert fortelle mer hvordan det er å krysse over Trafalgar Square i KIA MPV på kveldstid ;)

5 Regner med at noen av dere vet om arrangementer i mai som innbefatter flyet i forkant - Le Caravelle Club of Swedens SE-DAI/852 SE-210 Caravelle III. Hvis jeg ikke tar helt feil så er det i dag mulig å overnatte i cockpit til 747en som står bak Caravellen.

15) Islander G-BCWO. x LN-MAC Norving og Teddy Air. I sistnevntes farger?

Det kan godt hende at fargene var fra Teddys tid siden jeg fant noe svensk tekst om ikke å trå her på flyet. Flyet ble blant annet brukt til fallskjermslipp i Sverige før den havnet hos Hebridean og det var disse som leide ut G-BCWO til Blue Islands i 2006. Bildet er tatt etter sidevindlanding på Alderney Airfield den 23. mars 2006 etter en flight fra Guernsey.

# 17 - Hvem er Conair, hva er Airbus A300 som opprinnelig ble levert til SAS, forsatte som VC-10 viser i sin flotte serie fra "the real Gardermoen" hos Scanair og her hos Conair. Hvilke av de 3 individene klarer jeg ikke aa se, men MSN 79, 94 og 128 hadde felles historie med SAS til Scanair til Conair. Etter et noe omflakkende liv ute i verden kom alle 3 tilbake til Norden hos Premiair. Forsoeker bare aa dekke over at jeg helt vet hvor;)

Da ble det tirsdag morgen og hva har vi fått inn?

1) Her er det ingenting gitt. Bildet er til og med tatt i Norge...
2) Burde være enkelt...
3) Burde være enda enklere...
4) Inne blant mye unyttig informasjon fant LN-KGL ut at det var Avro RJ-70 EI-COQ som SAS leide av Transwede for å fly ARN-LCY. Å kjøre bil over Trafalgar Square går greit - uten passasjerer.
5) LN-KGL har rett når det gjelder flyet i forgrunnen, men vi må ha mer om 747en. Le Caravelle Club of Swedens SE-DAI/852 SE-210 Caravelle III.
6) LN-BFT er enig med 1944vintage at det Beech King Air LN-MOE i Møreflyfarger, men han går videre og sier Kirkenes antaglig Lufttransport-operasion
7) En av Partnairs Convairs.
8) Partenavia Observer LN-LML Fotonor Røros
9) Her ligger feil bilde - er nå rettet opp. Dette er noe for Fellowship og andre Fornebu-entusiaster :D
10) Widerøe Norsk Air Fokker 50 på Torp. LN-BBA leid inn fra Busy-Bee (1991-92)
11) Ikke umulig
12) Heller ikke umulig
13) Cessna 206 LN-MAQ FonnaFly Oslo, Fornebu - trenger litt mer detaljer her. Fornebu er et stort område.. ;)
14) SAS CV-440 Metropolitan LN-KLG. Det bør også være mulig å se hvor?
15) Her har trekløveret 1944vintage, LN-BFT og LN-KGL kommet fram til at det er Islander G-BCWO, eks LN-MAC fra Norving og Teddy Air, eks SE-LAX fallskjermfly, Hebridean og her Blue Islands på Alderney i mars 2006. Det hører med til historien at en herværende forumist har mange timer på dette flyet i Norving før han gitt til SAS og nylig pensjonerte seg derfra.
16) Kunnskapsduoen 1944vintage & LN-BFT gir oss Busy-Bee HS.125, men er ikke enige om det of Norway eller Airservice. De har snevret registreringen ned til LN-NPA,C og E. (-NPF var C-185 sier de) og det er godt gjort, men stemmer det og var det HS eller DH? Det er spørsmålet :old
17) Helt riktig, dc-8-63. Det er en Conair A300 på en flyplass helt sør i Europa. Baneretningen er øst-vest og havet i bakgrunnen er Atlanterhavet.
18) Er helt riktig Mikael Carlsson på Flying Legends i 2011 med sin Fokker Dr.1 replika, CFM. Men hvor holdes Flying Legends?
19) En av Linjeflyg/SAS F.28 som havnet i Syd-Afrika.
20) Noorduyn-bygd Harvard AT-16, eks LN-BNM fra Fjellfly på Hendon. Men hvor på Hendon? Stor plass det;)

Last edited:
18) Må innrømme at jeg ikke engang tenkte på å nevne Duxford ifm. Flying Legends siden det er så selvfølgelig ;)

18) Må innrømme at jeg ikke engang tenkte på å nevne Duxford ifm. Flying Legends siden det er så selvfølgelig ;)

Ikke sant, men når du fly lever du vel etter reglen When you assume, you make asses out of you and me. Det gjelder også her :stir

11) En City Airline Embraer, men hvilken og hvor er jeg ikke så sikker på.

12) Er BAE Avro 146-RJ100 SE-DSO på Arlanda, dengang som Skyways?

Last edited:
1) Lurer på om ikke det er en finsk NH90. Altså Finnish Army. Eller kanskje en Svensk NH90, HKP14? Men hvor og ballongen er uvisst. Tror jeg må vente på fasit :)

Last edited:
2 TF-ATX B747-200 ombygd Frakter, som Air Atlanta leide ut til diverse, bl. a. MAS Cargo

3 er nå vel en svensk Saab Viggen (?)

