Re: [Quiz] Garantert Kjosfri sone på en søndag kveld i mars
Da tenker jeg er på tide med fasit. Som vanlig var dette veldig bra og veldig imponerende.
1) er PH-MAD som er en de Havilland DH.104 Dove 4 i fabrikkens annaler. Royal Navy kalte den
Sea Devon (de satte
Sea foran alt en periode) og der var den XJ350. Den står helt korrekt på Lelystad og er malt i fargene til Martin's Air Charter. Martin er Martin Schröder og selskapet lever såvidt videre som Martinair.
2) Det finnes ikke grenser for hva en Dakota kan brukes til, ser det ut til. Serienummer 33436 ble bygd for RAF som en Dakota 4 (tilsvarer C-47B) og ble tatt i bruk i rett etter krigens slutt i 1945. Den ble solgt til BKS Air Charter i 1953 og gikk senere til Hunting Surveys. Flyet havnet en periode på 1970-tallet på museum før Air Atlantique fikk tak i det og brukte det som frakter for bl.a. British Caledonian og sitt eget Air Luton. De har brukt det til maritimt overvåkning, forurensingsovervåking og radar testmaskin for Racal som ble til Thales. Så 70 år etter at G-ANAF fløy for første spiller maskinen en viktig rolle i utvklingen av moderne teknologi. Det står selvsagt på Coventry-Baginton.
3) På Manchester så man tidligere mye interessant - nå er det vel litt mer "bland". Her er det kjente Hellenic Imperial Airways på besøk en septemberdag i 2008. Flyet er en 747-281B og alle Boeing-nerder (de som proklamerer "if it ain't Boring, I ain't going") vet startet den livet sitt hos ANA. SX-TID står vel i "opplag" i Athen. Hellenic gikk samme veien som den greske økonomien omtrent samtidig.
4) En tidlig januarmorgen et sted i Norden - i dette tilfellet Kastrup og det er en Air Greenland 757 som står i morgenrøden.
5)
Stone flesker til og gir oss registrering og flyplass i tillegg flyvåpen og flytype. Det er en Hercules C3A (C-130K for dem bare snakker amerikansk). Flyet er XV188 og bildet ble tatt på Gardermoen mens det daværende styret i NSFF og ett (tallord her, ikke feilskrevet artikkel) snekkerkyndig medlem bygde plattformen. Jeg har alltid lurt på hvor alle de andre var. De som skrek sånn om at det NSFF gjorde så lite for medlemmene, men dugnadsallergien er visst utbredt. Nok om det, her er kjerra som nå er lagret på RAF St Athan i Wales.
6) Dette var vel planken med ".com channel islands"? Det er en Aurigny Trislander som letter foran tårnet på Jersey.
7) Helvetic Airways Fokker 100 HB-JVF som takser av banen en solrik ettermiddag på Manchester.
8) Uvant vinkel, men det er LN-DHZ som er en de Havilland Vampire T Mk 55. Bildet er fra Rygge i 2009.
9) Jeg var nok for snill og lot A-en være for tydelig. Det er Arkefly 767-383ER PH-AHQ, tidligere OY-KDL, som lander på Zwanenburgbaan på Schiphol.
10) LN-KGL er fortsatt bitter og innsluttet fordi han ikke har kontroll på batteriene sine, men tanken var ikke å trykke nesa hans grusen fordi han var så usannsynlig amatøraktig med det. Det ville jeg aldri gjort

Dette er fra en annen Airbus-fabrikk og som han helt korrekt husker var dette Hamburg-Finkenwerder og Airbus A300B4-608ST Super Transporter nr 1.