Qatar Cargo til SVG - Bekreftet

Gunnar

ScanFlyer Gold
Rykter sier at Qatar kommer til SVG 20. oktober med en fraktutgave av A330, og at dette er begynnelsen på en fast rute til/fra SVG. Etterhvert skal planen være å bytte fra A330 til B777-F.

Jeg har forsøkt å finne noe mer håndfast ved hjelp av Google, men finner ikke noe mer konkret enn denne forum-linken (som i alle fall stemmer bra med hva jeg selv har blitt fortalt):
http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic.php?f=1&p=187541
(og kan ikke se at temaet har blitt diskutert på flyprat fra før. Rett meg gjerne om jeg tar feil her)

... uansett er det i det siste foretatt ny oppmerking av plassen ved brannstasjonen som kan tyde på forberedelser til nettopp slike fraktfly...

Re: Rykte: Qatar med Cargo på SVG

Har hørt samme ryktet, men jeg må si at en slik fast rute høres ut til å være hinsides all fornuft. Hvis ikke "noen" har en plan for å bringe inn f.eks. fisk utenom OSL.
Det tradisjonelle fraktemarkedet kan umulig være stort nok til å rettferdiggjøre noe slikt.
Uten at frakt er mi greie, da... ^_^

Last edited:

Man må jo også ha utstyr .. et par mill for en maindeckloader ... det betinger at en av handlerne tar investeringen.

Det går noen trailere med frakt fra SVG til OSL hver dag for videreforbindelse ut i verden.
I tillegg er det vel noen flymotorer som skal fraktes inn og ut til motorverkstedet på Sola. Disse går vel med trailer til FRA i dag.

erikber, de går vel ikke fra SVG til OSL, men fra f.eks. Marine Harvests slakteri på Hjelmeland via Nesflaten/Røldal over Haukelifjell til OSL. Jeg tror at flere slakterier oppover i Hordaland (som Salma-slakterier på Bremnes) kan nyte godt av mye kortere transport til SVG. Alt annet er bedre enn en kald og glatt vintertur over fjellet med X antall tonn laks i skapene.

Rykter sier at Qatar kommer til SVG 20. oktober med en fraktutgave av A330, og at dette er begynnelsen på en fast rute til/fra SVG. Etterhvert skal planen være å bytte fra A330 til B777-F.

Jeg har forsøkt å finne noe mer håndfast ved hjelp av Google, men finner ikke noe mer konkret enn denne forum-linken (som i alle fall stemmer bra med hva jeg selv har blitt fortalt):
http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic.php?f=1&p=187541
(og kan ikke se at temaet har blitt diskutert på flyprat fra før. Rett meg gjerne om jeg tar feil her)

... uansett er det i det siste foretatt ny oppmerking av plassen ved brannstasjonen som kan tyde på forberedelser til nettopp slike fraktfly...

Kan en bra lastet 777-F ta av fra SVG ?

Det burde få knirkefritt med tanke på at det fra tid til annen er en viss Antonov innom og besøker SVG.

Man må jo også ha utstyr .. et par mill for en maindeckloader ... det betinger at en av handlerne tar investeringen.

Utstyret er her det.
En av handlerne fikk maindeck loader for litt over 1 år siden, men den andre har ikke dette utstyret.

erikber, de går vel ikke fra SVG til OSL, men fra f.eks. Marine Harvests slakteri på Hjelmeland via Nesflaten/Røldal over Haukelifjell til OSL. Jeg tror at flere slakterier oppover i Hordaland (som Salma-slakterier på Bremnes) kan nyte godt av mye kortere transport til SVG. Alt annet er bedre enn en kald og glatt vintertur over fjellet med X antall tonn laks i skapene.

Riktig det at det går betydelig mengder fisk på bil til OSL fra slakteriene på Vestlandet. I tillegg går det store mengder oljerelatert utstyr fra SVG på bil til OSL og FRA.
En fraktrute kan være regningssvarende bare på grunn av dette.

Med tanke på hvor sprengt kapasiteten til tider er for flyfrakt (fisk) og hvor lite interesse OSL har for å utvilke flyplassen i takt med det sterkt voksende eksport volumet, vil dette være helt naturlig utvikling.

Utfordringen for SVG blir å forsvare innkommende maskin.

Med tanke på hvor sprengt kapasiteten til tider er for flyfrakt (fisk) og hvor lite interesse OSL har for å utvilke flyplassen i takt med det sterkt voksende eksport volumet, vil dette være helt naturlig utvikling.

Utfordringen for SVG blir å forsvare innkommende maskin.
Spørsmål fra en som ikke har peiling: hvis behovet for frakt andre veien er lite, kan det være aktuelt med f.eks. DOH-CPH/OSL/ARN (eller et annet sted i Europa) + ferry til SVG før SVG-DOH?

Det er små marginer på fraktsiden. Den blir vanskelig å forsvare. Man trengeri tilfelle en destinasjon med omvent trafikkmønster, og jeg tror ikke det finnes i regonen.

Spørsmål fra en som ikke har peiling: hvis behovet for frakt andre veien er lite, kan det være aktuelt med f.eks. DOH-CPH/OSL/ARN (eller et annet sted i Europa) + ferry til SVG før SVG-DOH?

Husk at frakt av fisk og sjømat er veldig bra betalt cargo. De selskapene som kan parre denne trafikken begge veier, vil bli feite.

Både Qatar, Asiana og Korean kommer mer eller mindre tomme inn til OSL parret med for eksempel Wien, som har mye bildeler til Slovakia fra Korea.
De fleste andre fraktruter baserer seg på mindre volum inn og ut pr stopp.
Som foreksempel EK Cargo til CPH. Mange avganger med frakt maskiner, men de kommer inn med mye cargo som skal videre med samme fly, slik at det er lite lasting pr flight.

Dette er litt komplisert å forklare, men OSL sin fraktformel basert på eksport av sjømat, har veldig gode konkurranse fortrinn i forhold til langruter.

Fraktberegnings vekten for sjømat er også veldig gunstig for de som skal fylle flyet.

Last edited:

Det graves pga. oppretting av nye remote stands, men ikke større enn C-kategori. Altså for små for Qatar.

Fant denne på Facebook

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    60.4 KB · Views: 945
Back