Qatar Airways wil købe et flyselskab

Re: Qatar Airways wil købe et flyselskab

Det virker som LH allerede har trukket det lengste tråden når det gjelder kjøp av SK.

Den svenska regeringen har länge letat efter en köpare till det ekonomiskt blödande flygbolaget SAS. De tänkbara köparna har backat ur en efter en, men nu har förhandlingarna om en försäljning tagit fart ordentligt, enligt initierade källor till Newzglobe. Köparen ska vara det privatägda tyska flygbolagsjätten Lufthansa.

http://www.newzglobe.com/sv/artikel/20110310/sas-saljs-facket-jublar

Blir utrolig spennende neste torsdag med hva LH kommer med på pressekonferansen. Tipper på flere NEO bestillinger,777f ordre og kanskje A380. Oppkjøp av SAS er neppe klart alt neste torsdag

Hvor mange ganger har det til nå vært klart at LH skal kjøpe SK...?

Hvor mange ganger har det til nå vært klart at LH skal kjøpe SK...?

Haha, good one. I don't have enough fingers and toes to count... :D

Jeg har liten tro at LH kommer a kjöpe SAS i den naermere fremtida. Rett og slett fordi det blir billigere a kjöpe SAS dersom CoreSAS feiler. Sa far man selskap til bargain price. Det er jo ikke bare kjöpsprisen som ma regnes inn, men ogsa gjeld og kostnader til rekapitalisering og modernisering av flyflaten, pluss en haug ekstra-kostnader slik at SAS passer til LH Gruppen. Dette blir en meget dyrt regning. Alt for dyrt.

LH moderniserer sine flykabiner og kjöper fly i stort stil for tida. Dette koster, og dette er vel-investert penger. Vi kommer a höre snart noe mere om dette. Og - dette er en absolut safe bet - vi kommer a höre mere i Juni...

For SAS vil en eier emirat Qatar vaere gull vaerd, fordi de har dype nok lommer a kunne legge nok cash pa bordet innen kort tid slik at selskap kan virkelig relanseres som en full-service selskap i sitt na-vaerende form. Jeg har mine tviler at LH ville akseptere dagens störrelse av SAS dersom de virkelig en gang i fremtida vil kjöpe. Alle andre selskaper, som ble kjöpt, gikk gjennom meget smertelige slanke-kurer direkte for salg. Rett na er SAS ikke slank nok...

For SAS vil en eier emirat Qatar vaere gull vaerd, fordi de har dype nok lommer a kunne legge nok cash pa bordet innen kort tid slik at selskap kan virkelig relanseres som en full-service selskap i sitt na-vaerende form. Jeg har mine tviler at LH ville akseptere dagens störrelse av SAS dersom de virkelig en gang i fremtida vil kjöpe. Alle andre selskaper, som ble kjöpt, gikk gjennom meget smertelige slanke-kurer direkte for salg. Rett na er SAS ikke slank nok...

Jeg er enig i at SAS ville kunne hatt mye å hente på litt "cash on steroids" fra gulfstatene.

La oss si at Qatar seriøst vurderer å kjøpe SAS. Hva tror du kulturforskjellene (både i forretningslivet og kulturen forøvrig) vil ha å si for hvordan et Qatar-eiet SAS vil opereres? Det er vel ikke helt uvesentlige forskjeller...

Jeg er enig i at SAS ville kunne hatt mye å hente på litt "cash on steroids" fra gulfstatene.

La oss si at Qatar seriøst vurderer å kjøpe SAS. Hva tror du kulturforskjellene (både i forretningslivet og kulturen forøvrig) vil ha å si for hvordan et Qatar-eiet SAS vil opereres? Det er vel ikke helt uvesentlige forskjeller...

Vi var vel innom temaet så vidt i Doha-tråden...

http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=613782&postcount=99

Jeg personlig har mine tvil om at Qatar kjøper SK. Men kan jo selvsagt ta feil, men jeg tror ikke det vil skje. Det er mange aktuelle kandidater. Kanskje Czech Airlines?

LH skulle vel forresten også kjøpe LOT rett før jul, siden har det visst blitt stille på den fronten.

