QR kansellert flight, hotellopphold

Furahini

ScanFlyer Blue
Hei!

Jeg har hatt en del epost-kontakt med QRs reservasjonskontor for norden idag grunnet en kansellert flight, og lurer på om dere kan hjelpe meg hva gjeder rettigheter etc.

Vi er booket på følgende flighter:
JNB-DOH, 29 november
DOH-OSL, 30 november

I dag ble jeg gjort oppmerksom på at DOH-OSL-legget er kansellert, og vi fikk følgende (og eneste) tilbud:
JNB-DOH 30 nov
DOH-CPH 1 des
CPH-OSL 1 des

Det er enten dette eller så kansellerer de billettene.

Saken er nå den at vi bor i PLZ og ankommer JNB den 29 tidlig på dagen (separat billett), i og med at vi opprinnelig skulle fly den 29, og QR nekter å betale for hotellovernatting for oss fra den 29-30. Hva er våre rettigheter i denne saken? Er det ikke QR som skal stå for hotell når de kansellerer, og utsetter, vår reise?

Ikke egentlig til noe hjelp, men kan nevne at EU-reglene ikke gjelder her siden det er snakk om et ikke-EU-selskap til Europa. Hadde det vært andre veien eller et europeisk selskap hadde saken vært annerledes. Vet ikke om det forandrer saken hvis det er del av en t/r booking som starter i Europa.

Hvorfor forsinker de dere med 24 timer når det er god forbindelse både til ARN og CPH fra din opprinnelige flight? Ring tilbake og be om en Supervisor.

Hvorfor forsinker de dere med 24 timer når det er god forbindelse både til ARN og CPH fra din opprinnelige flight? Ring tilbake og be om en Supervisor.

Akkurat dette har jeg og spurt dem om, men kun per e-post idag (fikk svar at det var enten det de tilbød, eller kansellering og refusjon), men får ringe dem imorgen. Sjekket og det er ledige seter til både ARN og CPH, som du sier, så burde jo vært en enkel sak..?
Hvis ingenting nytter regner jeg med reiseforsikringen dekker hotellet, men syns det er rart at ikke QR tar mer ansvar, men mindre det stemmer det som Mjolnir sier, at ikke diverse regler gjelder.

Edit: Har lest gennom disse reglene og det se ut til at de gjelder for oss. De skal gjelde dersom man er passasjer fra et tredjeland til et land avtalen gjelder, og dersom flyet er kansellert med mere enn en dag skal operatør sørge for både overnatting og transport til overnattingen. Får se hva de sier idag.

Oppdatering til de som er interessert: Saken løste seg med flight via CPH samme dag vi egentlig skulle flydd direkte til OSL. Dette etter å ha først blitt tilbudt fllight dagen etterpå uten hotell (igjen), et irritert svar fra meg, og så en siste e-post der agenten plutselig skjønte hva jeg mente da jeg sa jeg enten trengte hotell i JNB eller flight til Oslo samme dag, via hvor som helst. Tråden er både morsom og tragisk, og jeg måtte bytte til Engelsk på slutten for at personen i København skjønte noe. Sitter igjen med et ganske kjipt inntrykk av QR kundeservice i CPH nå. Da det tok lang tid til jeg fikk svar idag (å ringe koster veldig mye for meg iom at jeg er i SA) kontaktet jeg Alexcm (QR rep) fra FT og han svarte innen 2 minutter og det var ikke måte på hva han kunne ordne. I motsetning til personen i CPH. Vel vel, kommer oss hjem nå hvertfall :-)

Last edited:
Litt sidetråd, men QR sin "representant" på FT er høyst uoffisiell og står av og til for en del arbeide som er utenfor reglene og kan ende med krøll.

-A

Last edited:
Litt sidetråd, men QR sin "representant" på FT er høyst uoffisiell og står av og til for en del arbeide som er utenfor reglene og kan ende med krøll.

-A

Å? Visste jeg ikke, men han har hvertfall hjulpet meg et par ganger tidligere, dog med enklere ting som å legge til reservasjon på PC-konto etc. Har du opplevd krøll med han?

Er du usikker på hva som er gjort så kan du sjekke på checkmytrip.com. Eller så kan du sende meg referansen din, så kan jeg sjekke PNRen din. Jeg jobber i QR. Ikke med reservations, men med 10 års erfaring av ticketing, så kan jeg i det minste lese PNRer. :-)

Back