QI skal flyve m/ ydeligere 4 CRJ 200 for SK

Jan

ScanFlyer Gold
Cimber Air skal flyve otte fly for SAS
I forvejen var fire fly i gang på SAS ruter, og nu kommer fire ekstra af samme type. Det giver jobs til 40 SAS piloter og 40kabineansatte, som forbliver i SAS, men overføres til projektet i en toårig periode.

Fra marts flyver endnu fire fly fra Cimber Air i SAS-flåden, som på den måde kommer op på otte fly fra det sønderjyske selskab. Alle af typen CRJ 200.

Parterne har arbejdet længe på sagen. Allerede inden jul var der tætte forhandlinger mellem Cimber Air og SAS om en løsning på en del af det behov der er opstået i SAS efter havarierne med Q 400 flyene. En periode som angiveligt vil vare et par år, indtil SAS kan sikre sig erstatning.

I dag kom så den endelige aftale i hus. Cimber Air supplerer sin flåde med yderligere fire CRJ 200 jets, som alle lejes af SAS. SAS sætter selv personale, ca. 40 piloter og et tilsvarende antal ind i projektet.

"Jeg er glad for aftalen. Mange brikker skulle falde på plads, og det er nu sket. Udvidelsen af samarbejdet med SAS er en naturlig del af vores strategiske målsætning, " kommenterer direktør Jørgen Nielsen over for Take Off.

"Aftalen om de fire ekstra fly er en positiv nyhed for SAS Danmarks kunder. På den måde opretholder vi 99 procent af vores normale trafik, indtil en permanent beslutning er truffet om afløsere fra Q 400," siger adm. direktør Susanne Larsen fra SAS.

Det ventes, at SAS inden for de næste to uger træffer bestemmelse om indkøb af nye fly, og det vil normalt tage ca. to år, inden de kan leveres
Kilde: Take off.dk
 
Et smart trekk. Det er mye billigere for SAS å la et SAS-selskap operere tidligere Q400-ruter enn å leie inn tjenester fra andre leverandører. Spørsmålet blir uansett:hvorfor kan ikke SAS selv fly og operere flyene når det likevel er de som eier dem, når det er deres mannskap og når det er deres ruter?
 
Spørsmålet blir uansett:hvorfor kan ikke SAS selv fly og operere flyene når det likevel er de som eier dem, når det er deres mannskap og når det er deres ruter?

SAS eier vel ikke disse flyene?
Er det ikke Cimber som utvider flåten for så å leie ut maskinene til SAS?
 
Måske QI selv kan bruge disse fly efterfølgende, men den fart de har på pt!
Er det reelt kun maintenense QI leverer her ?
 
Last edited:
Eftersom SAS inte har CRJ som en type i sin flotta skulle det ta en lång tid får att få dem in. Nu flyttar man mannskap under QI AOC med endast type/company conversion och så använder man JAR-145 licensen under QI.
Inget eget Maint eller Type office för CRJ. Plus så har QI all skolning inhouse + de ansvarar för att SAS får 8st CRJ per dag. WIN/WIN situation.
 
Back
Top