Vi var vel innom temaet så vidt i Doha-tråden...

http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=613782&postcount=99

Etter å ha lest litt om QR på nettet ser det ut til at selskapet har en personalpolitikk som får Ryanair til å fremstå som en drøm i forhold.
Dersom dette stemmer tror jeg nok at jeg vil ha betenkeligheter med å støtte selskapet.
Kvinnelige kabin- ansatte får f.eks ikke forlate hotellet uten tillatelse fra Doha. Får man en klage er det rett ut, og ordet "overvåkning" får en ny og skremmende betydning.
Virker rett og slett helt utrolig.

Dersom dette stemmer tror jeg ikke Qatar er skikket til å verken kjøpe, eie eller styre noe om helst europeisk flyselskap. Dette virker jo rett og slett helt sykt etter min mening.

Lurer på hva LO hadde sagt om man innførte en slik praksis i SAS :lol:

Jeg tror dette er en stor sjanse.
De vil ikke komme med sitt hjemme-kultur til SAS, men de vil sikkert sette SAS tilbake pa globalt kort med en erfaren internasjonalt CEO som ikke bare ser til lille-Skandinavia men tenker litt mer globalt. Ingen av de siste SAS sjefer har klart det godt nok a fremheve SAS i *-Alliansen. De dukker i skyggen av sitt store bror LH. (Og en mulig kjöper LH vil bare forsterke denne trenden...)

De vil sikkert tar noen radikale, men nödvendige grep. I den verste fall vil de velge a knekke CAU. De vil rydde opp i strukturen, de vil selge de deler som de oppfatter unödvendig og fokussere pa Service og opptreden av selskap. De vil sette SAS tilbake pa den internasjonale kart og selskap vil etterpa vil vaere langt mere synlig enn idag.

Jeg tror jo större avstanden av kjöperen til Skandinavia og den SAS-egne kulturen, jo bedre, siden dette vil apne sjansen for at den nye kjöper virkelig begynner a slakte hellige kuer for a fa selskap der de skal egentlig vaere.

Jeg tror jo större avstanden av kjöperen til Skandinavia og den SAS-egne kulturen, jo bedre, siden dette vil apne sjansen for at den nye kjöper virkelig begynner a slakte hellige kuer for a fa selskap der de skal egentlig vaere.

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg i dette argumentet. SAS har vel vært gjennom kontinuerlige endringsprosesser iallefall de siste omlag 10 år, og selv om man har kommet et stykke på vei så virker det som om de virkelig tøffe beslutningene ikke blir tatt. SK har fortsatt svært høye kostnader, selv om de har forsøkt å kutte mye. Nå vet vi vel riktignok ikke hvor stor effekt siste runde med effektivisering har før året er omme (og muligens neste år).

Er det forresten noen eierskapsbegrensninger i lovverket som kunne hindret at Qatar overtar SAS?

Uansett SAS opp 2.49% på Børsen i dag. Trenger ikke ha noe med dette å gjøre, men gode nyheter uansett.

"We will not invest in an airline, no matter how attractive it is that will take my management time and management resources to cure a sick individual," he added.
ref. artikkel over

På den andre side, i dag falt SAS til en så lav aksjekurs som selskapet aldri har sett (hvis vi tar hensyn til justeringer i forhold til emisjoner osv.) Skal tro om ikke dette er tidspunktet for et oppkjøp. SAS er i ferd med å snu skuta også!

Idag har QR kjøpt 35% av aksjene i Cargolux. http://www.gulf-times.com/site/topi...=439956&version=1&template_id=57&parent_id=56

I en artikkel ifra januar så går ryktene på at TAP Portugal kan bli neste selskap
Qatar Airways has been identified as a potential bidder for 40% of Portugal's national carrier TAP when the airline in re-privatised this year.

Reports have been circulating that the Doha-based carrier is interested in taking the stake in the Lisbon-based airline which is currently wholly-owned by the Portuguese government.

http://www.arabianaerospace.aero/ar...irways-targets-40-share-in-portuguese-carrier

Back