4 er alt besvart

5 Caravelle SE-DAI og den 747 som er "Jumbohostell" ?

7 En av Partnairs CV-580 foran en BU-hangar..?

9 Icelandair med innleid B737-400 på FBU i ca 1995, TF-FIE.

12 Malmø Aviation BAe 146 med en avis tittel på skroget

13 Fonnafly ved Sjøflyhavna langs Snarøyveien der den gikk i sin tid...

14 LN-KLG Convair 440 Metropollitan på Kastrup

16 Busy Bee Air Service HS 125 LN-NPE, -NPA eller -NPC

17 Conair A300 på LPA ?

Jeg kan selvsagt ta feil, men mener å huske at Busy Bee først het - Airservice.
Så Airexecutive Norway, før det ble Busy Bee of Norway.
Det siste kanskje fordi et mindre Australsk selskap også hette Busy Bee.

Disse flyene ble vel bygd etter at DH ble slukt av Hawker Siddeley, så HS125 bør vel være riktig?

på nr 11 har jeg lyst å si City Airlines og en Embraer 145 som er parkert på Sola. Men om det er korrekt vet jeg ikke

Tirsdag kvelvd og så langt har vi

1) Motivet er vel muligens ballongen... Halerotoren er ikke finsk eller norsk. Tatt på "et flystevne nær deg".
2) Fellowship slår til med TF-ATX B747-200 ombygd til frakter, som Air Atlanta leide ut til diverse, bl. a. MAS Cargo. For lesere av Airways burde hvor være mulig også...
3) Det er en svensk Saab AJSH37 Viggen, men hvor står den?
4) Inne blant mye unyttig informasjon fant LN-KGL ut at det var Avro RJ-70 EI-COQ som SAS leide av Transwede for å fly ARN-LCY. Å kjøre bil over Trafalgar Square går greit - uten passasjerer.
5) LN-KGL har rett når det gjelder flyet i forgrunnen, men vi må ha mer om 747en. Le Caravelle Club of Swedens SE-DAI/852 SE-210 Caravelle III. Venter fortsatt på mer om 747-en.
6) LN-BFT er enig med 1944vintage at det Beech King Air LN-MOE i Møreflyfarger, men han går videre og sier Kirkenes antaglig Lufttransport-operasion
7) En av Partnairs CV-580 foran en hangar som ikke er Braathens'.
8) Partenavia Observer LN-LML Fotonor Røros
9) Icelandair med innleid B737-400 på FBU i ca 1995, TF-FIE - ja, men Fellowship, datoen?
10) Widerøe Norsk Air Fokker 50 på Torp. LN-BBA leid inn fra Busy-Bee (1991-92)
11) Sarpingen87 og CFM er inne på noe. City Airline med Embraer ERJ-145, men nærmere "hemmet" enn Sola.
12) CFM mener som sagt det er SE-DSO med Halmstad 700 år på siden. Fellowship sider det er en BAe-146. Skal vi gå for teknisk betegnelse eller hva den er mest kjent som? Malmö Aviation er det, åkke som.
13) Cessna 206 LN-MAQ FonnaFly Fornebu Sjøflyhavna langs Snarøyveien der den gikk i sin tid
14) SAS CV-440 Metropolitan LN-KLG på Kastrup er riktig.
15) Her har trekløveret 1944vintage, LN-BFT og LN-KGL kommet fram til at det er Islander G-BCWO, eks LN-MAC fra Norving og Teddy Air, eks SE-LAX fallskjermfly, Hebridean og her Blue Islands på Alderney i mars 2006. Det hører med til historien at en herværende forumist har mange timer på dette flyet i Norving før han gitt til SAS og nylig pensjonerte seg derfra.
16) Kunnskapsduoen 1944vintage & LN-BFT gir oss Busy-Bee HS.125, men er ikke enige om det of Norway eller Airservice. De har snevret registreringen ned til LN-NPA,C og E. Da har Fellowshipslått fast at selskapet var Busy Bee Air Service. Og den ble registrert som HS i følge Kay Hagby.
17) Helt riktig, dc-8-63. Det er en Conair A300 på en flyplass helt sør i Europa. Baneretningen er øst-vest og havet i bakgrunnen er Atlanterhavet - og da er det Faro.
18) Er helt riktig Mikael Carlsson på Flying Legends i 2011 med sin Fokker Dr.1 replika, CFM, og så husket du plutselig at det var Duxford.
19) En av Linjeflyg/SAS F.28 som havnet i Syd-Afrika. Men hvilken? Bare i dette skjemaet så vidt jeg vet.
20) Noorduyn-bygd Harvard AT-16, eks LN-BNM fra Fjellfly på Hendon. Men hvor på Hendon? Stor plass det;)

7 Partnairs CV-580 foran egen hangar på Fornebu

9 Dato..... januar 1996

11 City Airline på Arlanda ?

12 Det er selvsagt en Avro RJ100, og Halmstad 700 år ja.

19 vanskelig å finne ut av , men enten SE-DGM eller SE-DGN.. ?

Back